Beste lezer,
Ik heb een Yamaha FS-1 en ben hem opnieuw aan het bedraden. Nu zegt het schema dat de voorverlichting rechtstreeks moet worden aangesloten op de lichtspoel. Nadat ik dit heb gedaan loopt het voltage op tot zo'n 30 volt als je gas geeft. Dat is ook logisch lijkt mij, maar gaat niet goed met het lampje. Deze brand dan door.
Zou iemand mij kunnen informeren dan wel adviseren.
met vriendelijke groet,
Stukkie.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Ik heb er vroeger nooit aan gesleuteld maar wat ik nog weet is dat ze 6V waren..
Heb je gemeten met de verlichting aangesloten of onbelast?
[Bericht gewijzigd door fred101 op (39%)]
Een FS1,, dat is lang geleden dat ik die had 
Dat was ergens rond 1980.
Veel aan gesleuteld, er ging wel eens wat aan kapot.
Heb je er een goede accu in en is de gelijkrichter goed?
Ik kan mij herinneren dat de lamnpjes snel kapot gingen met een rotte accu.
[Bericht gewijzigd door revado op (18%)]
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Ik zag op een site dat ze 6V regelaars voor de FS-1 verkochten maar ik zie die niet in het schema.
Manual: https://www.fs1forum.com/pdf/Yamaha%20FS1E%20Workshop%20Manual.pdf
[Bericht gewijzigd door fred101 op (21%)]
Ik heb er zelf een regelaar voor gebouwd destijds, de accu kookte kapot als je flink door reed ( en als het 70 kon rijden deed je dat ook
).
fred101
Golden Member
Ik had een echte brommer (Honda C50L)
Maar ik heb ook heel veel kilometers met een Zundap GTS-50 gereden. Een jaar lang iedere dag 80 km. Dat ding was niet kapot te krijgen. Mijn Neef had een special paint FS-1. Vreemd, in mijn gedachtej is zo'n Yamaha nog altijd een moderne brommer maar ondertussen zijn die dingen ook al weer een jaar of 40-50 oud. .
Op school had een gast er een en die hebben ze toen voor de gek gehouden, je kon ze met zo'n beetje elke sleutel aanzetten en toen hebben ze hem gestart door achteruit te duwen. Hij wist dat niet, stapt op, geeft stoer veel gas en zat met zijn familie juwelen op de tank.
[Bericht gewijzigd door fred101 op (30%)]
Die Honda's waren 4 takt, dat liep wel mooi.
Een vriend had zo'n zundapp, dacht een KS50 , een absurd zwaar en log duits ding.
Wel betrouwbaar.
Die had oorspronkelijk handversnelling en geforceerde koeling.
Heb er eens een ander blok onder geknutseld, 4 bak voetversnelling en een "iets dikkere" zuiger en cylinder.
Toen was ie wel snel 
Ik had de FS1 full chrome uitvoering.
Dat ding was bloedsnel en wendbaar.
Het achtertandwiel veranderde na een tijdje in een zaagblad... door de enorme krachten.
Altijd spijt gehad dat ik die verkocht heb.
Herinneringen!
Hunebedbouwer
De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
Als je de sleutelschakelaar in stand 2 zet (Verlichting) komt er een verhoogde spanning ook voor het laden, is de zekering stuk of de accu los gekoppeld kan de spanning behoorlijk extra oplopen.
Turbokeu
Golden Member
I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Op maandag 13 januari 2025 23:05:15 schreef revado:
Een FS1,, dat is lang geleden dat ik die had
Dat was ergens rond 1980.
In 1980 was het reeds een 'oldtimer'... 
In 1971 heb ik mijn eerste nieuwe brommer gekocht.
Al mijn vrienden/buurvrienden hadden een Yamaha FS1, dus wilde ik er ook één.
Probleem was dat de levertijd toen al zo'n drie maand bedroeg en ik niet zo lang wilde wachten.
Daarbij kwam dat de FS1 de toen méést gestolen brommer was (ik had geen vriend waarvan hij nog niet éénmaal gestolen was).
Let op, ik spreek hier over de FS1 die van fabriekswege (in België) niet beperkt was tot 40km/u, de onbeperkte waren het meest in trek.
Uit noodzaak dan maar een Suzuki AC50 gekocht, ook onbeperkt, direct leverbaar maar minder in trek bij motordieven.
Alhoewel hij ook eens gestolen maar weergevonden werdt door de politie in de garage van een huis in aanbouw, mede dankzij mijn 'modificaties' in de cablage waardoor 'ze' hem niet onbedoeld gestart kregen.
Op dinsdag 14 januari 2025 18:38:15 schreef Turbokeu:
[...]In 1980 was het reeds een 'oldtimer'...
In 1971 heb ik mijn eerste nieuwe brommer gekocht.
Al mijn vrienden/buurvrienden hadden een Yamaha FS1, dus wilde ik er ook één.
Probleem was dat de levertijd toen al zo'n drie maand bedroeg en ik niet zo lang wilde wachten.
Daarbij kwam dat de FS1 de toen méést gestolen brommer was (ik had geen vriend waarvan hij nog niet éénmaal gestolen was).
Let op, ik spreek hier over de FS1 die van fabriekswege (in België) niet beperkt was tot 40km/u, de onbeperkte waren het meest in trek.
Uit noodzaak dan maar een Suzuki AC50 gekocht, ook onbeperkt, direct leverbaar maar minder in trek bij motordieven.
Alhoewel hij ook eens gestolen maar weergevonden werdt door de politie in de garage van een huis in aanbouw, mede dankzij mijn 'modificaties' in de cablage waardoor 'ze' hem niet onbedoeld gestart kregen.
Ik weet het niet meer zeker, maar die van mij was bouwjaar 1974 volgens mij.
Ik kreeg hem ( was een ocassion) van mijn ouders toen ik bijna 16 was.
Veel plezier mee beleefd en veel mee gereden.