Bij het nalopen van mijn Philips K40 TV kom ik erachter dat de rubber ophanging van de speakers broos is, en basgeluiden een soort rammelgeluid maken. Weet iemand of dat te vervangen is met iets nieuws?
Als het niet gaat, dan zet ik er gewoon een speaker achter omdat de TV de mogelijkheid heeft externe speakers aan te sluiten.

De speakers moeten wel magnetisch afgeschermd zijn lijkt me.

Tja, dat wordt zoeken op internet naar een speaker met dezelfde impedantie en (ongeveer) dezelfde afmetingen.
Volgens mij hoeft de speaker niet magnetisch afgeschermd te zijn, behalve als de originele wel magnetisch afgeschermd. is.
Controleer wel of het demagnetiseerschakeling van de beeldbuis nog werkt. (Djoing!!!)

De originele zijn vrijwel zeker afgeschermd. Er zit dan een soort dop over de magneet.

De beste optie is om ze van nieuwe rubberen randen te voorzien, voor ronde speakers zijn die over het algemeen in elke maat wel te krijgen.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (19%)]

Bij de Ali gezien vanaf 4". Is nog wel ff 'gedoe' om die goed te vervangen.

[Bericht gewijzigd door harry64 op (47%)]

Ook in Nederland wel te krijgen. Ik heb het zelf nog nooit gedaan maar als ik resultaten van anderen zie dan lukt het meestal de eerste keer al heel aardig. Of voor de zekerheid toch even oefenen op een oude speaker.

Total Speaker Repair in Bedum al gevraagd?

Die grote luidspreker is een ovaal type en lijkt lastig om die te herstellen.
Maar als je de skills hebt is veel mogelijk.

Magnetische afscherming kan je er ook zelf omheen fabrieken met een conservenblikje bijvoorbeeld, beter is dik ijzer te gebruiken om de krachtlijnen binnen te houden. Anders gaat de demagnetisering niet werken en komen er vlekken in het beeld. Leuk kan je mee spelen en een magneet in de buurt houden!! <blik> Daar zijn hele volkstammen mee bezig om een d.i.y.s Wifi antenne te construeren. Maar dat terzijde..

Het loont zeer de moeite om de originele luidsprekers in de K40 te blijven gebruiken. Deze TV heeft een zeer goede geluidskwaliteit door het twee-weg systeem (bass/tweeter).

Ik denk dat de TS een Matchline monitor heeft gezien de plaatsing van de ronde speakertjes op de tekening. Hoewel die dingen best redelijk geluid geven, is een externe box ook geen slechte oplossing bedenk ik men nu.

Ik herinner me nu ook dat daar bij sommige modellen ook heel kleine ovale speakertjes in de onderbalk zitten die ook foamrot kunnen vertonen. Dat rubber is misschien wat lastiger, maar wie weet...

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (17%)]

In de K40 van Aristona (geen Matchline) zitten 4 speakers, 2x bass/tweeter.
Een formidabel geluid, het is dat er geen HiFi op de TV staat maar zo klinkt het wel.

Klopt is een Matchline, die heeft enkel 2 van die kleine speakers met van die "oortjes" die je openklapt om het geluid naar voren te sturen. Maar volgens mij zijn de rubbers helemaal verpulverd.
Maar ook als ze gerepareerd zijn zal het geluid nog niet veel soeps zijn schat ik. Ze wilden natuurlijk vooral de bijpassende losse speakers slijten. Ik ga eens testen met 2 Canton CM's die ik over heb, die zijn afgeschermd, lekker cubistisch en ook zilver gespoten, en bijna even hoog.

[Bericht gewijzigd door blanka op (17%)]

Die krijg je wel vastgezet met epoxylijm o.i.d. Als het een breedband speaker is geeft die wellicht ook nog wat boven de 8kHz door.

Als je beter geluid wilt, zijn externe luidsprekers eigenlijk de enige optie.

Uit cubistisch en zilver gespoten, maak ik op dat blanka dat ook van plan is.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (34%)]

Ah bijna even hoog had ik geïntepreteerd als het luidspreker chassis in het kassie! Maar de externe kasten zijn even hoog als de TV. Ja dat kan ook.

die foamen zijn te krijgen als u er het werk wilt in steken, egens in nederland zit er een die dat hebben.
Denk dat het good hifi VOF was.

Op zaterdag 18 januari 2025 09:01:25 schreef blanka:
Klopt is een Matchline, die heeft enkel 2 van die kleine speakers met van die "oortjes" die je openklapt om het geluid naar voren te sturen. Maar volgens mij zijn de rubbers helemaal verpulverd.
Maar ook als ze gerepareerd zijn zal het geluid nog niet veel soeps zijn schat ik.

Ik had al een vermoeden dat het zo'n Matchline TV betreft. Mijn ouders hebben in '85 ook zo'n TV gekocht (51cm), was peperduur apparaat! Ik denk dat je hem nu wel als een design icon van de jaren '80 kunt beschouwen.
Ik kan me herinneren dat hij idd. 2 van die 'flaporen' had, en dat de TV een supermooi geluid had! Mijn ouders hebben die TV tot 2006 gebruikt, toen was hij toch wel op, en hebben ze een Philips LCD TV gekocht.

