Arduino Nano? Welke?
Vraagjes? ( zonder verplichtingen of ander gejammer… )
ik koop strakjes denk alles van @mazone dus als jullie daarnaartoe een link hebben / geven altijd goed!
( ik zal nooit achter af zeggen dat jij / jullie iets verkeerds… Want dan moet ik het jullie ook niet vragen natuurlijk! )
.
Ik wil zo’n VFO maken met een :
Nano-V3 met 328PB of Nano R3 Mini USB
.
mijn vraag welke Nano is goed?
MAAR!
Een Nano met USB C lijkt mij ook wel lekker! Af van dat gezeur met al die verschillende stekkertjes! Hier gebruiken we veel USB C aan die andere kant…
.
En dan nogwat?
Wat is… goed? Beter? Beste? SI5351 of AD9850 OF, mag je die absoluut niet met elkaar vergelijken of…
.
ik heb die AD9850 wel eens gebruikt om een KG zendertje aan te sturen, best aardig wel.
Van die SI5351 weet ik niks dus wil ik daar zo ie zo ff mee stoeien!
( hoe zit het met harmoniche van zo’n ding?
.
Ander vraagje nog?
Een frequentie teller met dat spul maken is dat de moeite waard? Of…
VrGr Rob
flash2b
They say attention is a shovel. It's time to dig 'em out.
Ik gebruik alleen nog de ProMicro. Deze: https://nl.aliexpress.com/item/1005006160570969.html type: TYPE-C USB 3-6V
De ProMicro is een Arduino Leonardo in het formaat van een Nano (iets kleiner).
Welke Nano? Maakt weinig verschil.
Die werken allemaal met een AtMega328P
Er zijn wel varianten met verschillende USB chips. De officiele werkt met een FTDI interface chip, de meeste clones met een chinese CH340. De bijbehorende driver is ook anders. Maar daar merk je verder weinig van. Allebei werken ze probleemloos.
Er zijn trouwens ook nano's met heel andere processors, zoals ESP32 of RP2040.
Dan zit je wel in een heel andere omgeving. Veel meer geheugen, veel meer performance en veel meer peripherals.
Die SI5351 geeft meer dan genoeg harmonischen. Als ik het goed zie komen daar blokgolven uit, tot 8 signalen tegelijk.
De AD9850 geeft maar 1 signaal, maar dan wel een sinus. Dus niet erg vergelijkbaar.
Hi Rob,
Hou er rekening mee dat als je iets uit China besteld betreffende de Arduino Nano,
dat je vaak deze instelling moet doen om hem te kunnen programmeren.
Hier laat ik het even zien in de oude Arduino IDE.
.
Toen ik met Arduino begon heb ik me heel wat rotgezocht waarom ik de Nano niet geprogrammeerd kreeg!
Succes!
Bram
flash2b
They say attention is a shovel. It's time to dig 'em out.
De old bootloader in Chinese Nano's kun je makkelijk updaten naar de OptiBoot bootloader dat is de 'nieuwe' bootloader.
Hiervoor heb je wel een tweede Arduino of een programmer nodig. Ik heb dit met al mijn Nano's gedaan zonder problemen.
Voordeel is dat je iets meer geheugen overhebt voor eigen programma's en dat het uploaden naar de Nano een stuk sneller wordt.
Wel te bedenken ik ben er geen supper ster mee hoor!
MAAR, in een erg geval haal ik mijn neef er bij en dan is er geen probleem te groot.
.
Als het goed is heb ik hier ergens nog de oude Arduino software op mijn Pctje hebben,
( Alleen waar? Kzie nu dak um gloof ik niet meer op mijn Pctje hebt? ) da valt tegen!
Afijn ik zal het er opnieuw moeten op zetten dan! Nog tips? Kheb geen haast!
.
flash2b Tja die is wel goedkoper dan op @mazon!
.
Hallo DeKees? Ben jij onze Kees? En dan schriijf ik alleen nog RadioRob? ( hulpnodigmet.nl ) of vergis…?
Maar zoals jij het omschrijft is dan die AD mijn favoriet.
Maar zal ook die andere gaan aanschaffen om er mee te spelen hoor!(bkben nieuwsgierig wat ie doet!)
.
Hallo Bram,
JAAAAaaaaa je bedoelt die bootloader toch? In het ergste geval haal ik neef erbij,
Des al niet te min goed dat je me er weer ff an herinner Bram!
Maar ja had in het begin toen ik mijn 3D printer bouwde ook de nodige problemen klopt!
