Ik heb hier een voeding staan (24Vdc/300W) met daarin een (voor mij) bijzondere transformator. Deze transformator heeft secundair een extra wikkeling waarop alleen een AC condensator is aangesloten van 12,5uF/400V.
Na wat zoeken met google blijkt het om z.g. CVT transformator te gaan.
Primaire en secundaire wikkelingen liggen niet over elkaar maar zijn gescheiden aangebracht op het juk en er zou een air gap zijn in het ijzer. Het lijkt op 2 trafo's aan elkaar vast.
D.m.v. de condensator wordt de secundaire kant in verzadiging gestuurd.
Enfin, hoe het exact werkt is me niet geheel duidelijk.

Maar mijn vraag: kan ik deze trafo gebruiken zonder de condensator?

Ik heb wat metingen vericht: primair 230V dan staat er op de condensator wikkeling 414V en op de wikkeling tbv de output 30V

Als ik de condensator verwijder dan meet ik op de condensator wikkeling nog maar 282V en op de wikkeling tbv de output 21V

Stel dat ik de trafo wil gebruiken in een hoogspanning voeding, mag ik de wikkeling waar de condensator op zit dan belasten? (al dan niet met of zonder C)

De condensator wikkeling heeft dezelfde draaddikte als de primaire wikkeling dus dat moet wel goed zitten.

De trafo bromt trouwens behoorlijk (50Hz) maar zonder C wel iets minder.

Thanks.

Graag wat foto's ik ben wel benieuwd hoe zo een trafo eruit ziet.

Moest 't even opzoeken, had er nog nooit van gehoord.
Met CVT zie ik een Dafje voor me... :)

Op dinsdag 14 januari 2025 23:00:47 schreef Arco:
Met CVT zie ik een Dafje voor me... :)

Mijn vader noemde dat jarretel-aandrijving ;o)

Misschien heb ik niet de juiste benaming gebruikt?
CVT: Contant Voltage Transformer.

Ik kom het zelfde principe ook tegen als: Ferroresonant Power Supply

Grijze + zwarte draad is primair.
Groen is sec 30V
Blauw/bruin de condensator.

Op woensdag 15 januari 2025 00:32:49 schreef LuckyStrike:
[...]
Mijn vader noemde dat jarretel-aandrijving ;o)

Een trutteschudder met jarretelaandrijving ;)

Jammer van de off topic reacties, misschien kunnen deze verwijderd worden door een mod.

Dat die trafo's grommen is normaal .. dat zal ook wel iets met de 'losse'manier van koppelen te maken hebben.

Een probleem zou de magnetische shunt kunnen zijn die er tussen prim en secundair ligt. Het zou zomaar eens kunnen dat de spanning inzakt als je die gaat belasten. Dat is wel een testje waard.

Ik heb er nog nooit van gehoord,maar ik denk dat het een regelbare output moet geven, of de resonantiekring wel of niet in resonantie is, dan wordt de trafo meer of minder verzadigd..

Had er ook nog nooit van gehoord, toch een redelijk exotische trafo. Bij het lezen van de startpost was wel m'n eerste gedachte dat het iets met 'saturable core reactors' en magnetic amplifiers te maken zou kunnen hebben. Na enig gezoek bleek het inderdaad op het principe van kernverzadiging te werken, maar hoe het nou precies werkt is me nog steeds een raadsel. Het schijnt vooral storing uit het net effectief tegen te houden (en omgekeerd, waarschijnlijk ook het terugvoeden van storing vanuit het apparaat naar het lichtnet).

Een antwoord op de vraag van OP heb ik overigens ook niet.

Ik heb inmiddels wat metingen verricht. Maar zonder de condensator zakt de spanning hopeloos in elkaar bij belasting. Dus kennelijk is het in verzadiging raken van het secundaire deel van de kern waardoor de shunt ook mee doet essentieel voor de werking van het geheel.

