Mijn ma heeft een Stella fiets waarvan de accu niets meer wil doen. Opeens van twee streepjes vol naar helemaal leeg en daarna niet meer willen opladen.
Dat heeft ze al eens eerder gehad waarbij ik er toen achter kwam dat één van de 10 pakketjes met 5 cellen een veel lager voltage had dan de rest van de groepjes. Dat heeft het BMS dus ook gezien en de hele accu geblokkeerd. Het is het pakketje dat rechtsboven van het geheel een beetje losstaat van de andere negen pakketjes.
De oplossing destijds was toen door met een labvoeding het betreffende pakketje zelf op te laden via de lipjes waarmee de pakketjes zijn doorgekoppeld, totdat het voltage weer gelijk was aan de rest van de pakketjes. En inderdaad, de accu wilde weer prima opladen en was weer te gebruiken.
Ik verwacht dat ze nu weer hetzelfde probleem heeft, dus dat is best weer te herstellen. Tot zover geen probleem ware het niet dat ze op dit moment in Zuid-Spanje bivakkeren.
Nou ga ik volgende week ook even die kant op maar om nou een labvoeding mee te slepen, nee, dat wordt hem niet. Maar ik kan wel een multimeter meenemen. En om het pakketje met het lage voltage met minimale middelen weer op te laden naar het voltage van de rest dacht ik dat het misschien wel mogelijk is om dat met een instelbare spanningsregelaar te doen.
Ik dacht aan bijvoorbeeld dit bordje:
https://www.otronic.nl/nl/lm2596s-instelbare-step-down-4-40v-125-37v-m…
Als ik daar vier kabeltjes met krokodillenklemmen aan bevestig en vervolgens de voedende kant op de lipjes van de gehele accu zet, het voltage instel op de gewenste waarde en dan de geregelde kant op de lipjes van het op te laden pakketje zet. Dan zou in mijn gedachte het pakketje opgeladen moeten worden.
Maar mogelijk zie ik iets over het hoofd dus ik hoop dat jullie me dat dan kunnen vertellen. 
zou moeten lukken, zolang je de spanning dan goed in de gaten houd.
beter kan je uitzoeken waarom dat ene pack leegloopt. misschien neemt de bms zijn voeding op die cellen, en wordt de accu te weinig gebruikt zodat het leeglopen een groter aandeel krijgt
let wel op bij afkoppelen. sommige voedingen gaan kapot als de uitgang nog aan een accu hangt, maar de ingang spanningsloos wordt. een seriediode aan de uitgang lost dit ook op
[Bericht gewijzigd door fcapri op (26%)]
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
@fcapri:
zou moeten lukken
MITS je een gescheiden voeding gebruikt.
Op die printjes is de IN minus doorverbonden met de UIT minus.
Als je dus een tweede accu hebt of een voedingkje... Ah! Wat vind je van de lader? Dan moet het wel een lader zijn die gewoon CC/CV doet en nu dus in CC mode staat zonder belasting.
Ik acht de kans groot dat de Stella lader "slim" is dat ie niets doet als er geen accu is. Als dat het geval is gaat het feest niet op.
Maar goed. Ingesteld op 4.2V is alles meer dan 5V voldoende om de ene cel op te laden.
Op dinsdag 4 februari 2025 14:57:37 schreef fcapri:
beter kan je uitzoeken waarom dat ene pack leegloopt.
Op dinsdag 4 februari 2025 14:46:59 schreef Kees Roeiboot:
Het is het pakketje dat rechtsboven van het geheel een beetje losstaat van de andere negen pakketjes.
Je bedoel het pakketje naast die grote koelvinnen? (hint hint!)
ah, gemist dat die wou voeden UIT de volledig accu. ik dacht met een externe.
kan net lukken als de defecte cellen in de massa groep zitten. maar acht het klein.
zo warm wordt een bms toch niet, denk zelf dat het de schakelfets zijn. die mogen niet zo heet worden dat de cellen beinvloed raken, anders is het wel een heel slecht ontwerp.
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Op dinsdag 4 februari 2025 17:42:57 schreef fcapri:
kan net lukken als de defecte cellen in de massa groep zitten. maar acht het klein.
Daar lijkt het toch wel op; die dikke blauwe draad lijkt me de - van het pakket, en de dikke rode draad aan de groep direct links van het BMS lijkt me de +.
Ik moest even goed kijken hoe zit pakket in elkaar zit; bovenaan zitten 4 groepen van 3 cellen naast elkaar, en daaronder 2x 3 groepen van 3 cellen, voor een 3p10s pakket.
Wel opletten dat de stroommeting niet in het - pad zit, dan gaat het alsnog mis. Een losse voeding lijkt me ook een beter idee.
De volgende vraag is natuurlijk waarom die cellen leeg lopen; blijkbaar hebben deze een veel grotere zelfontlading dan de rest, of het balanceercircuit blijft altijd aan of zo. De vorige keer heb je het pakket blijkbaar weer aan de gang gekregen, maar niet gekeken naar de oorzaak.
[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op (18%)]
Op dinsdag 4 februari 2025 14:57:37 schreef fcapri:
beter kan je uitzoeken waarom dat ene pack leegloopt. misschien neemt de bms zijn voeding op die cellen, en wordt de accu te weinig gebruikt zodat het leeglopen een groter aandeel krijgt
Ja, dat is inderdaad een leuke zoektocht maar pas te doen als ze weer thuis zijn.