( dat was balen inderdaad man man man man ik had die 3D printer zelf gebouwd maar kreeg um niet an de praat! )
Wat een gez . . k was dat zeg! Mijn neef kwam en BOEMMMMMmmmmm draaien! Kheb daarna nog 1 printer gebouwd!
( nu de moeite niet meer om te doen, beter om er een te kopen watt betref de prijs enz… )
.
flash2b jahaaa ik moet zelfs de software er weer op zetten hier!
( en die bootloader zou ook nog wel eens kunnen! )
VrGr Rob
miedema
Golden Member
Op dinsdag 21 januari 2025 15:37:14 schreef deKees:
Er zijn wel varianten met verschillende USB chips. De officiele werkt met een FTDI interface chip, de meeste clones met een chinese CH340. De bijbehorende driver is ook anders. Maar daar merk je verder weinig van. Allebei werken ze probleemloos.
.
Zolang je één Nano aan je PC hangt dan maakt die USB interface chip inderdaad niet uit. Een Chinese Nano werkt dan uit de kunst.
Maar als je er meerdere tegelijk aan je PC hangt, dan gaat het met de CH340 chips mis. De (gekloonde?) CH340 die op de Chinese Nanos zitten zijn allemaal identiek (ook hun ID / serienummer). Windows kan ze niet uit elkaar houden. En dat is lastig als er bv meerdere AR488 aan je PC hangen.....
Met de FTDI chip chip gaat het wél prima. Windows (of de FDTI driver?) geeft ze een uniek ID, en houdt ze prima uit elkaar.
Ik heb eens en hele serie Chinese Nano's zitten omsolderen naar originele Arduino Nano's om die reden.
edit: En verder ben ik inmiddels, net als flash2b, eigenlijk helemaal overgeschakeld van Nanos naar Chinese ProMicros.
groet, Gertjan.
@miedema
Dat klopt. Windows houdt ze uit elkaar op basis van het USB SerialNr. En die CH340 heeft geen serialNr, de FTDI wel.
fcapri
ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
ik heb geen probleem met die CH340's. krijgen allemaal een eigen com poort.
de ene programmeer ik met een IR ontvanger, de andere als IR zender en kan dan vergelijken met de originele TV afstandsbediening.
2x de arduino omgeving, 2x de seriel monitor en 2 verschillende nano's op pc, en werkt prima.
afhankelijk wat je wil doen, is een ESP8266 wel handig, dan heb je direct al wifi op je 'arduino'
Hi,
Vanavond eens gekeken in hoeverre ik mijn Arduino Nano's clones van een nieuwe bootloader kon voorzien.
Dat is gelukt, maar dit ging niet van een leien dakje.
Vastlopende IDE in de 1.8xx en de 2.3.4 versie, regelmatig comm poort errors enz.
1 Nano was niet te voorzien van een nieuwe bootloader, deze ligt nu in de prullenbak.
Heel lastig was een originele Arduino Uno van een nieuwe bootloader te voorzien.
Vastlopende IDE, poortproblemen, de eene IDE doet wel een stukje en de andere doet dat deel weer niet... schiet mij maar lek!
Mooi, uiteindelijk de Uno ook weer goed gekregen.
Ik had een kabeltje gemaakt zodat ik de Nano's makkelijk kon omprikken.
Dat ging goed voor zeven stuks en nummer 8 ligt dus nu in de vuilnisbak.
De Nano die ik uiteindelijk gebruikt heb voor het programmeren is een Moderne Nano van Joy-IT en deze heeft trouwens twee extra IO pennen.
Dat is wel even wat instellen, je hebt een driver nodig voor deze Nano V4, speciale rede om deze versie te gebruiken had ik niet.
Maar het was wel de eerste waarmee bootloaders uploaden lukte.
Ik heb nog meer Uno modellen, maar die zijn 3.3V en dat zou vragen zijn om het zeker niet te laten lukken.
Redelijk veel 3.3v Microcontroler hier en nog een paar andere 5V Microcontrolers, maar de Nano V4 van Joy-IT was dus de eerste waarmee het lukte.
Ik heb de 6-pin ICSP pinnen op het doel gebruikt en van de Nano V4 gebruikte ik de SPI poort.
Toen het werkte, ging het als een speer, ik kon het kabeltje snel omwisselen en dan "burn bootloader" aanklikken, paar seconde en klaar.
Maar wat eraan vooraf ging Pfff, sorry dit soort uitdagingen heb ik liever niet.
De Nano's die ik van een nieuwe bootloader heb voorzien, heb ik gemerkt met een beetje Tipex, zodat ik het weet, als ik er later weer eens een pak voor ene projectje.
