Hallo, ik heb een fiets gekregen een sparta ion rx+ van iemand, hij zecht dat tijdens het fietsen de fiets is uitgevallen en hij gaat nu niet meer aan, de lampjes op de accu die branden niet als ik op de knop klik, heb hem aan de lader gelecht met geen resultaat, ik meet op de aansluiting van de accu die in de fiets gaat 3 volt, toen heb ik de accu los gemaakt en op de cellen zelf meet ik 36v maar achter de bms meet ik 3 volt hoe kan ik dit het beste oplossen ik denk dat misschien de bms is overleden maar dat is wel vreemt als dat zomaar gebeurt, ik heb een nieuwe bms bestelt via aliexpress die ik zou gaan kunnen inbouwen maar dan kan de accu niet meer met het display communiceren dus weet niet of dat gaat werken, heeft iemand een oplossing hiervoor?

De Sparta ion rx+ kwam in 2015 op de markt, waarschijnlijk zijn er een paar cellen slecht en schakelt het bms daardoor uit.

ik heb de cellen allemaal gemeten en ze geven allemaal 3,7 volt, er gaat ook 36 volt naar de bms toe maar komt maar 3v uit

Meet de accu ook onder belasting met bv 3 autokoplampen (Action) in serie.

Mijn ervaring met Sparta Ion is dat het BMS niet zomaar stuk gaat, maar "op slot" door slechte cellen en/of onbalans in het pack. Bij de eerste versie van de Sparta Ion met de "banaan accu's" ging er wel eens een BMS stuk door vochtschade.

top bedankt voor de tip, ik heb nog wel wat van die lampen liggen! volgensmij kan mijn modelbouwlader ook ontladen moet alleen even kijken of dat ook op 36 volt gaat, dat is wel een erg goede tip met de lampen testen, Het is een sparta accu die in de bagagedrager zit