ups valt uit bij opstarten met hoge belastingspiek (zonder netspanning)

Je hebt in theorie 45*24 = 1080Wh. Met 50W is dat in 21 uur op. Dat is theorie. In de praktijk kan het makkelijk minder dan de helft zijn.

Zonder de UPS verder goed te kennen.... hou er ook rekening dat de fabrikant mogelijk 'value engineering' heeft toegepast: i.e. dat de vermogensinverter berekend is op gebruik met 2 loodaccu's van 12V/7Ah, zoals die waarschijnlijk standaard in het apparaat ingebouwd zaten. En dat wanneer die 7Ah accu's leeg zijn getrokken, de fabrikant ervan uit gaat dat de electronica gelegenheid krijgt om af te koelen.

Op het moment dat je er zelf zwaarde accu's aan gaat prutsen gaat die UPS mogelijk veel langer aan blijven, waardoor ik me kan voorstellen dat er dingen oververhit gaan raken.

Bij mij heeft het trouwens vroeger (20+ jaar geleden) zonder problemen gewerkt, waarbij ik de 24V-aansluitingen naar buiten had uitgevoerd en een batterij accu's van 12V/12Ah had aangesloten (het rendement was trouwens niet denderend, maar dat terzijde), maar ik kan me voorstellen dat er tegenwoordig toch wat meer 'op het scherpst van de snede' wordt ontworpen door UPS fabrikanten. Hou daar rekening mee en controleer of er geen dingen te warm worden.

Een klein groepje op benzine is ook een oplossing maar dat maakt nogal wat lawaai enz...

In combinatie met een 'suicide cord'? >:)

Maar inderdaad, een kleine generator en een voorraadje benzine lijkt me verstandiger. Die generator hoeft maar een paar keer per dag een half uurtje te draaien om de zaak voldoende koel te houden.

Op vrijdag 10 januari 2025 17:06:06 schreef nonius:
Op het moment dat je er zelf zwaarde accu's aan gaat prutsen gaat die UPS mogelijk veel langer aan blijven, waardoor ik me kan voorstellen dat er dingen oververhit gaan raken.

In dit geval kan de UPS 600W aan en is de lood minder dan 100W. Als 600W voor 20 minuten was dan zou minder dan 100W gewoon moeten kunnen zonder dat er dingen te heet worden. Bovendien draait een vriezer niet continu en kan de UPS in de tussentijd weer wat afkoelen.

De ups is voorzien van 2 zware loodaccu'sdie volledig zijn opgeladen.
Bij opstart gaat de ups in alarm > lage accu_spanning.
De piekbelasting bij opstart is iets van zo'n 600 watt

Gebruik 2 batterijen van 45ah12 volt, dus 24 volt 45ah. Maar die zijn al wat oud.

45Ah zwaar?
Denk dat TS best een kijkt naar de spanningsdip van de batterij bij opstart.
Als die lager dan 11,5V gaat denk ik dat er terecht alarm wordt geslagen.

Vertelt je ook meer over de batterij:
https://www.ctek.com/nl/search-result?q=56-925

Of batterij volledig opladen, niet belasten en na minstens 3h rusten de klemspanning meten.
Trek je conclusie met deze tabel
https://www.awaccu.nl/pagina/ontladingstabel-12-volt-accu-s

[Bericht gewijzigd door OXO op (14%)]

een auto staat waarschijnlijk voor de deur, en een 12V accu zit erin.
in absolute nood zou je wel met een inverter die van 12V naar 230V gaat, en je auto als 'groep' gebruiken, kan je elke 2-3uur de vriezer eens goed diep laten koelen (-20 ofzo).
in principe zou je een kleine UPS weer kunnen 'opladen'.

jaren geleden een electriciteitspanne op zondag ochtend gehad in de winter (9-13h). we konden niks. geen verwarming (pellet), geen microgolf, geen lamp, kookplaat gaat niet....

onze zibro laser kachel deed het ook niet, zit ook electronica in dat 230V wil.
dus mijn trouwen 88'er golf diesel gestart, inverter onder de motorkap, verlengdkabel naar huis en kocht de zibra kachel starten.
daarna nog verder kabels getrokken en de pellet weer gestart (eens die draait verbruikt die weinig).
dieseltje de hele ochtend laten draaien. was misschien 10liter uit

Zo te lezen is een UPS niet de goede manier en is men beter af met een generator. Maar dan is weer de volgende vraag: welk vermogen te kiezen?
Bij HBM heb je er al één voor 119 euro, maar lukt de opstart wel met een piek van minstens 600 watt?
Het geluidsniveau is 94 db, dat is veel en moet dus ergens worden ingebouwd.
Schijnt dat bij goedkope generatoren de sinusvorm van de spanning niet ideaal is voor gevoelige elektronische apparaten??

Een link naar de generator van HBM zou wel handig zijn. IK weet niet waar je naar gekeken hebt.

IK denk deze
https://www.hbm-machines.com/nl/p/hbm-720-watt-generator-aggregaat-63c…

Mijn gevoel zegt dat het moet kunnen maar zeker weten doe ik dat niet.
Een vriezer is wat dat betreft een erg slechte qua piekstroom om op te starten.

niet ideaal is voor gevoelige elektronische apparaten??

HEt gaat toch enkel om de vriezer?

Maar als je er meer apparatuur erop wil laten werken dat zou ik in een betere generator investeren.

[Bericht gewijzigd door benleentje op (23%)]

Dat is ook maar een wat slimmere UPS en ook die houd zo een vrieskist niet heel lang koud.

Ik heb in Hongarije mijn vriezer + koelkast een volle dag op de powerstation gehad ivm stroomuitval en toen had ik nog 43% over.

