=> ”Waar de naam vandaan komt weet ik niet, maar het is wel degelijk elektrisch isolatiemateriaal.”
Inderdaad, je hebt gelijk. Ik heb even mijn oude technologieboeken geraadpleegd, en ‘fisch paper’ is een prespaansoort isolatiefolie, vroeger veel gebruikt voor folie-condensatoren. Pertinax is hard geperst, en prespaan is een flexibel soort leerpapier-versie. Trouwens nog steeds goed verkrijgbaar. zie https://www.wescap.nl/prespaan-3020
Boterhampapier werd ook wel gebruikt voor isolatie tussen windingen op een trafo. Vaak werd het aantal lagen ook voorgeschreven voor isolatie tussen secundair en primaire wikkeling. Zelfs werden in de betere UGT's de primaire in lagen (pakketten) gewikkeld met isolatie er tussen. En dat alles om de spreidingszelfinductie laag te houden. Dan kon die goede UGT zomaar tot ver boven de 20kHz doorlopen en was was er zelfs flinke tegenkoppeling mogelijk.
Wireless World uit de UK en vele anderen hebben er over gepubliceerd. Er kan een copietje online worden gezet. Leuk boekje!
Op woensdag 15 januari 2025 21:05:32 schreef Retiredat55:
Prespaan ook bij de antennespoel voor de Philips Pioneer I (ii en III).[bijlage]
Ja, dat ziet er bekend uit. Ik ben de boekjes al weer jaren kwijt (denk ik).