Best forumgenoten de beste wensen voor het nieuwe jaar.
Ik start meeteen met de volgende vraag:
De krulset van mijn vrouw wordt niet warm het lampje is rood tijdens inschakelen en naar ± 5min naar groen. tot zover goed.
Op het print relays gemeten waar 24v moet komen is de spanning te laag nl 5 volt. eerst het relays getest met een spanning van 20 volt en het relays werkt goed.
Op de print zit een X2 condensator met type nummer ICE 60384 met aan een kant aan de netspanning hieraan gemeten er komt wisselend 26vdc en dan weer 0vdc uit.
Vraag: kan X2 de oorzaak zijn van het probleem.
Bij Ali kun je deze X2 condensator wel bestellen maar ik weet niet welke er zijn er met verschillende FARAD te zijn
Wie kan mij hiermee helpen misschien een schema van de print zodat het geen natte vinger werk wordt.
Sorry voor de niet volledige uitleg, maar ja ik ben over de 80 jaar
Hartelijk dank en vriendelijke groet
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Op de print zit een X2 condensator met type nummer ICE 60384 met aan een kant aan de netspanning hieraan gemeten er komt wisselend 26vdc en dan weer 0vdc uit.
Er staat een wisselspanning op (=AC) dat meet niet goed met de meter op DC stand. Even verderop in de schakeling wordt dat gelijkgericht.
Aan de hand van het aanwezige relais(staat er vaak op) en IC's kan uitgezocht worden in de datasheets wat de voedingsspanning moet zijn.
Hoogst waarschijnlijk is idd die X2 (een flink deel) van zijn capaciteit kwijt, dat komt vrij veel voor.
Hij is een onderdeel van de zo genaamde bij trafoloze "condensator" voeding die de elektronica van spanning voorziet. Daardoor is de voedingsspanning te laag.
Er staat iets op als 0,15µF, 0,22µF, 0,33µF of 0,47µF /250V AC of hogere spanning.
(µF = micro Farad is een 1.000.000e deel van een FARAD)
Het IEC nummer hebben we niet veel aan.
Een schema wordt lastig voor dit soort apparaten.
Kan je een goede foto plaatsen van beide kanten van de print?
Beste "vergeten" hartelijk dank voor alle moeite.
Sorry ik heb inderdaad verkeerde info gegeven, ik heb op Vac gemeten en niet op Vdc. de spanning voor het relais is 24 volt.
De diodes D1 en D2 naast het relais heb ik gemeten en zijn in orde .
Ik heb een verbinding gemaakt om het relais te overbruggen dus de stekker in het stopcontact waardoor hij toch te gebruiken is ze moet even de tijd in de gaten houden dat het apparaat aanstaat.
Betere foto's dan dit krijg ik niet hopelijk lukt het hiermee.
De capaciteit van condensator X2 staat er niet op gedrukt, helaas
Als X2 toch de oorzaak is, welke capaciteit zal ik dan bestellen.
Nogmaals dank voor alle moeite
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Dat is best link het relais overbruggen, er is dan geen temperatuur begrenzing meer, als hij dan vergeten word kan er brand ontstaan.
eerst het relays getest met een spanning van 20 volt en het relays werkt goed.
Heb je rekening gehouden met de juiste polariteit van de testspanning?
Een nieuwe condensator moet dezelfde waarde hebben, zo is de schakeling ontworpen. Er mag geen andere in.
Nog nooit een condensator gezien waar de waarde niet op staat.
Op de condensator staat zwarte tekst, die is helaas niet leesbaar op de foto.
Er kan ook µ15 of µ22 etc op staan. Of 150n, 220n.
Misschien wil je dit nog meten:
Is de diode D4 ok?
Welke DC spanning staat er op C4 ?
Welke DC spanning staat er op C5 ? (ZD1 zit daaraan parallel)
Zenerdiode ZD1 (zal 24 v zijn) ohms nameten die gaan ook nog weleens in volle sluiting.
Daar ben ik weer
op C4 staat 33.2 Vdc
op c5 staat 2.6 Vdc
D4 geeft geen doorlaat en ook geen sper Ohms gemeten eerst losgehaald deze zit parallel aan de relais spoel
ZD 1 losgemaakt deze meet Ok
Q2 middenpoot gaat naar de relais spoel 2.6 Vdc
op beide andere poten van Q2 staat 33.2 Vdc
Er staat geen info op Q2. ook niet op Q1 wat is dit voor component?
PC-Rider
Vol st(r)oom er tegenaan!
