SIMUL
Golden Member
Ik heb op 2 de hands een velleman meetoestel gekocht ,een jaar geleden . Nu pas getest , iik heb eerst een gelijk spanning gemeten van 24 v select Dc , dan heb ik een wisselspanning gemeten van 24 v ,maar de select heb ik niet veranderd naar AC en plots geen licht meer . De zekering van 1.5 volt ,waarschijnlijke de super snelle was gesprongen . Zekering vervangen maar het meettoestel doet het niet meer Zitten nog wel een diode brug na de zekering . Licht nog wel op maar doet van alles .,cijfers komen te pas en onpas te voor schijn .
Mijn vraag is moet men telkens als men AC en dan Dc met een SELECT werken , dat zou toch niet mogen ,want soms weet weet men niet of gelijkspanning of wissel spanning is , of gelijkspanning met zeer grote rimpel .
Heeft er iemand ervaring met zo een toestel . Mocht het zo zijn dan is dat type verre ondermaats .
Laat aub graag eens weten ,voor alleer ik iets doe .Met dank .
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
De zekering van 1.5 volt ,waarschijnlijke de super snelle was gesprongen
Een zekering van 1,5V????
Ik kan weinig uit het nogal warrige verhaal halen maar die zekering zit normaal gesproken in het stroom meet circuit. Dan heb je de meetsnoeren verkeerd aan gesloten gehad. Dit soort low budget meters heeft meestal geen waarschuwing of beveiliging daar tegen en dan klapt de zekering maar het licht (Ik neem aan dat je de 230V bedoeld en daardoor in de zekering kast de zekering er uit ging. Maar dan zat je 240V te meten met de stroombussen aangesloten en dan blaas je zo'n meter als dit op. .
Als je de draden wel goed had dan kan een meter niet defect gaan van 24V. Heb je een verse batterij geprobeerd?
[Bericht gewijzigd door fred101 op (20%)]
electron920
Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Ha SIMUL,
Je heb al wat inbreng op je vraag, laat ik voorzichtig zijn.
De vragen die je stelt DC spanning gemeten prima stand DC..... AC spanning gemeten in de stand DC geen probleem maar,
onthoud 1 ding nooit de draai schakelaar verdraaien als je een spanning of stroom aan het meten bent.
De schakelaar is een sleep contact en niet geblust dus de kans dat je twee verbindingen tot stand brengt is zeker aanwezig.
Maar de meter gaat er niet stuk van DC/AC tot 600V geen probleem.
Dan de zekering @fred101 haalt dit al aan dat zal de 1,5 Amp zekering geweest zijn dat maakt mij achterdochtig heb,
je toevallig niet de contactbussen voor de stroom meting gebruikt?
Hoe het ook zij er zit leven in..... batterij gemeten of vervangen?
Daar laat ik het even bij en wacht op jou antwoord....
Groet,
Henk.
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Ik snap er weinig van, deze meter gebruikt voor VΩmA dezelfde bus. Met de draaischakelaar in de V stand kun je zowel ac als dc meten. Het is me een raadsel wat je nu gedaan hebt om de zekering te laten springen, de stroombereiken zitten aan de andere kant van de schakelaar.
Licht nog wel op maar doet van alles .,cijfers komen te pas en onpas te voor schijn .
Die is stuk, word een nieuwe kopen.
Ik vraag het me af of zulke meters het wel overleven als de COM bus en V-Ohm-mA bus op een (hoge) spanning zijn aangesloten terwijl je de keuze knop van de ene (linker) OFF stand naar de andere OFF (rechter) stand draait.
electron920
Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Ha Bobosje,
Nee dat mag niet bij geen enkele meter in die uitvoering hier zitten geen relais in 
Ik weet wel zeker dat dit in de handleiding staat....
Maar de zekering van 15 Amp was stuk daar heet een belasting plaats gevonden.
Dat de meter nu raar doet dan kan batterij of een vuil contact zijn.
Groet,
Henk.
SIMUL
Golden Member
Al bedankt voor de vele reacties . 1.mijn meetbussen staken juist ik heb eerst 24 gemeten DC en dat klopte dan gewoon 24 Ac volt gemeten en het licht was plots uit , maar daar staat ook een select op en die blijven staan bij meting DC de zekering van 500mA was defect gegaan . Vervangen maar nu wel soms licht maar alles komt op het scherm dat het diplay kan meten .
Ik heb niets anders verkeerd gedaan . Alles juist gebruikt . Was de eerste maal
dat ik hem zou willen gebruiken . Ik kijk altijd 2 maal of meer als ik iets meet maar waarom dient die select dan ?
.
MGP
LDmicro user.
