Goedenavond,
Ik heb vergelijkbare topics gelezen maar niet het probleem gevonden waar wij tegenaan lopen. Wij hebben een Smeg TR90NNLK9 fornuis van ca. 3,5 jaar oud. Nog geen problemen mee gehad. Vandaag merkten we dat de oven niet warm werd. Ventilatoren aan de achterzijde draaien wel maar er komt geen warmte af. Ook de grill (warmteelement aan de bovenzijde) wordt niet warm.
Het meest opmerkzame is dat alle functies wel starten, maar dat het oranje lampje bij de temperatuurinstelling (draaiknop) niet aan gaat bij draaien aan de knop wanneer de oven aan staat op (bijvoorbeeld) hetelucht.
Betekent dit dat de thermostaat kapot is, of de draaiknop van de temperatuur misschien?
Bij AEG producten heb je van die handige tekeningen waar alle onderdelen op staan, dan weet je een beetje waar je moet zoeken (gaat namelijk best vaak wat stuk bij AEG) maar van Smeg kan ik dit helaas niet vinden.
Voordat ik het hele fornuis uit de keuken probeer te halen wat best een klusje is, dacht ik misschien is hier iemand die het probleem herkent en me advies kan geven.
In ieder geval bij voorbaat heel erg dank.
Is de klok wel gestart/ geprogrammeerd? Anders ben Ik ben bang dat een van de clixon of bedrading ervan defect is aan achterzijden
Als je gewoon de tijd bedoelt voorop het apparaat, dan jazeker. We hebben het apparaat altijd op de juiste tijd ingesteld. De stroom is er ook niet af geweest recent.
Is deze clixon makkelijk zelf te vervangen?
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Welkom op het circuits online forum.
Een clixon is een temperatuurbeveiliging tegen oververhitting of zelfs brand, (voor als de normale besturing faalt) ze kunnen stukgaan maar dat gebeurt niet vaak/veel.
Hier zie je vele uitvoeringen ervan.
(klikbare link)
Er kan ook nog een normale zekering stuk zijn gegaan zonder dat er echt wat mis is.
De zekering krijgt, elke keer bij inschakelen, een (stroom)klapje waardoor hij stress ondervind dat worden sommige op den duur zat en smelt door.
Een clixon is eenvoudig te vervangen maar wel eerst vaststellen of hij stuk is (meten met een geleidingstester of ohmmeter) niet op goed geluk zomaar vervangen dus.
De oven moet open dan kunnen we als je wat inwendige foto's maakt, je verder helpen.
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Rotte verbindingen bij smeg. Klem fikt af, onderdeel om zeep. Meestal perfect redbaar.
De klok moet niet juist staan maar op handbediend en niet op auto. Meestal start de ventilator ook niet dan dus....
Roland11
Golden Member
Op zaterdag 11 januari 2025 19:33:06 schreef vergeten:
maar wel eerst vaststellen of hij stuk is (meten met een geleidingstester of ohmmeter)
Wel lastig dat je soms ook een "NO" (normally open) versie tegenkomt, dan denk je de eerste keer dat hij defect is 
Dat is zo'n ding die er bijv. bij oververhitting voor zorgt dat de ventilator gaat/blijft draaien.
EricN
Daar zitte dunnere draden op en fikt zelden af. Het is de NC die er door gaat. Erger is dat de stock bij Smeg overhoop ligt en dat wanneer je de NC besteld de NO krijgt...
Hierbij foto’s van de binnenkant en achterkant. Ik kan meer foto’s maken indien gewenst. Iemand die iets opvallends ziet?
In een ander topic las ik het volgende:
“ Als de rest van de oven wel werkt is niet je thermostaat stuk.
Dit is een oven die op een kookgroep moet worden aangesloten, omdat het hetelucht gedeelte ongeveer een 4,4KW opneemt tijdens verwarmen.
Aangezien de thermostaat maximaal 16A kan schakelen en de elementen zo'n 19A opnemen hebben ze dat opgelost door een schakelprintje met twee relais op te nemen tussen de ringelementen en de regelbare thermostaat.
Dit printje zit aan de achterzijde gemonteerd.
Als je aan de regelbare thermostaat draait en de hetelucht hebt geselecteerd moet je een harde klik aan de achterzijde horen op het moment dat het oranje lampje aan de voorzijde aan of uit gaat.
Hoor je deze klik niet dan kun je ervan uit gaan dat dit printje defect is.
Het is een simpel printje wat makkelijk kan worden gerepareerd.
Je kan hem ook vervangen door een nieuwe en deze heeft het onderdeelnummer:811650197”
Dit is het probleem wat ik heb als ik het zelf moet beoordelen. Er is geen tik en de lampje blijft uit. Waar kan ik dit printje vinden?
Als ik deze clixon doormeet op weerstand krijg ik geen waarde. Mijn multimeter blijft op 1 staan. Als ik beide voelers tegen elkaar aan houdt meet de multimeter 00.9. Betekent dat dat de clixon kapot is? Of moet dit op een andere manier gemeten worden?