Groet,
Bram
VFO met een Arduino Nano V3...Zie post van marcob hieronder,dat is em Edit\Alle amateurbanden tot 2 meter zijn al voor geprogrammeerd.
https://www.circuitsonline.net/forum/view/159852/1#highlight=vfo+ardui…
[Bericht gewijzigd door Hubie op (21%)]
marcob
Golden Member
People tend to overestimate what can be done in one year and to underestimate what can be done in five or ten years
Op dinsdag 21 januari 2025 15:11:53 schreef rob007:
Wat is… goed? Beter? Beste? SI5351 of AD9850 OF, mag je die absoluut niet met elkaar vergelijken of…
Zie hier een voorbeeld van een VFO met een si5351
https://www.hackster.io/CesarSound/10khz-to-225mhz-vfo-rf-generator-wi…
Hallo allemaal,
Miedema ja ik begrijp het verhaal maar gaat in dit geval voor mij niet op.
En eerlijk ben niet helemaal onbekend met arduino en ook die bootloader mee in gevecht geweest alleen en met mijn neef ook.
.
fcapri Ik heb die dingen hier gehad ik heb er van moeten huilen! (licht natuurlijk aan mij maar was ook een moeilijk project met geluid, neef heeft het opgelost)
ik zou ook daarmee misschien meer moeten oefenen.
.
harry64 Gaan we doen! Oppassen, bedankt voor de tip!
.
Hallo Bram, ja heb er hier ook nog een paar van de chinees maar ze doen het gelukkig allemaal tot nu toe.
.
Ik ga ze denk alle twee maken Hubie! Die jij daar laat zien en die andere die van jou ook omdat die ook hoger kan/komt -
gekke vraag?
Je kunt deze modules niet FM moduleren he? Anders ga ik in AM hoor!!! LOL
.
Ook marcob dankjewel voor het antwoorden allemaal!
VrGr Rob
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op dinsdag 21 januari 2025 15:50:30 schreef flash2b:
De old bootloader in Chinese Nano's kun je makkelijk updaten naar de OptiBoot bootloader dat is de 'nieuwe' bootloader.Hiervoor heb je wel een tweede Arduino of een programmer nodig. Ik heb dit met al mijn Nano's gedaan zonder problemen.
Voordeel is dat je iets meer geheugen overhebt voor eigen programma's en dat het uploaden naar de Nano een stuk sneller wordt.
Ik vind dit verkeerd advies. Te veel kans op fouten. Gewoon houden bij de tip: Sommige arduinos uit china worden uitgeleverd met oude firmware.
Blackdog is kennelijk ook die route ingeslagen en dat is maar "net" gelukt. TS vraagt naar welke te kopen, laat dan dat upgraden van de bootloader voor later wanneer ie wat ervaring heeft en geen probleem heeft met er 1 te "bricken".
Op dinsdag 21 januari 2025 19:17:46 schreef harry64:
Effe oppassen met de heel goedkope bordjes. Daar zit soms een 168 i.p.v. 328 op.
Klopt. Ik ben er ook ingetrapt. Ik heb een zak vol met die dingen.
Hi,
Ik ben het met rew eens, voor Rob is het waarschijnlijk beter een orginele Uno of Nano te kopen van Arduino.
Of een Nano kloon te gebruiken die meestal een oude bootloader heeft en
als je weet dat er twee versies bestaan van de bootloader op de Nano, dan is er meestal geen programmeer probleem.
De rede dat ik het gisteren gedaan heb, is om even los te komen van de zorgtaken, ff wat anders en dat was flink ploegen. *grin*
Groet,
Bram
buckfast_beekeeper
Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Net als fcapri nooit problemen ondervonden met meerdere CH340 aan de USB bus.
Een ESP8266 of ESP32 zie ik niet als volwaardige vervangers van een ATmega328P. Ze kunnen beiden sneller zijn en maar flash hebben maar het gebruik van de IO is minder flexibel. Bepaalde IO moeten hoog bij booten, andere laag. Bij de ESP32 zijn bepaalde poorten alleen input, ... De WiFi kan handig zijn, maar heb je die altijd nodig? Ik gebruik ze ook. Maar gebruik de ATmega8 (en opvolgers) ook nog. Maar dan meestal in een configuratie waar een programmer vereist is en geen USB nodig.
Lieve mensen allemaal,
ik heb het gelezen tot Buckfast_beekeeper en heb daarnet wat bestellingen gedaan.
BreadBoardjes en Oscillator
MAAR,
Wat gebeurt nu: IK, verwent mannetje! Vind nog de oude Nano( 2 X ) in mijn doosje!
