Hoi allemaal,
wanneer ik de meter lange tijd niet heb gebruikt en daardoor de 9 volts batterij ook al 2 jaar leeg is, gaat hij daarom stuk? In een flits zag een paar nullen op het display. Heb een andere batterij er in gedaan (is 75% vol), maar geen beeld meer op het display.
Is dit nog te repareren?
electron920
Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Ha adj!,
Leuk metertje de naam alleen al doet me denken aan een kat 
Te grof wakker geschut dat kan gebeuren, kan je iets met elektronica?
Zo ja dan kan je hem nog eens open maken misschien de batterij verkeert om of iets anders (draadje) los gegaan.
Plaats een foto als kan van de meter open......
Groet,
Henk.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Heb een andere batterij er in gedaan (is 75% vol),
Hoe weet je dat hij nog 75% vol is?.
Even een display en gelijk weer weg klinkt meer als een te ver lege batterij.
nonius
set SCE to AUX.
Van de Brico? 
Da's een bekende! Die heb ik hier ook in de (non-electro) gereedschapskist zitten. Prima metertje, niets mis mee.
Ik zou voor de zekerheid inderdaad gewoon even een andere, verse batterij uitproberen. Als dat niet werkt, dan het apparaat openhalen en gaan zoeken naar problemen. Helpt wiebelen met de aan/uit-knop? Misschien een druppeltje contactspray in de aan/uit-knop spuiten anders. Mogelijk een slecht contact van de 9V batterijhouder (geoxideerde contacten door batterijzuur/loog)? Afgebroken draadje van de batterijaansluiting?
Kwestie van proberen/friemelen/jutteren met de knopjes en draadjes, om te kijken of er dan iets van leven in het apparaat komt. Waar het friemelen effect heeft, dáár zit dan het probleem.
Maar mijn eerste verdachte is een slecht contact van de batterij met de batterijhouder (oxidatie contacten) en de aan/uit-schakelaar (geoxideerde contacten door het weinige gebruik).
Succes!
Zoals electron920 zij, plaats eens wat foto's van de binnenkant.
Hij is lange tijd niet gebruikt.
Is de batterij misschien gaan lekken?
Hoezo is een batterij 75%?
Meet je dat onder belasting en hoe meet je dat. Mijn meters hebben geen procentschaal, hoogstens een gemarkeerd gebied, dat de batterij niet mer de nominale spanning geeft.
Als je toch naar de winkel gaat, koop dan gelijk een nieuwe batterij. Doormeten in de winkel? Wie levert nog dergelijke service? De supermarktmedewerk(st)er niet denk ik. Wat kost zo'n test onderzoek in de winkel?
Is even testen met een hele nieuwe batterij niet een betere eerste test?
Daar zou ik altijd mee beginnen.
electron920
Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Ha adj!,
Meeste stemmen gelden
dus eerst nieuwe batterij proberen.
Als je tenminste geen andere meter hebt om te testen.
Afhankelijk van het resultaat doet de meter het of niet dichtmaken.
Daar kan je verder niets aan doen tenzij je een nieuwe chip wil plaatsen,
die chip die er nu op zit kan er af en een ICL7106 er in.....
Maar dat is het metertje niet waard misschien de onderdelen voor later bewaren.
Groet,
Henk.
Hoi allemaal,
het probleem is opgelost.
De contactpunten met de batterij iets geschuurd en hij werkt weer prima.
Bedankt voor jullie meedenken!
Met vriendelijke groet,
Adj!
nonius
set SCE to AUX.
Mooi dat het opgelost is!
Het is vaak maar een kleinigheidje; het probleem is om dat kleinigheidje te vinden....