Bij deze transformator is de condensator noodzakelijk. Door de gebruikte constructie van de transformator, in samenwerking met de condensator, wordt er een soort gestabiliseerde voeding gerealiseerd. Tevens is deze ook meestal kortsluitvast. En dat alles alleen met passieve componenten. Werd vroeger o.a. gebruikt om de projectielampen in een bioscoop projector van een constante spanning te voorzien.

Voor een beschrijving zie de link: https://www.electricalvolt.com/cvt-constant-voltage-transformer-its-wo…

Piet

Ook in de beginjaren van de kleurentelevisie waren resonante spanningsstabilisators populair. Dat was zo een typisch grijs kastje, niet groot, maar het woog erg veel...

Op woensdag 15 januari 2025 11:57:28 schreef kris van damme:
Ook in de beginjaren van de kleurentelevisie waren resonante spanningsstabilisators populair. Dat was zo een typisch grijs kastje, niet groot, maar het woog erg veel...

In Frankrijk had je de survolteurs/devolteurs. Het net was kennelijk niet zo stabiel en daar hadden TV toestellen met onvoldoende stabilisatie last van. Ik ken daaruit de magnetische stabilisator, beter bekend als CVT, maar ik heb ook jarenlang een Frans toestel gehad, gebaseerd op een spanningsregeling met een motor gestuurde variac. Ik heb die jaren geleden te koop aangeboden op MP en die was binnen een dag weg......

Interessant onderwerp zeg, mooie 'old school' 50 Hz techniek.

In de openingspost lees ik: 'Stel dat ik de trafo wil gebruiken in een hoogspanning voeding [...] '

Welnu, dat zal best kunnen werken (met C dus) maar echt handig wordt dat niet: groot, zwaar, slechte efficientie. Waarom kijk je naar 50Hz trafo's? Een HV voeding bouw je toch veel makkelijker met hogere schakelfrequenties?

Maar een nog betere vraag is misschien wel: waar is die hoogspanningsvoeding voor bedoeld, en hoeveel kV en hoeveel uitgangsvermogen moet ie leveren?

Op woensdag 15 januari 2025 12:25:43 schreef kojazz:
Maar een nog betere vraag is misschien wel: waar is die hoogspanningsvoeding voor bedoeld, en hoeveel kV en hoeveel uitgangsvermogen moet ie leveren?

Mijn laatste gebouwde hoogspanningsvoeding was gemaakt met 2 scheidings trafo's van 1KVA p/st waarvan de secundaire 500V wikkelingen in serie staan. Daarachter een gelijkrichter met spannigsverdubbeling waardoor er een kleine 3KV uit kwam. Deze is nu in gebruik bij een Drake L7 linear met daarin 2x een 3/500 buis.

Omdat op de wikkeling van de condensator ruim 400V staat vroeg ik me af of ik nog wat van deze trafo's kan maken door er enkele in serie te zetten.

Zo zeg, indrukwekkende specs van dat vorige project.
Ok.. zenden.. harmonischen.. intermodulatie.. Goed dan. Een 50 Hz trafo.

Tja, ik zou dan gewoon eens een ohmse belasting aansluiten op die secundaire spoel (al dan niet via een gelijkrichter), en kijken wat er gebeurt.

Het geeft kwa flux een ander gedrag in de trafo, en (een deel van) het kern materiaal zit op het randje van verzadiging. Ik zou niet verwachten dat ie zich nog als een CVT gedraagt, meer als een trafo met een matige koppeling dus hoge uitgangsimpedantie.

@mfvern

Op woensdag 15 januari 2025 17:25:05 schreef kojazz:
Zo zeg, indrukwekkende specs van dat vorige project.
Ok.. zenden.. harmonischen.. intermodulatie.. Goed dan. Een 50 Hz trafo.

Tja, ik zou dan gewoon eens een ohmse belasting aansluiten op die secundaire spoel (al dan niet via een gelijkrichter), en kijken wat er gebeurt.

