Ik heb sinds ruim 2 jaar deze Bosch vaatwasser.
Sinds kort niet meer te gebruiken omdat de aardlek er direct uit gaat als de vaatwasser wordt aan gezet.
Niets bijzonders gebeurd, alleen de vaat gedaan die 2 jaar.
Is dit een bekend probleem bij dit type vaatwasser (Inbouw)?
Iemand tips voor onderzoek van het probleem.
Heeft iemand van dit type toevallig een reparatie/serice manual zodat ik eea kan checken.
Alvast dank voor de reacties
ten eerste de onderpint openen en kijken of er water in de onderbak staat. meet verwarmings element Ohms door van de hittepomp, deze willen door het water wel doorslaan naar aarde en dit probleem veroorzaken maar soms ook spontaan
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Op zaterdag 25 januari 2025 12:01:20 schreef Jerommke:
Ik heb sinds ruim 2 jaar deze Bosch vaatwasser.
Sinds kort niet meer te gebruiken omdat de aardlek er direct uit gaat als de vaatwasser wordt aan gezet.
Niets bijzonders gebeurd, alleen de vaat gedaan die 2 jaar.
Het zou kunnen dat er meer gebruikers zijn bijgekomen op die groep, die ook wat naar aarde lekken, tenzij de vaatwasser een eigen groep heeft. Dan kan de vaatwasser de druppel zijn die de aardlek doet afschakelen.
Dus eerst in de meterkast op die groep testen (wel spanningsloos maken) met een megger of zo (die isolatie naar aarde meet) of er teveel aardlek is en dan de vaatwasser uitschakelen(steker eruit) en opnieuw testen.
Je kan bij ernstige verdenking ook meteen de vaatwasser meten.
Nee had ik al getest, Het is alleen de vaatwasser die het probleem geeft.
[Bericht gewijzigd door Jerommke op (75%)]
Op zaterdag 25 januari 2025 19:02:09 schreef smd:
ten eerste de onderpint openen en kijken of er water in de onderbak staat. meet verwarmings element Ohms door van de hittepomp, deze willen door het water wel doorslaan naar aarde en dit probleem veroorzaken maar soms ook spontaan
Laatste nieuws is dat de aardlek niet meer uitgaat nadat de machine een paar weken heeft stilgetstaan.
Alleen hij neemt geen water meer.
Zou het de electrische waterklep kunnen zijn die lekt(e)?
Iemand ervaring mee?
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Ik herhaal wat @smd schrijf want dit is wel van primair belang!
Wat is de staat vd bodem. Water in of waterresidu (vuil)? Schroef de plint er af (2x torx20)
Verlies is 9/10 het gevolg van water op de verwarming of verwarming doorgeslagen. Verliesstromen brengen de print in de war en zorgen voor veel rare reacties dus volgende stap is de verwarming los trekken. De dikke rode draden met aardingsdraad bij op dezelfde stekker.
Stekker er na 2 maanden erin en het werkt weer.
Waarschijnlijk vocht opgedroogd.
Afwachten of het weer gebeurt.
Denk ik ook. Maar goed nu werkt het voorlopig.
Komt het terug dan gaat ie open en ga ik kijken wat het probleem is.
bedankt voor de tips