De batterij van een power station is een lithium-ijzer-fosfaat-accu (ook bekend als LFP of LiFePo4). Deze mag in principe volledig worden ontladen. Een gewone loodzuur accu zoals in een UPS mag vaak maar tot maximaal 50% worden ontladen.

Die HBM 720W generator gaat de pieken van een vriezer niet trekken, dan heb je een generator met inverter nodig zoals de HBM 2.000W inverter generator.

Voordeel van die powerstation is dat je er direct een zonnepaneel op kan aansluiten, ik heb er een van 550Wp, en dat je kan opladen en leveren tegelijk.

idd, een UPS is vaak voor computer apparatuur om veilig af te sluiten. dat moet 15-30min werken en is gedaan.
ik heb UPS'en gehad die na 30min gewoon stoppen, of de accu nog vol is of niet.

powerstations zijn wel gemaakt om lange tijd veel stroom te leveren. een thuis batterij is gewoon gemaakt om exact dezelfde sinus te volgen als het net. dus als het net uitvalt, zal die in eilandbedrijf ook wel een perfecte sinus maken.

een generator is in principe een ronddraaiende brandstofmotor gekoppeld aan een ronddraaiende generator. daar kan niks anders dan een sinus uit komen. hoelang en hoe zwaar je die kan belasten zal de prijs bepalen. en ook de kwaliteit van de verbrandingsmotor. die goedkope gaan geen duizenden draaiuren halen

Op zaterdag 11 januari 2025 07:49:38 schreef fcapri:
idd, een UPS is vaak voor computer apparatuur om veilig af te sluiten. dat moet 15-30min werken en is gedaan.
ik heb UPS'en gehad die na 30min gewoon stoppen, of de accu nog vol is of niet.

powerstations zijn wel gemaakt om lange tijd veel stroom te leveren. een thuis batterij is gewoon gemaakt om exact dezelfde sinus te volgen als het net. dus als het net uitvalt, zal die in eilandbedrijf ook wel een perfecte sinus maken.

dat doet een thuisaccu idd. ken een kantoorpand waar zo'n accu staat welke het hele pand kan overnemen. hoofdschakelaar uit, accu neemt over. ook de kleine draaistroom motor als van de overhead deur werkt er prima op.

Bedoeling is de UPS te gebruiken om netspanning te genereren wanneer het net is uitgevallen. Wil namelijk een diepvriezer voorzien van netspanning wanneer het openbaar net is uitgevallen.

Ik weet niet hoe stabiel het net in BE is, maar hier in NL, net over de grens van BE, heb ik de afgelopen 6 jaar de generator niet hoeven te gebruiken om stroomstoringen te overbruggen. (ik meen me vaag te herinneren in al die tijd een uurtje storing te hebben gehad, maar zelfs daar ben ik niet zeker van).

Ik kan me niet voorstellen dat in BE de stroomstoringen vele uren, of zelfs dagen, gaan duren. In geval van een wat langere storing zou ik vooral de diepvries goed inpakken in dekens of andere isolatie (en vooral niet tussentijds openen om er dingen uit te halen).

M'n genset is af en toe best handig, maar om netstroomuitval te overbruggen heb ik hem nog nooit gebruikt. Dus persoonlijk vind ik het wel ver gaan om, alleen voor de diepvries, backup aan te houden. Of er moeten hele bijzondere dingen (medicatie?) in de diepvries zitten.... Het enige echte waardevolle in mijn diepvries is m'n voorraad 35mm-fotorolletjes, en die zal een keertje ontdooien best doorstaan :)

Of er moeten hele bijzondere dingen (medicatie?) in de diepvries zitten....

Kennis van mij heeft dat, die heeft zo'n absorptie koelkastje voor de medicijnen, kan op netspanning, 12V en gas. Op een campinggas flesje kan ie zo een week draaien.

(ik meen me vaag te herinneren in al die tijd een uurtje storing te hebben gehad, maar zelfs daar ben ik niet zeker van).

Hier in regio schiedam ik dacht ca 20 jaar geleden wel eens 6 uur uitval gehad en daarna een keer een ha;ve dag. Dat was wel leuk mochten we lekeer vroeg naar huis. Dat was beide door een foutje van het energie bedrijf zelf. En verder in de afgelopen 20 jaar daarna denk ik nog 6 keer stroom uitval gehad van tot maximaal 2 uur. De laatsten waren door een gare wijktrafo.

Door de relatief vele stroomstoringen had ik toen ook maar een UPS genomen maar toen een paar jaar geleden de energie prijzen veel hoger werden maar besloten om het ding weg te doen. De kosten wogen voor mij niet op tegen de voordelen. En dan liever een paar uur zonder stroom dan er veel geld voor betalen.

Dus hoewel je door wat pech relatief vaak een stroom storing meemaakt duurde het noot lang. En een stroom storing van een deel van de dag is gewoon reeel daar hebben we de russen niet voor nodig ;). En ider moet voor zichzelf de afweging maken wat een stroom storing je kan kosten en wat je bereid bent ervoor te doen.

Op het werk hadden we wel steeds een UPS staan maar dat was alleen voor de servers maar niet voor de pc's op kantoor en ik werkte in de werkplaats en zonder compressor en stroom kunnen we niet werken. Dus als bedrijf kan je er ook zo goed als niets tegen doen. Maar wij konden het werk nog later inhalen dus dat kwam allemaal wel weer goed.

Dus persoonlijk vind ik het wel ver gaan om, alleen voor de diepvries, backup aan te houden.

Daar zullen ze in CERN anders over denken ;) Maar dat zal ook wel iets meer dan 50W zijn.