Hallo

Onze siemens oven van 10 jaar oud begint wat kuren te vertonen.

Oven werkt nog perfect, maar de timer (digitale display) krijgt het een beetje moeilijk.

De display gaat namelijk alle mogelijke digit aanzetten. Ik kan nog op de 3 knopjes drukken deze reageren nog, maar de klok valt niet meer af te lezen omdat alle segmenten verlicht zijn.

Op zich heeft deze geen cruciale functie enkel het voorverwarmen gebeurt via een knopje die ook de display bestuurd. Dat werkt nog alleen zijn we de visuele indicatie kwijt.

Ik heb de oven al eens opengemaakt, op zich zie ik niet speciaals geen corrosie, geen caps die dikker gaan staan. Alles lijkt visueel normaal.

Er bestaat een sparepart, redelijk prijzig 111 euro.

https://www.siemens-home.bsh-group.com/nl/nl/product/00707938

deze vervangt de display en de knoppen.

Alleen is er ook een sturingsmodule

https://www.siemens-home.bsh-group.com/be/nl/product/originele-onderde…

ongeveer de zelfde prijs, dus ik heb een beetje schrik dat ik de verkeerde module zou vervangen. Iemand een tip wat ik eventueel nog zou kunnen nakijken?

mvg

Samuel

Volgens mij zit er nog een 9,6v moduletje in. Meestal rechts centraal van boven. Die hebben wel al eens moeilijkheden met vergane elco's. Mogelijks geven die storing maar dat geef ik maar een waterkans. Verhit eens met de haardroger die kleine print.

De vermogenmodule betwijfel ik naar oorzaak omdat die geen invloed heeft op het display maar niets is uit te sluiten met dit soort rare fouten.

De displaymodule hapert regelmatig bij deze modellen maar het is meer in de knoppen.
Zou het kunnen dat er 1 toets niet behoorlijk functioneer (ander dan die 3 die je aangeeft). Als die bv "ingedrukt" blijft. Al is het niet fysiek dan wel via kruipstroom.
Wat meer voorkomt is uitgelopen via's. Zeer moeilijk te zien en zeker als je niet weet waar en hoe te zoeken. Oppoetsen met fiberstift helpt in zulke gevallen. Als het in de display processor zit gaat het moeilijk worden.

Een via is een koperbaan met gaatje dat een doorverbinding geeft naar de andere zijde. Meestal (niet altijd dus) is dit het einde ve koperbaan dewelke aan de andere zijde verder loopt. Als je goed kijkt zit er soms een metaal achtige gloed rond die daar niet behoort te zitten. Gaat die "gloed/metaalwasem" tot aan een ander koperspoor dan ontaat er kruipstroom met alle nodige gevolgen van dien.
Oorzaak van uitgelopen via's is meestal vochtige omgeving door bv bakproces.

Hallo

Bedoel je deze module ?

https://www.siemens-home.bsh-group.com/be/nl/product/00651994

Heb ik niet direct opgelet, nog eens opendoen en bekijken of deze er clean uitziet.

mvg

Samuel

Daar ga je visueel niets aan zien. Enkel als het toestel dood is kan er brandschade zijn maar dat is bij deze niet van toepassing. . Een verlopen elco zie je ook niet bij deze. Enkel opwarmen heeft soms effect maar ook niet altijd.

IDD de elco's of vervangen secundair OF doormeten en dan vervangen.. Visueel vaak niets te zien..

Ik antwoord nog even op mijn eigen oude topic. Oven weer open gedaan. Printje gevonden met de Elco’s, alle elco vervangen maar helaas pindakaas. Probleem blijft exact hetzelfde.

Enkel de laaste digit die werkt nog en de min indicator. De rest is blanco. De logica werkt wel nog. De laatste digit telt nog af. En als ik voorverwarm doe ie dat en geeft een auditief signiaal.

Print nog eens goed bekeken visueel kan ik niet echt iets zien.

Samuel

Heb je een foto van front met foute display? Wellicht heb ik nog wat voor de test liggen

Hallo Helpt dit ?

Samuel

[Bericht gewijzigd door SamuelB1002 op (13%)]