( er werd ergens geschreven alle en ook oude Nanoows doen ut ) dus we gaan het vanzelf zien.
.
MAAR! Omdat ik een verwent nest ben toch nog de vraag? Is dit wat?(heb ik ze nodig? nee niet echt!):
https://www.amazon.nl/Binghe-Controller-Compatibel-interface-elektroni…
Nano-V3 module CH340G Chip Controller 5V, 16MHz Compatibel IDE Type-C interface
OF, zeggen jullie niet doen is de moeite niet waard!… Eentje kost €7,59
.
kzal trouwens nog ff verder graven watt ik nog heb want weet van voor niet dat ik van achter...
Er liggen hier spulletjes in allerlei doosjes die ik gekocht heb toen de chinees nog goedkoper was...
.
VrGr Rob.
HOOWWWww en is waar ook, ik op mijn PCtje gezocht en schijn met mijn Neef de oude EN,
de nieuwe Arduino IDE er op te staan bij mij.
EN, ik weet niet wat het is maar geef mij de oude maar, die nieuwe is zwart en wat dat nou is weet ik niet maar waarschijnlijk (er zit gewoon een paar schroefjes bij mij los! ) De groene vind ik lekkerder.
.
Durf het bijna niet te schrijven, kheb ook die SI5351A hier al lang liggen.
ik vond hem nu net achter mijn beeldscherm! ( ja gwoon nog in ut zakju! )
.
oei zie ik nu ook verschil in die schrempjes?
Er staat bij:
Volledig compatibel met Arduino, 51-serie, MSP430-serie, STM32/2, CSR IC, enz.
MAAR ik moet hebben de 1306
Of...??? help?
.
ik heb er 5 besteld van het nummer 1306 das dan zeker een ouder model neem ik an.
.
Ahhhh de breadboardjes binnen En ook de osc. In priciepe zou het al kunnen denk ik?
Is daar een mogelijkheid toe? ( zelf nog niet gezocht zal es ff kijken ook )
.
Nog een klein vraagje? Als ik de code van deze link: https://robojax.com/learn/arduino/?vid=robojax-relay2
( ik heb die KY019 relays module ook, maar dit is ff alleen een voorbeeld!)
als ik die van die site kopieert en dan plak in Microsoft Word,
ik doe dan plakken speciaal en dan : Niet opgemaakte tekst kan ik hem dan later weer uit Word kopiëren en plakken en doet ie het dan nog?
.
Sorry, heb eigenlijk nog een vraagje? ik kan toch ook gewoon op de signaal pin + 5Volt zetten zodat het relais schakelt? bijwijzw van/voor test?
.
VrGr Rob
Ships, Ik vond nu net 2 X de : GME1284 in een doosje
GME12864 Wit 4Pins I2C SSD1306 0.96 Inch Oled 096 Display
Hallo allemaal,
ik heb een breadboard vol geprikt en alles staat aangesloten.(denk alles goed)
MAAR,
laad ik de software er strakjes zo in? of moet ik de Nano eerst nog even los van het bordje halen?
ook zit dan de voeding via de Nano als ik het bordje laat zitten?"
VrGr Rob
Op woensdag 22 januari 2025 13:05:06 schreef rew:
[...]
Klopt. Ik ben er ook ingetrapt. Ik heb een zak vol met die dingen.
Mja, ach, voor eenvoudige dingetjes, zoals aansturen LCD, rotaryswitsch, AD9833/TSA5511 doen die het ook wel.
Je kan er zelfs een 328 programmer mee bouwen.
fcapri
ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Op vrijdag 24 januari 2025 20:37:31 schreef rob007:
Hallo allemaal,
ik heb een breadboard vol geprikt en alles staat aangesloten.(denk alles goed)
MAAR,
laad ik de software er strakjes zo in? of moet ik de Nano eerst nog even los van het bordje halen?ook zit dan de voeding via de Nano als ik het bordje laat zitten?"
VrGr Rob
ik heb al een paar keer de diode op de nano opgeblazen dat tussen de externe 5V en de usb 5B zit. ik probeer ze te programmeren uit circuit, of als dat niet lukt, zorgen dat het circuit spanningsloos is.
zorg dat er ook niks op RX TX zit bij het programmeren. ik vermoed toch dat je die snel uit je breadbord kan trekken? ik bouw de arduino's ook altijd in een IC voet, zodat ik snel kan wisselen (bij een update haal ik de oude arduino eruit met werkende software en steek een andere arduino met nieuwe software erop
Hallo fcapri ,… allemaal,
kreeg op gegeven moment niet meer de kans om verder te gaan,
MAAR hoop vandaag ff te kunnen testen, Ben er echt een tijdje uit geweest!