Een 2de handskoopje is al verdacht en een jaar wachten om te testen is niet erg slim.
Select gebruik je om te switchen tussen DC of AC.
En uw toestel mag niet defect gaan als je AC meet op DC of omgekeerd.
Er is iets anders verkeerd gegaan en niet noodzakelijk door uzelf.
Herstellen zal heel moeilijk zijn.
SIMUL
Golden Member
Best MPG , Het toestel was blijkbaar nieuw, geen krassen aan , niets meetsnoeren waren er wel niet bij , ik denk van de camion gevallen . Ik heb eerst DC gemeten en dan zonder select te veranderen AC gemeten en ging verkeerd . Maar ik denk zoals je zegt fout mag hij niet gaan . dan zouden er veel sneuvelen
Na die zekering zitten ook nog een 4 diodes .
Heb er maar 15 € voor gegeven , maar goed ben misschien bedrogen .goede leerschool . Bedankt
SIMUL
Golden Member
Heb net de Nederlandse beschrijving eens gelezen en ik maak uit dat dit een pruts toestel is , te veel instellingen maken vooraleer men kan meten ,
KGE
Golden Member
Op zondag 9 februari 2025 11:12:50 schreef SIMUL:
Heb net de Nederlandse beschrijving eens gelezen en ik maak uit dat dit een pruts toestel is , te veel instellingen maken vooraleer men kan meten ,
Velleman biedt deze inmiddels niet meer aan, je krijgt nu een (nog minder) apparaat met maar 3 digits.. 
TME zegt over de DVM 9915 met een geel uitroepteken: "Het produkt is uit de handel genomen".
Dat zegt genoeg over de kwaliteit / betrouwbaarheid van deze meter denk ik...
https://www.tme.eu/nl/details/vel-dvm9915/draagbare-digitale-multimete…
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Nee, dat zegt alleen wat over de vertalers die ze bij TME in dienst hebben. Dit staat letterlijk zo bij alle NLA producten.
CrossFireX
A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Ik heb het zelf eens geprobeerd op dure en een paar erg goedkope meters. Die gaan meestal piepen om aan te geven dat je verkeerd aan het meten bent. De goedkopere tonen dan troep op het scherm, maar geen ervan gaat kapot. Dus er is daar vast iets anders gebeurd.
De Fluke toont zelfs op het scherm dat ik AC aan het meten ben.
Een meter van Ali gaat auto op AC schakelen zelfs. Een meter zonder draaiknoppen.
[Bericht gewijzigd door CrossFireX op (11%)]
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Ik heb ooit een Velleman meter gehad, geen idee meer welk type, die bij het meten aan een klik-aan-klik-uit afstandbediend stopcontact met een enorme knal en flits de pijp aan maarten gaf.
Schakelaar stond, meetpennen in de juiste bussen, maar binnenin was er of overslag geweest in de schakelaar of een van de schakelelementen was uit z'n sleufje gepiept en had sluiting gemaakt.
Dat zou hier best zo kunnen zijn, maar het verhaal is mij te warrig.
@ Maartenbakker: dat dacht ik ook 
Het is inderdaad een standaard vermelding bij TME, zegt dus niets over het produkt of het goed of slecht is.
De meter is op de bereiken Ohm/Diode - Capaciteit - Temp. - uA - mA beveiligd met een zekering van 0,5A 600V.
Wanneer tijdens het meten van spanningen de keuze knop iets te ver wordt door gedraaid naar Ohm/Diode dan gaat de zekering eruit.
SIMUL
Golden Member
De zekering was inderdaad gesprongen 0,5 A ( zal super snelle geweest zijn . .Ga in detail geven wat ik gedaan heb ,ik heb mijn meetpennen op 24 v gestoken Dc en dan op 24 volt Ac en het was gebeurt . Geen licht meer . De select stond op DC. . Dit is al wat gebeurt is . Ik had de kans niet om select op AC te plaatsen . Ga morgen ons de zaak nader te bekijken .. paar metingen doen op de smd transistoren ,wie weet . Iedereen alvast bedankt .
Volgens de DVM 9915 manual zijn zowel het V-AC meetbereik als het V-DC meetbereik "Beveiligd tegen overbelasting: 600 V DC of AC rms".
Op het V AC/DC meetbereik moet de meter gewoon DC of AC spanningen kunnen verdragen ook al staat de SELECT in de verkeerde stand.
Maar zoals gezegd, draai je de knop per ongeluk iets te ver door dan gaat de zekering eraan.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Heb je al een verse batterij geprobeerd? Kan goed zijn dat die zekering al stuk was.
[Bericht gewijzigd door fred101 op (35%)]