Hallo,
Na dat ik al mijn elektronica spullen had verkocht wil ik toch weer een oscilloscoop kopen te wten : Owon VDS1022I USB oscilloscoop
Wat denken jullie van deze PC scoop.
Met vriendelijke groet,
Mans

DE vraag is:
Wat wil je ermee doen? Wat wil je meten? Welke bandbreedte? Audio? Voedingen tot 150 kHz? Processoren?

Deze specifieke oscilloscoop ken ik niet. Maar het is een z.g.n. USB black box 'oscilloscoop´....

Persoonlijk gruw ik van dergelijke black-boxes die een PC en software nodig hebben om te kunnen werken. Ik prefereer eens stand-alone apparaat dat werkt zonder extra benodigdheden (PC's of software die na 3 jaar gedateerd is en niet meer op nieuwe hardware draait). Een scope hoort een scherm te hebben (CRT of LCD) en een bedienpaneel, wat mij betreft. Die doet het over 10-20 jaar nog steeds. Ik heb hier nog steeds de Elektuurboeken uit ca. 1985, waarin een zelfbouw digitale scope voor de Commodore 64 werd beschreven. Was een erg leuk en innovatief project, en ook zeker niet goedkoop. Maar hoeveel mensen zouden een paar jaar later, in 1990, nog een C64 in gebruik hebben gehad....? En daarmee is die scope ook in één klap onbruikbaar en waardeloos geworden.

Zelfs de allergoedkoopste analoge scope heb ik liever dan zo'n USB-apparaatje. Recent stond er hier eentje in Vraag & Aanbod voor 50 euro (ik zie hem niet meer, volgens mij is de advertentie na een maand automatisch verwijderd).

Maar zelfs een oude C1-94 USSR-scope vindt bij mij eerder een plekje op de werkbank dan zo'n USB-geval.

Ja wat ik er mee wil doen is eigelijk ter lering en vermaak, en soms wat repareren.
Ik ben 74 jaar en ik wil het wel goed kunnen zien.
Er zijn veel goedkopre oscilloscopen maar die hebben allemaal een klein scherm.

Forumlid Blackdog heeft er een, in 2015 schreef hij dat hij er blij mee was. Inmiddels kan hij ook iets zeggen over de levensduur.

USB scopes, tja je moet er van houden deze jongens zijn er groot mee geworden, ouderen herkennen de naam vast nog wel.

https://www.tiepie.com/nl uit Friesland <G> er wordt nog meer gedaan dan zeilen op de meren en koeien melken :-)

Er zijn ook Wifi scopes, maar Tiepie is wel een stuk duurder dan het Owon spul uit het Verre Oosten.

Op woensdag 22 januari 2025 17:54:26 schreef MansTrein:
Ja wat ik er mee wil doen is eigelijk ter lering en vermaak, en soms wat repareren.
Ik ben 74 jaar en ik wil het wel goed kunnen zien.
Er zijn veel goedkopre oscilloscopen maar die hebben allemaal een klein scherm.

Dan ben je idd goed af met een USB scope en een groot scherm erop. Ik type nu op een groot model Surface laptop met een 4:3 verhouding scherm. Dat werkt prettiger dan 16:9 breedbeeld cinema schermen die het gros van de laptops hebben. Maar een desktop computer met scherm kan natuurlijk ook.

Hallo Raaf12,
Tiepie dat is mooi spul maar ver boven mijn budget.
IK
Ik ga een mail sturen naar blackdog wat hij van die Owon vind.
Mans

Hi Mans,

De Owon USB scoop werkt goed onder W10-Pro, vanmiddag tussendoor op een van mijn test systemen voor klanten de software geinstaleerd.

Gisteren op mijn hoofd werkstation met W11 Pro het ook geprobeerd, daar had ik ruzie met mijn USB hub die voor in dat werkstation zit.
Deze heeft 7 stuks USB aaansluitingen en die doet soms raar, mijn USB hub dus. :-)

Ik weet, dat de voedingspanning een beetje laag is van die USB-3 hub, een versie 2 van USB zal waarschijnlijk wel werken.
Hierdoor kan ik niet met zekerheid stellen dat het probleem in de software van de Scoop zit, de hub of problemen met W11.
Buiten mijn werkstation heb ik geen computers bij de hand met W11 er op waarmee ik zou kunnen testen, dit zonder dat dit te veel tijd gaat kosten.

OK, de afwegingen.
De USB scoop heeft als voordeel als je zicht wat minder is, dat je de scoop vol in beeld kan zetten op je monitor, dit is veel groter dan een normaal scoop beeldscherm.
De scoop heeft wel wat eigenaardigheden waar je aan zal moeten wennen, als je voor dat type kiest, lees dan vooral goed de handleiding, zodat je leert de sneltoetsen te gebruiken.
.

Zou je toch wat verder kunnen sparen, dan is het onderstaande type van Owon misschien wat voor je, het is en normale scoop met betere specificaties.

https://www.eleshop.nl/catalog/product/view/id/1875/s/owon-sds1102/cat…

Groet,
Bram

Ik heb deze scoop en ben een redelijk tevreden over.

Er is betere software voor beschikbaar: https://github.com/florentbr/OWON-VDS1022

Al met al zou ik hem alleen aanraden als je handig met computers bent. Want de gebruikersinterface is echt slecht. De verbeterde software is wel iets beter, maar een "echte" scoop is veel handiger.

Ik gebruik een scoop bijna nooit.
Ik vind het fijn dat deze scoop aan een groot scherm kan.
Ik vind het fijn dat ik deze scoop kan uitlezen via USB/python.

Mijn overwegingen om hem te kopen:
Ok dacht aan een Rigol DHO804 van 500 euro. Maar die staat dan maar een beetje in de kast. Best veel geld. Zo'n USB ding van 80 euro in een la die ik twee keer per jaar gebruik, dat kan net.

Ik heb deze ook. Ik moest er wel even aan wennen. O.a. dat ie van rechts naar links meet i.t.t. een analoge. Er zitten wat 'handigheidjes' op die niet allemaal even goed werken of 'handig' zijn. Maar over het algemeen doet hij het goed. Vooral handig als er signalen met een (heel erg) traag tijdsverloop gemeten moeten worden waar je anders een geheugenscoop voor nodig had.

Ook voor oneshot metingen wel handig. Verder neemt ie weinig plaats in. Als je toch al een laptop of PC bij je meetapparaten hebt staan, maakt dat geen eigen scherm e.d. hebben ook niet zoveel uit.

Al met al vind ik dat ik waarde heb voor dat geld.

Allemaal bedankt voor jullie adviezen.
Mans