Tv is goed ingesteld was niet opengemaakt. Maar je bedoelt de option codes...? Testbeeld laat niet echt goed t defect zien , beter te zien in egale vlakken en gezichten. Tv is pas 1.5 jaar oud, naast zeer traag ook steeds een irritante privacymelding die terugkomt, en dat na een ongewilde update... ja philips lekker bezig....

Bit-defects in D/A converters?

Geen idee of dat het is, heb geen scoop en hoe meet je dat? Warm maken van de tcon chip en druk maakt geen verschil. Denk inwendig ergens defect, tenslotte is zo'n kleine tcon chip wel erg kwetsbaar lijkt me..

Welke D/A converters eigenlijk? Ik denk niet dat die er ergens tussenzitten.

Het kan een bitfout zijn in het LVDS signaal (aansturing of configuratie), aansturing vooral als het maar in 1 kleur zit. Anders denk ik ook aan iets vergelijkbaars met de bekende AS15 (een analoge buffer voor voorspanningen, misschien dat bobosje dat bedoelt?).

De LCD spanningen zijn analoog van aard (row addressing / column data). Op de column data zullen D/A converters worden gebruikt voor het maken van de analoge spanningen (uit de digitale aanvoer) voor een actieve row (rij) LCD pixels (e.a.a. afhankelijk hoe het panel de rows (rijen) addreseerd.)

Lijkt IDD Gamma controller issue..

Misschien dat de gamma-LUT te resetten is (hardware matig) of via een menu setting in de TV.

Zit die LUT er niet hard coded in of althans op een manier die je niet makkelijk als gebruiker kunt resetten?

Bij prof. monitoren kan een beeld zoals dit inderdaad door omgevallen bitjes in de LUT komen; die is een stuk uitgebreider en zit daar altijd in een EEPROM die je kan herschrijven door de kalibratie te doorlopen. Als je een ander gamut of EOTF (zoals HDR) of soms zelfs een andere kleurtemperatuur kiest, kan het beeld dan opeens in orde zijn. Dan weet je dat het probleem daar zit.

Maar dus ook door omgevallen bitjes in de aansturing.

En door een gammafout. Ik realiseer me nu dat die buffers niet met een vaste spanning aangestuurd worden maar dynamisch door D/A converters. Meestal is het dan de buffer die stuk is, maar de aansturing kan natuurlijk ook.

Volgens het onderstaande uit de 32PFS6908 user manual is er een mogelijkheid om de gamma setting te wijzigen.
TS kan eens proberen of het wijzigen van die setting het probleem veranderd of misschien verhelpt.

Op zaterdag 4 juli 2026 21:13:34 schreef maartenbakker:
Meestal is het dan de buffer die stuk is

Dan gaat er een hele column op zwart (lees defect).

Op zaterdag 4 juli 2026 21:28:59 schreef Bobosje:
[...]

Dan gaat er een hele column op zwart (lees defect).

Voor de duidelijkheid: ik bedoel de gamma buffer, dus geen row of column drivers. De beruchte AS15 chip en opvolgers ervan. Een zooitje "vermogens"opampjes in een behuizing.

Op zaterdag 4 juli 2026 21:26:16 schreef Bobosje:
Volgens het onderstaande uit de 32PFS6908 user manual is er een mogelijkheid om de gamma setting te wijzigen.
TS kan eens proberen of het wijzigen van die setting het probleem veranderd of misschien verhelpt.

[bijlage]

Dat is een goed idee. Daarmee pas je waarschijnlijk de EOTF aan / reset je die. Als er daar bitjes omgevallen zijn, verhelpt dat het probleem.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (45%)]

Instellingen beeld wijzigen as contrastmodus (normaal), gamma heeft geen effect verder. Ik vermoed misschien toch ook een losse BGA weer, deze tv heeft videoprocesssor die dacht ik ook in de BGA zit. Zal t schema eens induiken.

Nog een extra storing erbij nu, beeld werd nog donkerder en bij de volgende opstart allemaal dunne regelmatige gekleurde strepen over het beeld....nog wel zichtbaar. gaat wel richting defect cof of de tcon chip op de panelprint...die wordt ook wel erg heet...

Op vrijdag 3 juli 2026 23:53:06 schreef Bart64:
Tv is goed ingesteld was niet opengemaakt. Maar je bedoelt de option codes...? Testbeeld laat niet echt goed t defect zien , beter te zien in egale vlakken en gezichten. Tv is pas drie jaar oud, naast zeer traag ook steeds een irritante privacymelding die terugkomt, en dat na een ongewilde update... ja philips lekker bezig....