Ik heb zelf van 2002 tot 2006 ook zo'n Matchline (55cm) in gebruik gehad. Die stond een stukje verderop bij mij in de straat te wachten om door de grofvuil vuilnisauto te worden opgehaald, maar dat kon ik vanwege de goede herinnering aan de Matchline van mijn ouders niet over mijn hart verkrijgen. Die TV heeft dus bij mij onderdak gekregen. Alle printen opnieuw gesoldeerd en hij werkte weer zonder probleem.

Bij deze TV waren de rubberranden van de (iirc dubbelconus) luidsprekers ook helemaal verpulverd. Op normaal geluidsniveau (spraak) was er niets aan de hand, maar muziek een tandje hoger beluisteren was niet om aan te horen. Ik heb er toen externe luidsprekers op aangesloten. Refoamen was toen vlg. mij nog helemaal geen ding.

In 2006 heb ik de TV moeten vervangen, ineens zat er een heel hoge harde oscillatie (>10kHz) in het geluid, vermoedelijk ergens een defecte elco of zo, maar de fout niet verder meer uitgezocht. Er is toen een 70cm Sony bakbeest (gewicht rond 40kg schoon aan de haak) voor in de plaats gekomen.

Op zondag 19 januari 2025 02:26:52 schreef re-atari:
[...]
Ik had al een vermoeden dat het zo'n Matchline TV betreft. Mijn ouders hebben in '85 ook zo'n TV gekocht (51cm), was peperduur apparaat! Ik denk dat je hem nu wel als een design icon van de jaren '80 kunt beschouwen.

Naar mijn idee Philips mooiste ooit, en beter dan de Sony uit dezelfde tijd die in Mama is Boos door de schuifpui gekieperd wordt.

Maarten had laatst een opmerking n.a.v. de opmerking dat ik die glasplaat voor de beeldbuis zo lelijk vond. Heeft deze dat ook?

De TV had idd. een vierkante glasplaat voor de beeldbuis. Die was bij mijn ouders door toedoen van een van de kleinkinderen op een gegeven moment gesneuveld, was een enorm werk om alle splinters op te ruimen.

Op zondag 19 januari 2025 12:59:01 schreef re-atari:
De TV had idd. een vierkante glasplaat voor de beeldbuis. Die was bij mijn ouders door toedoen van een van de kleinkinderen op een gegeven moment gesneuveld, was een enorm werk om alle splinters op te ruimen.

Rechthoekig neem ik aan? 4:3 formaat nog geen 19:6 toch?

Op zondag 19 januari 2025 12:24:22 schreef blanka:
[...]
Naar mijn idee Philips mooiste ooit, en beter dan de Sony uit dezelfde tijd die in Mama is Boos door de schuifpui gekieperd wordt.

Het was imho vergeleken met TV's die tot dat moment te koop waren een quantum leap forward in technologie en uiterlijk.
De goede oude tijd, waar de slogan 'Let's Make Things Better' nog opgeld deed. Of kwam die slogan pas later?

Ik heb trouwens wel goede herinneringen aan mijn alukleurige 70cm Sony uit de 2e helft van de 90's. Die had een werkelijk enorme hoeveelheid aansluitingen (Svideo, comp. video, stereo geluid) op meer en minder makkelijke plaatsen, als het me goed herinner ook al een 16:9 beeldbuis, en gaf een heel mooi beeld. Enige nadeel was het enorme gewicht en een hoog elektriciteitsverbruik. Ik heb hem in 2008 vervangen door een Philips 8404 LCD flatscreen.
De Sony heeft daarna nog jaren dienst gedaan bij de buitenschoolse opvang waar de jongste van mijn zus toen zat. Zij waren er heel blij mee, vanwege het grote beeldscherm hoefden de kleintjes elkaar niet te verdringen bij het Teletubbies kijken.

Op zondag 19 januari 2025 13:05:50 schreef RAAF12:
[...]

Rechthoekig neem ik aan? 4:3 formaat nog geen 19:6 toch?

De TV was idd. 4:3 formaat, 16:9 kwam pas 10 jaar later.

Glasplaat, echte aluminium klep voor de knopjes, VFD scherm voor aangeven kanaalnummer. 2x SCART, audio uit, versterker externe speakers, 2x koptelefoonaansluiting, stereo, teletekst.

En ook nog redelijk compact, diepte is heel beperkt. Je voelt wel extra massa glasplaat bij het tillen.

De slogan "Let's make thing better" en al zijn satirische varianten daarop kwam uit de tijd dat het al rap bergaf ging met Sound & Vision (tweede helft jaren 90). Al werd dat vaak bedekt met managementspeak als consolidatie, synergy en rationalisatie. Soms wel degelijk nodig maar het kind werd met het badwater weggespoeld.