Beste Jabado,
Wat Vergeten al schreef:
Een nieuwe condensator moet dezelfde waarde hebben, zo is de schakeling ontworpen. Er mag geen andere in.
Nog nooit een condensator gezien waar de waarde niet op staat.
Ik denk dat C1 de X2 condensator is. Er staat wel degelijk tekst en ws ook waardes op de zijkant, ion het zwart gedrukt. In de bijlage heb ik het interessante deel rood omcirkelt. Het is nu niet te lezen...
Kun je eens een scherpe foto plaatsen van die zijkant, dan kunnen wij een evt vervanger adviseren.
PC-Rider
vergeten
Golden Member
Op dinsdag 14 januari 2025 16:40:08 schreef jabado:
Daar ben ik weerop C4 staat 33.2 Vdc
op c5 staat 2.6 Vdc
Die 2,6v is vrijwel zeker te laag. Hiermee wordt het IC gevoed, kan je zien wat er op dat IC staat?
D4 geeft geen doorlaat en ook geen sper Ohms gemeten eerst losgehaald deze zit parallel aan de relais spoel
Dat is de "blusdiode" voor de tegen emk van de relaisspoel, je kan hem hebben stukgemaakt met je relais testspanning van 20v als de polariteit verkeerd was. (de + aan de anode, de geen streep kant, sloopt hem dan)
ZD 1 losgemaakt deze meet Ok
Je weet niet of hij nog wel "zenert" dat kan je niet meten met een ohmmeter, te lage meetspanning.
Q2 middenpoot gaat naar de relais spoel 2.6 Vdc
op beide andere poten van Q2 staat 33.2 Vdc
Er staat geen info op Q2. ook niet op Q1 wat is dit voor component?
Q1 en Q2 zijn vermoedelijk schakeltransistoren, waarvan Q2 de relaispoel schakelt.
Er staat altijd wel wat op is soms slecht te lezen door opgespoten lak. Wat nat maken of voorzichtig vlak erover schrapen kan het zichtbaar maken.
Ik verdenk in dit geval nog steeds de gele X2 condensator en/of de Zenerdiode, en mogelijk D4.
Als je ohms meet over D4 (+ aan kathode=streep) moet je de relaisspoel weerstand meten, en andersom op diodestand meet je de Doorlaatspanning van D4 (tussen de 0,4 en 0,7v) klopt dat bij jou??
Hallo Pc-Rider.
Ik begrijp dat u de C1....X2 condensator dat dez e de boosdoener is.
Op condensator D2 staat een spanning van 33 Vdc dit lijkt mij vrij hoog temeer omdat het relais een 24 volt model is.
Kunt u mij misschien uitleggen waarom u C1 verdenkt.
In heb een zo goed mogelijk foto gemaakt en apart de waardes wat op C1 staat genoteerd dmv een vergrootglas, is dit hopelijk voldoende.
Hallo vergeten
Wat ik bij Pc-Rider al vermelde dat ik de 33 volt vrij hoog vind is het goed mogelijk dat de zenerdiode het laat afweten.
Het was allemaal makkelijker geweest als we een schema hadden gehad.
Op de aan/uit knop gaat ±5 minuten de rode led branden daarna schakelt hij over naar groen deze blijft ±20 minuten aan en schakelt dan uit
Dus te timer werkt wel naar behoren Dit nog even ter info
Beide heren bedankt voor alle moeite
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
De 224 staat hier zeer hoogstwaarschijnlijk voor de capaciteit en betreft 220 nF. Let op dat een dergelijke condensator bij Ali bestellen grote garantie geeft op 'het probleem is vrij snel weer terug' omdat er veel gelogen wordt over specificaties.
Het móet een X2 variant zijn, een type dat goed bestand is tegen dit gebruik (desondanks zal je in menig datablad van die dingen lezen dat de X2 variant vaak niet goed bestand is tegen serie-gebruik)
C1 is een condensator die samen met de netfrequentie en zijn capaciteit een bepaalde spanningsval oplevert (zogenoemde reactantie, zeg maar de weerstand die het ding vormt voor wisselstroom).
In veel apparaten, een bepaald type (of allemaal, geen idee) Senseo is een berucht voorbeeld, gaan die dingen stuk omdat ze onderbemeten zijn voor hun taak: ze worden te warm of slaan intern door en nemen in capaciteit af. Daardoor daalt ook de spanning omdat bij toenemende stroom (als een apparaat ingeschakeld wordt) er steeds meer spanning over de condensator komt te staan.
