Een kameraad heeft me gevraagd om te helpen met het reviseren van een 36 jaar oude Grasso schroefcompressor. Hij doet de mechanica en ik mag de besturing weer aan de gang proberen te krijgen.
Helaas hebben we totaal geen gegevens van deze machine. Ook geen gegevens van de symbolen op het bedieningspaneel. Sommige symbolen lijken logisch zoals continu of start-stop bedrijf (circel met pijltjes of vierkantje met pijltjes) maar daar kan ik naast zitten. En wat betekend de rest? Wat geven de waarschuwingslampjes 1 t/m 4 aan?
Vragen:
Kan iemand mij helpen aan de verklaring van de symbolen op het paneel?
Kan iemand mijn helpen aan het schema van deze compressor?
Uiteraard heb ik al op internet gezocht. Helaas niks kunnen vinden.
Betreft Grasso schroefcompressor MS28.7 SF, bouwjaar 1989
Het merk is Grassair.
Stuur even een mailtje naar het bedrijf in deze link.
Die kunnen wel helpen denk ik.
https://www.alup.com/nl-nl/ken-je-lucht/Vragen_ALUP_GrassAir
Freaky
Meten is weten
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
bovenste 2 toetsen die kapot zijn, is aan/uit. gezien hoeveel die gebruikt zijn.
er is al eens aan geknutseld zo te zien, de 100ohm weerstanden voor de opto's zijn eens vervangen. ook lijken 2 relais voeten te hebben gekregen. check die relais ook maar, sommige zijn erg zwart..
[Bericht gewijzigd door testman op (56%)]
Ik zou ook alle condensatoren vervangen, die zullen niet al te best meer zijn na 36 jaar denk.
Besturing werkt op 24VDC aan de regelaar tezien (L7824).
Condensatoren kunnen preventief worden vervangen na de fout gevonden te hebben. Voor industiële toepassingen werden-worden kwalitatieve elco's gebruikt. Toepassingen gevoedt uit gewone trafo's vreten geen elco's. Je zal dan ook eerder 63V type's zien voor een 24V voeding, daar waar men hedendaags er een 35V inzet.
Edit: Als het bord helemaal niets doet wordt er begonnen met de voedingen te controleren. Er moet dus 24V staan na 7824. De ic's zullen vast op 5 of 12V draaien. Kijken naar de datasheet en welke pennen vcc en vss zijn en nameten. Dat aan-uit toetsen verdacht zijn werd eerder al aangegeven.
@revado: Bedankt voor de link. Ik heb ze een mailtje gestuurd. Hopelijk reageren ze positief. Al kan ik me voorstellen dat ze van deze 36 jaar oude machine niks meer in het archief hebben. Ik dacht dat GRASSAIR een modelnaam was van GRASSO. Dus niet. Zoeken op GRASSAIR levert wel andere zoekresultaten op maar nog geen handleiding.
@Freaky: Bedankt voor de tip. 2 symbolen nu bekend. Nog 6 te gaan...
@testman: De weerstanden bij de opto's zijn 150k en 180k. De opto's worden, via die weerstanden, gevoed vanuit de 3F netspanning. Ik neem aan dat deze deel zijn van een circuit wat controleert of alle fases er zijn en dat de richting van het draaiveld goed is voor de machine kan worden ingeschakeld.
De relais heb ik inmiddels vervangen. Die waren echt rot! En niet alleen de relais. Ook de druktoetsen deden het niet meer. Die zijn inmiddels ook vervangen. Als de relaisvoeten ook relais moeten bevatten zal het nog niet gaan werken. Ik ben ervan uit gegaan dat het een universele besturingsprint is en dat daar relais in gestoken kunnen worden afhankelijk van het model compressor. Die zijn nu dus ook nog leeg.
@Lambiek: Ook de elko's al vervangen. Een aantal daarvan hadden nog maar de halve capaciteit.
Een eerste test op de werkbank met een labvoeding was hoopvol. Er branden wat LED's en er schakelt een relais als ik op een van de toetsen druk. Ik ben benieuwd wat er gebeurd als ik de print terug plaats en inschakel.
Wordt vervolgd...
De diverse reparatie acties hebben gelukkig een positief resultaat gehad. De compressor draait weer. Of alles naar behoren werkt, kan ik helaas niet helemaal controleren want geen handleiding. Alup heeft helaas niet gereageerd op mijn vraag om meer gegevens.
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Op zaterdag 8 maart 2025 17:16:41 schreef appie55:
Alup heeft helaas niet gereageerd op mijn vraag om meer gegevens.
Frapant, ik herkende het adres, is hetzelfde als van Creemers Compressoren. Heb ik ook eens contact mee gehad, reageren nogmaal toch wel.
Op donderdag 6 februari 2025 10:19:28 schreef appie55:
Ik dacht dat GRASSAIR een modelnaam was van GRASSO.
Grassair (was vroeger Grasso perslucht) is een apart (afgesplitst)bedrijf die de schroefcompressoren van Grasso gebruikt. Dus wel een relatie.
Dan heb je ook nog Grenco die de koelsystemen bouwen overal ter wereld, met Grasso compressoren.
Nu is alles eigendom geworden van GEA.
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Staat er op de print niet ergens een type nummer?
Waarschijnlijk is die controller ook in andere compressoren gebruikt en kun je misschien daar wel een manual van vinden.