Een condensator microfoon heeft een fantoomspanning nodig, meestal geven de specs 48V aan.
Maar ik vraag me af wat het effect zou zijn als de fantoomspanning maar 24V bedraagt.
Werkt de microfoon dan niet meer?

net als elk ander apparaat op de verkeerde spanning

van verminderde prestaties, naar ruis en storingen, tot op een gegeven moment stoppen met functioneren

afhankelijk van de gebruikte ingewanden
er zijn er ook genoeg die op die spanning nog prima werken, waar de effecten op lagere spanning pas duidelijk worden

De ene microfoon is de andere niet, tegenwoordig zijn er ook die voor minder dan 48V= gespec't zijn. Bekijk de specificaties van die bepaalde microfoon, dat is nuttiger dan in het algemeen en in het wilde weg te speculeren.

De mogelijke eventuele effecten van incorrecte voeding heeft @DK al keurig omschreven.

Als ik microfoons goed begrijp, dan is het uitgangssignaal ook rechtevenredig met de aangelegde spanning. Dus het volume zou (als ik gelijk heb) wel eens 2x minder kunnen zijn. (2x is voor een mens nauwelijks hoorbaar!).

Op woensdag 8 januari 2025 18:55:30 schreef rew:
Als ik microfoons goed begrijp, dan is het uitgangssignaal ook rechtevenredig met de aangelegde spanning. Dus het volume zou (als ik gelijk heb) wel eens 2x minder kunnen zijn. (2x is voor een mens nauwelijks hoorbaar!).

Hm, dat is nieuw voor me, en ik kan niet laten er mijn twijfels bij te hebben. In de oer-condensatormicrofoon U-47* diende de fantoomspanning voor het voeden van een pentode**, dus daar lijkt het me onwaarschijnlijk; maar in andere microfoontypes zou het misschien wel kunnen.

* https://en.wikipedia.org/wiki/Neumann_U_47
** Telefunken VF14M, custom made

Ja dat valt bij mij onder verminderde prestaties (half signaal), maar dat compenseer je zo, en de signaal-ruis verhouding gaat dus ook een eind omlaag

U-47

Mijn eerste gedachte was 'Günther Prien', gevolgd door 'Scapa Flow'.

Dat is dan twee keer fout ;)

Hi,

De basis spanning is rond de +48V er waren ook vooral oudere modellen microfoons die zelf nog wat meer verlangde.

Het is zaak dat je kijkt naar de datasheet van de fabrikant tussen welke waarde de fantoom spanning mag liggen.
Er zijn er hier en paar die denken dat uit een microfoon volts komen! dan is er iets niet goed hoor...

Kan het, jazeker, groot membraan microfoons die van korte afstand vol geschreeuwd worden, waar ze echter niet voor geschikt zijn.
Voor een indruk? dynamische microfoons aan een lage impedantie zeg maar die voor rond de 200Ω uitgang impedantie zijn ontwikkeld en normaal worden gebruikt,
denk dan aan 1 a 5mV, hou er rekening meer dat deze microfoons meestal niet lager mogen worden belast dan 1K lever 2K, kijk hier ook weer voor in de datasheet van de microfoon.
Als je de Shure SM7B microfoon neemt, deze is Dynamisch en hij wordt normaal besproken, dus niet zoals door die vele bloggers en ook vaak door DJ’s, maar dus normaal rond de 30cm afstand, dan mag je blij zijn met 1mV gemiddeld.
AKG D202 is ook zoiets als uitgang spanning.

Dan heb ik hier een condensator microfoon, de Rode NT1a daarvan wordt opgegeven dat er met P48 en P24 Phantoomspanning kan worden gewerkt.
Daar komt flink meer signaal uit dan de Dynamische microfoons die ik hierboven aangaf.
Rode specificeert de max. output op 13,7dBu wat 3,75V! is bij een belasting van 1K en 1% vervorming.
Dan moet je wel flink blaffen in die microfoon.

Nogmaals, bij normaal gebruik kom je met een groot membraan condensator microfoon als niveau niet boven de 100mV uit.

Maaaaarrr hou rekening met zeer grote verschillen tussen de microfoon typen, heeft bijna altijd te maken met de toepassing, dus welk geluid wil je opnemen.
Een U47 gebruik je niet in het gat van je Bassdrum *grin*

Zoals altijd, lees je datasheet en pas toe wat goed voor jouw toepassing is, dit geld ook voor de microfoon ingang waarop je de microfoons aansluit.
Simpeler kan ik het niet maken/uitleggen, vaak werkt 24V ook, maar lees de datasheet!

Groet,
Bram

In de film wereld is ook T power in gebruik, dat is 12 volt.
Maar die is niet compatibele.
De 48 volt fantoomvoeding is vastgelegd in een ( eerst DIN, nu IEC) norm.

In de klassieke condensatormicrofoon (zoals de Neumann KM84, en z'n vele klonen) wordt de 48V Phantom rechtstreeks gebruikt voor de polarisatiespannning van het kapsel. Die spanning kan dus niet lager, dan loopt de gevoeligheid sterk terug.
Zie schema Neumann KM84.

Daarnaast wordt de Phantom spanning gebruikt voor een uitgangsbuffer. Die kan natuurlijk wél op een lagere spanning draaien. (Bij de Neumanns is dat 24V)

Tegenwoordig zijn er ook Phantom gevoede microfoons met Electret kapsel, of condensator kapsel waar de polarisatie spanning met een DC-DC wordt opgewekt. Dan kan de Phantomspanning wél lager zijn. Meestal wordt dat Universal Phantom 9...52V genoemd.