Ja ik bedoel de optie codes die vandaag de dag in 1x ingegeven kunnen worden middels de SETOPTION.

Als dit hele gebeuren is gekomen na een "ongewilde" update -die men blijkbaar wel wilde want anders was dat door de klant wel uitgeschakeld- dan is dat mogelijk op te lossen door een special bestand wat niet openbaar verkrijgbaar is, misschien dan Euras uitkomst bied.
Ik vermoed corrupte data in de processor na de update.

Als je processsor op de Tcon erg warm word en strepen op scherm komen denk ik eerder aan sluiting in panel. Anders word COF IC wel erg warm als die defect is.

De tcon chip wordt wel warmer dan de andere kleiner op de panelprint. Ga deze vervangen hij is wel te bestellen op AE, maar hoop dat de COF's wel goed zijn nog.

Ik vermoed dat het echt scherm is.. . ik snap de moeite niet voor maar een 32 Inchje.

Het is een toestel met ambilight en smart, en pas 1jaar oud. Het was een wees tv, gevonden en verwaarloosd haha. JAmmer dat Philips nu ook zulke bagger maakt en de klant het heeft achterlaten na 1.5 jaar bij de recycling. Kan hier toch garantie op geeist worden ? Ik heb geen aankoopbon nl.

Ja, het is wat het is. Ook al is het een weesje, soms mot je daar ook afscheid van nemen of een donor panel voor vinden. TVs is haast geen brood meer in te verdienen, repareren is vaak te duur en prijzen TVs zijn te laag. Als ik nu zie wat er in de Wecycle bakken tegenwoordig ligt word je droevig van.

[Bericht gewijzigd door smd op (18%)]

kan toch eigenlijk niet van zo'n ooit betrouwbaar merk nu in Chinese handen...die ons troep verkoopt onder de ooit zo goede naam. Onze ooit zo luxe Philips met stereo en teletekst uit de 80 jaren doet het ws nog wel, al is ie maar 66 cm ... maar supergeluid en afwerking. Maar ja wel toen al 2100 gulden.. en ja wat kost zo'n plastic ding uit china nu...

[Bericht gewijzigd door Bart64 op (63%)]

Euhm, welke TV komt nu niet uit Chinaaah? Zelfs Samsung.. ooit Koreaans.. Yup, die goede oude Philipsen, als je een goed laag contrast ingestelde TV had, was de buis rete scherp en gingen lang mee. Maarja, voltooid verleden tijd...

Samsung heeft minimaal met China te maken. Assemblage is sowieso in Europa. Ontwerp is Koreaans. Sommige onderdelen en samenstellingen komen uit China, maar je ziet ook vaak andere Oosterse landen op diverse van hun apparaten, zoals Vietnam.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (70%)]

Philips is nu slechter dan Samsung vind ik, of light het aan de chinese panels die er in zitten. BOE is toch Chinees ? Die gebruikt Samsung ook wel dacht ik.

BOE is Chinees.

Helaas zijn cellen (panels zonder aanhang) wel iets dat Samsung ook uit China haalt. Ik weet van Panda, maar van BOE zou ook kunnen.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (60%)]

Toch nog even een update na vervangen van de chip was het resultaat hetzelfde. Toen ik het lipje van de flatcable moederbord naar het scherm losmaakte bleek de storing even te verdwijnen, de gekleurde regelmatige verticale strepen leek te verdwijnen met er leek wel een kolom pixels om en om op zwart te staan, maar verder was het beeld wel goed. Ik dacht nu aan een losse connector of slechte flatcable maar doorsolderen en vervangen van de kabel hielp niet. Opvallend was dat als de kabel soms niet helemaal goed contact maakte ik wisselende egale rgb kleur schermen kreeg en wit die wel alle pixels rijen aansturen en het panel leek dan toch niet defect de c o f bandkabels waren ook niet los of heet. Ik verdacht nu toch de BGA of videogeheugen. Ik besloot de bga te reflowen,geen succes. Een tweede poging resulteerde weer met het strepen patroon en alleen het philips logo. Tv start verder niet meer op. Reageert ook niet meer ook afstandsbediening en herstart steeds... Hopeloos geval... Maar is het scherm nou toch
goed gezien de goede rood groen en blauw en witte schermtest ?