In de secundaire wikkeling die is "afgesloten" met de condensator wordt energie opgeslagen, die wordt teruggeleverd en waarmee de uitgangsspanning van de andere echte uitgangs wikkeling binnen grenzen stabiel te houden.

Die "condensatorwikkeling" is niet bedoeld om als secundair te gebruiken en er een belasting aan te hangen.
Wat @kojazz verder al schreef, de CVT werking zal je daarmee flink verstoren.

Maar experimenteren staat je vrij :-)

Google-en op constant voltage transformer levert overigens ook een hoop informatie op.

o.a. https://www.aelgroup.co.uk/faq/faq001.php

Ik had in het verleden ook ooit zo'n spanningstabilisator, gekregen van iemand die er zijn dokalamp op aangesloten had. Hij zat aan het eind van de straat en had veel last van netspanningvariatie.

Brommen doen deze schijnbaar allemaal.

Je kan zo'n trafo gebruiken als normale trafo als je hem normaal maakt: verwijder de magnetische shunts. Het rendement zal wel lager zijn dan een gewone trafo vanwege de lagere koppelfactor.
Daarna checken of de zaak niet in verzadiging gaat op de primaire wikkeling: scope op een laagspanningswikkeling zetten en kijken of er nog een min-of-meer sinus uitkomt, bij verzadiging vlakken de toppen eerst af om vervolgens in te zakken (dubbele frequentie).
Stroom meten in de primaire is zekerder, maar ivm de netspanning ook moeilijker om veilig te doen.
Bin d'Aire-Dunndad

Omdat op de wikkeling van de condensator ruim 400V staat vroeg ik me af of ik nog wat van deze trafo's kan maken door er enkele in serie te zetten.

Hoe meer je er in serie zet, hoe groter de kans dat je doorslag naar de primaire of naar de kern krijgt. Want de isolatie tussen primair en secundair en tussen secundair en kern is niet berekend op het "stapelen" van meerdere secundaire wikkelingen.

Piet

Wat me hier vooral opviel is dat het een 400Volt condensator is , en je meet 414 Volt dat kan nooit goed zijn. Dit soort trafo"s mag je nominaal maar voor 50% belasten. De al oude philips T l M voorschakelapparaten hebben ook een resonantie kring om de ontsteekspanning op te slingeren.

Op woensdag 15 januari 2025 19:46:56 schreef vergeten:
Die "condensatorwikkeling" is niet bedoeld om als secundair te gebruiken en er een belasting aan te hangen.

Waarschijnlijk zakt de Q van de LC kring te ver in om nog goed te kunnen werken.

Op donderdag 16 januari 2025 08:17:26 schreef fatbeard:
Je kan zo'n trafo gebruiken als normale trafo als je hem normaal maakt: verwijder de magnetische shunts.

Dat ga ik proberen, hoop dat deze eruit wil.

Op donderdag 16 januari 2025 10:25:38 schreef Piet1950:

Hoe meer je er in serie zet, hoe groter de kans dat je doorslag naar de primaire of naar de kern krijgt. Want de isolatie tussen primair en secundair en tussen secundair en kern is niet berekend op het "stapelen" van meerdere secundaire wikkelingen.
Piet

Ik bedoelde meerdere trafo's in serie zetten om zo hoogspanning te maken. Dan blijft de spanning per trafo wikkeling hetzelfde

Op donderdag 16 januari 2025 17:58:10 schreef Hunebedbouwer:
Wat me hier vooral opviel is dat het een 400Volt condensator is , en je meet 414 Volt dat kan nooit goed zijn.

Goed opgemerkt. Laat dit nou precies het zwakke punt van deze voeding zijn en de rede waarom deze is afgedankt.

Ik heb het nog niet gecontroleerd met een scoop. Maar als ik het goed heb begrepen komt er uit deze trafo vanwege de verzadiging een sinus met afgevlakte toppen. Het zou natuurlijk kunnen dat mijn multimeter hier minder goed mee om kan gaan en door de grotere vermogensinhoud van dit signaal en te hoge spanning aan geeft.