Op dinsdag 4 februari 2025 15:23:56 schreef rew:
@fcapri:
[...]MITS je een gescheiden voeding gebruikt.Op die printjes is de IN minus doorverbonden met de UIT minus.
Kijk, dat is wel een dingetje. Daarom heb ik deze post aangemaakt. Er zijn altijd slimmere koppen op dit vlak. 
Als je dus een tweede accu hebt of een voedingkje... Ah! Wat vind je van de lader? Dan moet het wel een lader zijn die gewoon CC/CV doet en nu dus in CC mode staat zonder belasting.
Ik acht de kans groot dat de Stella lader "slim" is dat ie niets doet als er geen accu is. Als dat het geval is gaat het feest niet op.
Denk ook dat de Stella lader een slimme lader is, zit met meer dan twee draadjes verbonden met de accu.
Maar goed. Ingesteld op 4.2V is alles meer dan 5V voldoende om de ene cel op te laden.
Ze zijn met de camper weg dus 12VDC is sowieso beschikbaar.
Je bedoel het pakketje naast die grote koelvinnen? (hint hint!)
Ja, die bedoel ik inderdaad.
Op dinsdag 4 februari 2025 17:42:57 schreef fcapri:
ah, gemist dat die wou voeden UIT de volledig accu. ik dacht met een externe.
Ja, dat leek me de kortste klap om een DC voedingsbron te krijgen, de accu ligt dan toch uit elkaar en de stroom is makkelijk af te tappen.
Op dinsdag 4 februari 2025 18:59:41 schreef SparkyGSX:
[...]Daar lijkt het toch wel op; die dikke blauwe draad lijkt me de - van het pakket, en de dikke rode draad aan de groep direct links van het BMS lijkt me de +.
Ja, volgens mij is dat het geval inderdaad. Dus dan zou het kunnen om de accu zelf te gebruiken als voedingsbron.
Ik moest even goed kijken hoe zit pakket in elkaar zit; bovenaan zitten 4 groepen van 3 cellen naast elkaar, en daaronder 2x 3 groepen van 3 cellen, voor een 3p10s pakket.
Het is een accu met 5 cellen per groep en 10 groepen, dus een 5p10s pakket. In elke plastic houder zitten 3 groepjes van 5 cellen en in de laatste houder zit 1 groepje van 5 cellen en is er plaats voor het BMS.
Wel opletten dat de stroommeting niet in het - pad zit, dan gaat het alsnog mis. Een losse voeding lijkt me ook een beter idee.
Wat bedoel je met de stroommeting die niet in het - pad zou moeten zitten?
De volgende vraag is natuurlijk waarom die cellen leeg lopen; blijkbaar hebben deze een veel grotere zelfontlading dan de rest, of het balanceercircuit blijft altijd aan of zo. De vorige keer heb je het pakket blijkbaar weer aan de gang gekregen, maar niet gekeken naar de oorzaak.
Klopt helemaal, alleen opgelost en niet nader onderzocht. De eerste keer dat ik dit tegen kwam was met de accu van mijn vaders fiets, mijn constatering was destijds dat alle cellen tussen 3,59V en 3,61V zaten behalve de cellen in het groepje rechtsboven, die waren 3,10V.
Die accu heb ik toen eerst uit elkaar gehaald en ook de cellen van dat groepje individueel gemeten (goeie reden om een spotweldertje te kopen, en een labvoeding
). Ik dacht dat er misschien één cel tussen zou zitten die niet meer mee kon komen maar die cellen waren allemaal gelijk qua spanning, ook nadat ik het groepje als geheel weer had opgeladen. Dus toen heb ik de boel maar weer in elkaar gezet en de accu heeft daarna weer prima gefunctioneerd. Totdat hij zijn fiets heeft ingeruild. Daarna kwam de accu van mijn moeders fiets met hetzelfde probleem. Ook daar was het hetzelfde groepje cellen dat niet meer het juiste voltage had. Waardoor? Geen idee. Ik had bedacht dat het waarschijnlijk aan het BMS zou liggen omdat het telkens hetzelfde groepje in de accu was. Maar die zoektocht zal ik later nog wel eens aanvangen. Ik houd mij wel aanbevolen voor zoekrichtingen maar ik zal tegen die tijd dit draadje weer aanvullen en mijn vragen delen met jullie.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Even mijn "hint hint" opvolgend:
Lithium cellen slijten. Worden ouder met gebruik. Maar als je ze warm gaat maken gaat dit veel sneller.
Dus als na 1 jaar gebruik er 10mAh weggelekt is uit 1 van de celgroepen, dan gaat het BMS balanceren en wordt er 60mAh aan energie verstookt in de balance circuits van de overige 6 celgroepen, zodat de laatste 10mAh aan die ene celgroep geleverd kan worden.
Voor je het weet is die ene celgroep naast de koelvinnen dus langer op een hogere temperatuur en gaat sneller achteruit dan de rest. Voor je het weet is die nu 10, 20, 40, 80mAh slechter. En hoe slechter hij wordt, hoe meer hij warm wordt gestookt.
Kortom, het BMS zal niet stroom trekken uit deze ene celgroep. Dat zou wel erg stom zijn. Het is gewoon interne ontlading binnen de cellen. Kan je weinig aan doen dan die cellen en "volgens advies" dan maar ook de rest van de cellen te vervangen.