Gevolg is dat het apparaat helemaal niet meer werkt of half (wel aan in stand-by, maar zodra je een functie inschakelt die meer stroom trekt, valt het apparaat uit of gaat hortend en stotend werken)
De meeste condensatoren van gerenommeerde merken hebben dat merk of een afkorting die dat aangeeft er vaak ergens op staan. Hoewel hier wel iets opstaat, zegt de opdruk UTX me zo snel niets.
Beste forumgenoten.
Ik heb veel gelezen over de X2 condensatoren in de voeding, dat ik heb besloten niet te gaan proberen om de juiste X2 te vinden voor de Carmen krulset.
ik vind het risico te groot en mijn vrouw heeft besloten een nieuw apparaat te kopen.
Nogmaals iedereen bedankt voor het meedenken voor de oplossing.
Vgr Jan.
nonius
set SCE to AUX.
Ik heb veel gelezen over de X2 condensatoren in de voeding, dat ik heb besloten niet te gaan proberen om de juiste X2 te vinden voor de Carmen krulset. ik vind het risico te groot en mijn vrouw heeft besloten een nieuw apparaat te kopen.
Ik gun uw vrouw van harte een nieuwe krulset, daar niet om, maar ik zie het risico van een reparatie eigenlijk zelf niet zo.....
vergeten
Golden Member
Op vrijdag 17 januari 2025 14:54:21 schreef jabado:
ik vind het risico te groot en mijn vrouw heeft besloten een nieuw apparaat te kopen.
Vgr Jan.
Welk risico, mislukking(?), dat kan als er een andere oorzaak is dan de X2 daarom deze eerst (laten)meten. 
Ik zou hem toch repareren en een nieuwe X2 condensator plaatsen van fysiek gelijke afmetingen.
Is meteen een goede (oefen)ervaring voor de toekomst. 
Dat kan nu doordat de waarde eindelijk bekend is, 220nF ofwel 0,22µF.
De werkspanning moet wel gelijk zijn aan de originele, 275V AC of hoger, net als de steek (afstand tussen de draden).
Na reparatie naar de kringloop er mee met de eventuele hulpstukken.
PC-Rider
Vol st(r)oom er tegenaan!
Ik heb veel gelezen over de X2 condensatoren in de voeding, dat ik heb besloten niet te gaan proberen om de juiste X2 te vinden voor de Carmen krulset.
Met alle respect voor uw keuze natuurlijk, maar reparatie zou eenvoudig te doen zijn.
De bewuste X2 condensator is eenvoudig te bestellen:
https://www.reichelt.com/nl/nl/shop/product/ontstoorcondensator_x2_275…
Kosten voor de vervanger: nog geen 10,- euro
Als u in staat bent om deze met een soldeerbout te vervangen is dat een eenvoudige reparatie. Mocht u dat zelf niet aan durven, dan zijn er misschien mede-CO leden in uw buurt die dat voor u willen doen.
Weggooien is zonde...
Beste team genoten
Ik heb een X2 condensator C1 besteld en na ontvangst ga ik deze gelijktijdig met blus diode d4 vervangen.
Na montage zal ik de spanningen elco c4 en C5 opnieuw meten wat de verschillen zijn.
van het 6 polige IC en Q1 en Q2 de zwarte lak verwijdert maar geen opdruk hierop gevonden.
Tot later
vergeten
Golden Member
Dan hebben ze die er al afgeschuurd waarschijnlijk, bang voor namaak.
D4 hoeft niet kapot te zijn, beter eerst meten.
[Bericht gewijzigd door vergeten op (64%)]
Beste forumgenoten.
De nieuwe C1 condensator X2 220NF is gemonteerd
De netspanning is 234Vac achter de C1 was 12Vac nu 24Vac
De spanning op elco C4 was 33Vdc nu 54,5 Vdc
De spanning op elco C5 was 2,6Vdc nu 4,2 Vdc
Alles werkt nu naar behoren en gelukkig had mijn vrouw nog geen nieuw apparaat aangeschaft.
Ik bedank een ieder voor de hulp en ik heb weer veel bijgeleerd.
nonius
set SCE to AUX.
Win-win-situatie: uw vrouw blij met haar werkende krultang, en u kijkt aan de keukentafel weer tegen een mooi-gekrulde dame aan 
Mooi dat het gelukt is, en bedankt voor de terugkoppeling.
Het is meestal maar een kleinigheidje. Truc is alleen uit te vinden *welk* kleinigheidje.....
(en bent nu waarschijnlijk ook een paar puntjes verder gestegen in de achting van uw vrouw? Bereid u er alvast op voor dat in de toekomst al haar vriendinnen en buurvrouwen ook met hun kapotte krultangen bij u langskomen
)