EricN
Gaat die info over hetzelfde type nr? Ik vind zowel in de onderdelen als in de exploded view niets over dergelijke print.
De achterkant ziet er prima uit. De overtemp beveiliging kun je eens nameten. Zie foto 1.
De stekkerverbinding eens grondig bekijken. Ziet er zo prima uit maar ik zie niet alles. Verbrand wel eens. Zie foto 2
Het deurcontact. Denk dat het rechts zit. Ook eens bekijken. Als dat faalt krijg je ook zoiets.
Daarna is het thermostaat en keuzeschakelaar nakijken. Hopelijk kan het langs het frontpaneel. (Knoppen er af). Anders moet het bovenblad los. Opgelet. Inox schroeven in alu stukken dus dat breekt dikwijls af. Probeer dit te vermijden.
EricN
Op zondag 12 januari 2025 10:44:35 schreef ThomasvdB:
Als ik deze clixon doormeet op weerstand krijg ik geen waarde. Mijn multimeter blijft op 1 staan. Als ik beide voelers tegen elkaar aan houdt meet de multimeter 00.9. Betekent dat dat de clixon kapot is? Of moet dit op een andere manier gemeten worden?
Maak eens een brug. Als de koeler begint te draaien heb je een NO thermostaat gevonden. Niet de veiligheid die je zoekt. Werkt het terug dan zit je goed.
Edit. Ik zie dat het de linkse is. Helaas de ventilator regelaar. Niet die je zoekt dus.
Op zondag 12 januari 2025 10:47:40 schreef EricN:
Gaat die info over hetzelfde type nr? Ik vind zowel in de onderdelen als in de exploded view niets over dergelijke print.De achterkant ziet er prima uit. De overtemp beveiliging kun je eens nameten. Zie foto 1.
De stekkerverbinding eens grondig bekijken. Ziet er zo prima uit maar ik zie niet alles. Verbrand wel eens. Zie foto 2
Het deurcontact. Denk dat het rechts zit. Ook eens bekijken. Als dat faalt krijg je ook zoiets.
Daarna is het thermostaat en keuzeschakelaar nakijken. Hopelijk kan het langs het frontpaneel. (Knoppen er af). Anders moet het bovenblad los. Opgelet. Inox schroeven in alu stukken dus dat breekt dikwijls af. Probeer dit te vermijden.
Nee is een ander typenummer. Ik kan over mijn typenummer weinig informatie vinden.
Overbeveiliging meet continuïteit en een weerstand van 00.6.
Stekkerverbinding ziet er naar mijn mening goed uit. Zie niks wat afwijkt qua kleur of verbranding.
Als de deurschakelaar het langwerpig bruine blok betreft (zie foto) dan ook geen opvallende dingen.
Ik ga de thermostaat en schakelaar bekijken, denk wel dat het blad eraf moet. Wat moet ik hier meten? Of alleen controleren op verbranding?
EricN
Nee dat isde hoogspanningsmodule voor de ontsteking vd vlam. De "knetser"
Deurschakelaar geeft een klik bij het sluiten vd deur. Ga op gehoor af om het te lokaliseren.
Meestal duwt de arm vh scharnier bij sluiten tegen dit contact. Soms zit er een pin op de deur die er tegen duwt.
[Bericht gewijzigd door EricN op (26%)]
Het is gelukt met de schakelaars via de voorzijde en door het blad een beetje te tillen. Visueel zie ik niks bijzonders. Als ik continuïteit en weerstand meet op de temperatuurschakelaar dan heb ik geen resultaten. Conclusie dat deze kapot is?
EricN
Zeer waarschijnlijk. Maar noit op 1 aanname of meting vertrouwen. Je kan die stekkertjes in elkaar steken. Test zo dan nog eens. Dan moet alles wel werken. Wel opgelet met de klok. Die staat op auto bij stroominschakeling. Ook terug alles veilig leggen zodat je geen sluitingen maakt.
Op zondag 12 januari 2025 12:26:38 schreef EricN:
Zeer waarschijnlijk. Maar noit op 1 aanname of meting vertrouwen. Je kan die stekkertjes in elkaar steken. Test zo dan nog eens. Dan moet alles wel werken. Wel opgelet met de klok. Die staat op auto bij stroominschakeling. Ook terug alles veilig leggen zodat je geen sluitingen maakt.
Stekkertjes in elkaar geschoven en hij werkt weer, tenminste, het oranje lampje van de temperatuur gaat branden, wat volgens mij wel aangeeft dat de schakelaar het probleem is.
Nu zie ik op internet verschillende producten, met prijzen van 17 tot 36 of zelfs 55€. Ook zie ik de productnummers 818731627 en 818730616. Qua afbeeldingen ziet het er hetzelfde uit. Waarom zit er verschil in de codes?
EricN
Ik krijg bij de onderdelen leverancier deze 818731627 . Ronde de 25-30€
Bij smeg veranderen de nummers veel. De ...616 zie ik nergens als vervanger.
De 627 heb ik inderdaad besteld. Deze (link) is de 616 maar lijkt me meer een universeel product.