Beste forumleden,
Ik ben al een tijdje op zoek naar een wow & fluttermeter.
Ik hou Ebay en de Nederlandse verkoopsites in de gaten maar helaas geen resultaat.
Zijn er nog mensen die tips voor me hebben?
Mvg Ron
nonius
set SCE to AUX.
Ik meen dat er hier, op vraag & aanbod, één tot anderhalf jaar geleden een Philips Wow & Fluttermeter te koop heeft gestaan.... daar heeft u nu natuurlijk helemaal niets aan, maar ze worden dus wel eens te koop aangeboden.....
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Is de softwarematige implementatie van de Nakamichi T-100 niks?
http://www.anaxwaves.com/NAKT100/
electron920
Everything should be as simple as possible, but not simpler.
ja 
Een wow en flutter meter word gebruikt bij een platenspeler om te meten hoeveel de gelijkloop afwijkt van de nominale snelheid.
Deze service instrumenten zijn in mijn beleving niet zo zeldzaam, maar volgens "Google" is een app'je nu ook een optie?
Overigens ken ik ze vooral uit de bandrecorder hoek, mogelijk hebben platenspelers andere eisen? In elk geval het bijbehorende referentie medium nodig.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Op dinsdag 14 januari 2025 07:16:18 schreef mel:
ja
Een wow en flutter meter word gebruikt bij een platenspeler om te meten hoeveel de gelijkloop afwijkt van de nominale snelheid.
Voor degenen die je 'tongue in cheek' niet door hebben: De oorspronkelijke toepassing is op band- en cassetterecorders. Je kunt inderdaad ook wow meten aan platenspelers.
RAAF12
Golden Member
Yes, wow and flutter. In goed nederlands zijn dat de langzame en snelle variaties in snelheid. Bij platenspelers waren en vele aandrijvingen:
synschroonmotor op het net bijv. met een rubber riem naar het plateau
direct drive met xtal sturing
Rumble voorkomen omdat het bijgeluiden geeft in de weergave. Draaitafel aan de muur monteren is bijv. stabieler dan een houten vloer gespijkerd op balken.
Bij tapedeck werd de wow en flutter gespecificeerd een luisterproef is daarbij van nut, bij wow is echt instabiel geluid geluid wauow waow waow waow
en flutter is meer tst tss tss tss tss. 
Geluid zegt meer dan duizend woorden <grin> Maar wel heel leuk om een tapedeck te meten en te checken of die aan de fabriekspecs voldoet. Moet je wel een testband hebben die op een goede recorder is opgenomen. Telefunken M15, Nagra ect. is nog steeds te koop en heeft een schare gebruikers.
Even het ouwe topic doorgesnuffeld waar een T-100 voorbij kwam
https://www.circuitsonline.net/forum/view/155009/last#highlight=nakami…
Krelis Vonketrekker
Golden Member
Jaren mee gewerkt, hoofdzakelijk voor afregelen cassette decks, platenspeler, daar had je een stroboscoop schijfje voor!
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Inderdaad. Overigens kun je met een stroboscoopschijfje ook prima wow meten en was dat ook de gebruikelijke methode toen platenspelers een dagelijks gebruiksgoed waren. Wow en flutter meetapparatuur was te duur voor de kleinere werkplaats. Ook voor de goedkopere cassettedecks niet heel gebruikelijk.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (12%)]
RAAF12
Golden Member
Op dinsdag 14 januari 2025 10:09:00 schreef maartenbakker:
Inderdaad. Overigens kun je met een stroboscoopschijfje ook prima wow meten en was dat ook de gebruikelijke methode toen platenspelers een dagelijks gebruiksgoed waren. Wow en flutter meetapparatuur was te duur voor de kleinere werkplaats. Ook voor de goedkopere cassettedecks niet heel gebruikelijk.
Die schijfjes staan nu in printable vorm op het net. Lekker handig om het toerental te controleren en zien of er sprake is van wow aka toonhoogte zwenkingen. Veel mensen horen het misschien niet en denken dat het zo hoort 
Maar een echte meter is wel nuttig als er bijv. aan een Nagra, Telefunken of Studer wordt gesleuteld die users willen dat het tot in de puntjes klopt. Iets met Pietjes Precies, hee, wie kent hem niet 
Het is niet te hopen dat ik ooit bedlegerig wordt anders schrijf ik in mijn eentje dit hele forum vol en dat van jou erbij 
meelezers: Maarten doet het transistorforum, het buizenforum en het ouderadios forum. Oké Maarten, bedankt voor de correctie.
maartenbakker
Golden Member
Het buizenforum en het ouderadio'sforum zijn verschillende namen voor wat officieel het NFOR heet. Ik beheer in totaal 2 fora, waarvan het transistorforum volledig en het NFOR met hulp van een moderatieteam.
Spog2
Honourable Member
Op maandag 13 januari 2025 21:44:37 schreef Vonkentrekker:
Beste forumleden,
Ik ben al een tijdje op zoek naar een wow & fluttermeter.
Ik hou Ebay en de Nederlandse verkoopsites in de gaten maar helaas geen resultaat.
Zijn er nog mensen die tips voor me hebben?
Mvg Ron
Als het voor de platenseler is... ik heb deze gebruikt: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.vinylrpm&hl=en-U…
Ik vreees dat je die niet professioneel genoeg vindt... maar proberen kost je niks.
maartenbakker
Golden Member
Dat geeft een "ballpark" meting maar ook inherente wow. Een stroboscoop is in principe nauwkeuriger.