De 12V Tonader Speisung, waar Revado het over heeft, werd ook wel A-B powering genoemd. Uitgevonden door Sennheiser, en later vastgelegd in de DIN 45595 norm. Die Sennheiser microfoons werkten met een heel ander principe: In deze microfoons draait een oscillator, zo uit het hoofd rond 8MHz. De capaciteit van het kapsel verstemd die oscillator.
Zie bijvoorbeeld het schema van de Sennheiser MKH435T.

Het was leuk om 2 van die Tonader microfoons naast elkaar te leggen. Dan hoorde je de verschilfrequentie van die 2 oscillatoren :-).

groet, Gertjan.

Veel condensatormics hebben tegenwoordig een usb aansluiting, dat is niet meer dan 5 volt.

Om voor de zekerheid een reeds geopende deur in te trappen: Veel van wat aan de onderzijde van de markt marketingtechnisch en niet formeel onjuist een condensator microfoon genoemd wordt is feitelijk een elektreet microfoon.

Hier zit de polarisatie spanning ingebakken in een diëlektricum en is geen externe polarisatie spanning nodig.
Het gewoonlijk in het massa-geproduceerde kapsel ingebouwde fetje zorgt dat er direct een bruikbaar signaal is. Dit zijn bijvoorbeeld de microfoontjes in alle consumentenproducten.

Om de fet in een meer professionele toepassing uit de gebruikelijke fantoom te voeden en het signaal (impedantie-) symmetrisch op een normale microfoonaansluiting aan te sluiten is een kleine schakeling nodig. Deze zijn gewoonlijk niet kritisch op de spanning.

Op donderdag 9 januari 2025 06:20:11 schreef mel:
Veel condensatormics hebben tegenwoordig een usb aansluiting, dat is niet meer dan 5 volt.

Dat zijn meestal elektretmicrofoons. De daarin gebruikte kapsels werken al vanaf 1,5V omdat de voorspanning als lading op het membraan zit. De fantoomspanning is dan alleen nodig om de FET te voeden die zorgt voor een acceptabele uitgangsimpedantie.

De meeste computers en geluidskaarten van de laatste 20 a 30 jaar, hebben een mogelijkheid om iets van 5-12V fantoomspanning op de microfooningang te zetten.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (16%)]

Op donderdag 9 januari 2025 06:20:11 schreef mel:

Ook dat kun je boosten ;)

Dat is dan twee keer fout

Dat waag ik te betwisten. Ik kan u garanderen dat dhr. Neumann verdraaid goed afwist van U47 en haar kapitein toen hij zijn product deze benaming meegaf :) (Heb zojuist eventjes het Wikipedia-artikel gelezen over de microfoon); iemand die, net na de oorlog, z'n product noemt naar de meest bekende/beroemde/beruchte U-boot uit de oorlog, die (in die tijd) bij *iedereen* in Duitsland bekend was, dankzij de propagandamachine. Zelfs zullen er destijds weinig Engelsen geweest zijn die niet afwisten van U-47, haar kapitein en zijn daden. Ik kan het toch niet nalaten te gniffelen bij de gedachte dat de Beatles hebben staan zingen in een microfoon met zo'n roemruchte naam.

Zo had ik trouwens ooit een professor wiens achternaam 'Admiraal' was. Z'n ouders gaven hem de voornaam 'Piet Hein' mee. Toeval? ;)

Enfin, een klein off-topic 'fait-divers'. Van microfoons weet ik niet veel, maar ik lees af en toe wel eens boek over boten....

(e-mailtje is zojuist verstuurd)

Hm, betwisting aanvaard - men leert alle nachten bij :)
Mailtje in dank ontvangen, reactie volgt.

Op vrijdag 10 januari 2025 01:52:52 schreef nonius:
[...]

Dat waag ik te betwisten. Ik kan u garanderen dat dhr. Neumann verdraaid goed afwist van U47 en haar kapitein toen hij zijn product deze benaming meegaf :) (Heb zojuist eventjes het Wikipedia-artikel gelezen over de microfoon); iemand die, net na de oorlog, z'n product noemt naar de meest bekende/beroemde/beruchte U-boot uit de oorlog, die (in die tijd) bij *iedereen* in Duitsland bekend was, dankzij de propagandamachine. Zelfs zullen er destijds weinig Engelsen geweest zijn die niet afwisten van U-47, haar kapitein en zijn daden. Ik kan het toch niet nalaten te gniffelen bij de gedachte dat de Beatles hebben staan zingen in een microfoon met zo'n roemruchte naam.

Wellicht zongen ze dan ook over een gele onderzeeboot in die U47.

Het zou kunnen dat, gedachtig de titel van het topic, het vervoer plaatsvond in een rijk versierde gele Rolls-Royce Phantom V 1964 en dan de James Young editie, die toebehoorde aan John Lennon. Btw. Had de Nagra 3 recorder ook fantoom? Ik dacht dat er vaak een Sennheiser MD21 en later de MD421 werden toegepast bij opnames binnenshuis.

edit: gevonden https://jwsoundgroup.net/index.php?/topic/65792-adding-phantom-power-t…

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (13%)]

De MD 21 en de 421 zijn dynamische microfoons, die hebben geen fantoomspanning nodig