Ik heb hem nu net via USB verloop gekoppeld en hij knipper ( blink! )
ik open nu ik dit schrijf gelijk ook de oude Arduino IDE en zet hem op COM3 nu welk bord.
In Google voor de zeker arduino mini getikt en het plaatje bekijken of het de goeie is,
In IDE naar Hulpmiddelen, Nee ik heb nu Nano en ook old geselecteerd en dat LIJKT goed.
( Achter af lees ik nog weer terug dat: Bram ofwel blackdog dit voor mij heeft voorgekauwd! )
Vooralsnog bedankt Bram!
Blink ff op 100 gezet en ja hoor hij knippert snel nu, dus das goed!
MAAR, hoe je nu op de goeie manier software in arduino IDE zet??? kga ff kijken nu… AHAAA
Bestand, Nieuw, en dan komt hij met een soort begin en eind software stukje dat ik(DENK IK!?)
Moet overschrijven met knippen en plakken en dat heb ik NU gedaan, nu in de Nano schieten!
( Ben altijd onzeker op dit soort momenten, DOM MAAR ECHT WAAR! ) daar ga ik!
ENNNNNnnnnn het gaat fout!
Ik weet het, ik had natuurlijk eerst mijnnnnn ( hoe heet het? ) bibliotheek moeten aanvullen.
Nouwwwww dat viel ff tegen zeg! MAAR, IK, met mijn ZOON, in combinatie met chat GPT hebben het denk voor elkaar, PFFFFffffffffff hij doet nu wel wat MAAR,
nog niet 100% en dat is omdat ik een verkeerde rotary knop heb gebruik, eentje met weerstandjes er in:
https://circuitdigest.com/sites/default/files/inlineimages/u4/Rotary-E…
.
OF, zie ik nu haal ik die 3 keer 10K weg! ( dat ga ik ff doen zo! )
.
Langzaammmm maar zekerrrrrr…
VrGr Rob.
Kheb nog un fotoowtju kijk ff meej? zie fotoow?:
In mijn hand zie je de achterkant van die Rotory... R1, R2, R3
( of ze trouwens 10K zijn weet ik niet/niet zeker ) ik zal gelijk ff 10N Ctjes solderen opdat bordje ( Debouncing... ? )
.
JAAAAAaaaaaaaaaa hij doet ut!!!
.
Hallo allemaal,
Ik schrijf hier nog eventjes kort, dankjewel allemaal voor de hulp van jullie!
.
Echt 100% was ie nog niet ACHTER AF gezien!
Die schakelaartjes waren een beetje verwarrend bij mij.
Ik drukte de rotary knop in en hij ging dan zenden, maar als ik het niet verkeerd hebt moest dat de stap grote zijn?!
.
Ook die bibliotheek aanvullen met stukjes software lukte mij toch nog niet!
( mijn zoon moest er an te pas komen EN, LET OP!!! ChatGPTHeeft uit ijndelijk het probleem opgelost.
.
Ook, en dat heb ik nog niet verandert heb ik de S meter aansluiting NIET gemaakt waardoor - misschien het Smeter gedeelte op de OLED DISPLAY ( ter hoogte van : SM en tussen 455K )
Ik had het ff niet in de gaten maar zonder Smeter aangesloten staat er dus een –
weerstand van 1Kilo Ohm naar de min, misschien wel niet onbelangrijk!? (moet ik nog ff testen!)
.
En zo ook bij de SI5351 module op P-7 heb ik die R1 en C1 nog niet!
.
de ontkoppel Ctjes heb ik wel.
.
ik vroeg mij ook af het draait op 9V maar kan dit nu ook nog op 5V?
( ik heb van die Powerbank dingen maar is natuurlijk 5Volt zodoendes )
.
Nogmaals dank en nu heb ik de smaak weer te pakken en wil ik MEERRRRRrrrrr!!!
ik maak dit project nog af en compleet maar dan, Op naar het volgende projectje?
( ik dacht doe dit om te oefenen maar wil met ( voornamelijk FM ) radiotjes aan de gang! )
Met die wat was het/zijn het SI chip en andere…
MAAR, das voor in een nieuwe TOPIC!
VrGr Rob.
Die SI5351 geeft meer dan genoeg harmonischen. Als ik het goed zie komen daar blokgolven uit, tot 8 signalen tegelijk.
De AD9850 geeft maar 1 signaal, maar dan wel een sinus. Dus niet erg vergelijkbaar.