Ben op zoek naar het schema van de Victron multiplus 12/2000/80
Bij het inschakelen gaat de 220 automaat in de camper er uit.
Als de 220 in de victron lostrek gaat hij wel aan maar gaat dan niet laden een niet omvormen.
dus zit in het 12 volt laden.
Op zondag 9 februari 2025 10:40:31 schreef Robak:
Ben op zoek naar het schema van de Victron multiplus 12/2000/80
Bij het inschakelen gaat de 220 automaat in de camper er uit.
Als de 220 in de victron lostrek gaat hij wel aan maar gaat dan niet laden een niet omvormen.Wel e accu aangesloten
dus zit in het 12 volt laden.
Welke automaat?
Hoe zit het aangesloten? Heb je de aarde/nul koppeling in de MP geactiveerd of niet?
(Ik vermoed dat de aardlek tript en dat duid op een foutieve aansluiting of configuratie)
De aard nul koppeling is niet te wijzigen met de dipswitch.
Als ik hem thuis aansluit gaat alleen de automaat vd de schuur er uit.
Als ik de 220 volt aansluiting vd de ringkerntrafo los haal gaat het goed.
Ik meet op de 220 aansluiting vd ringkern 1,8ohm iets aan de lage kant.
Maar wat vliegt er nu uit? De aardlek of de groep zelf?
En ik neem aan wel de AC in gebruikt?
Aarderelais kun je niet met dipswitches instellen (maar ook heel veel andere instellingen niet). De MK3 is eigenlijk essentieel voor de initiele setup (updaten en configuratie)
benleentje
Golden Member
Op zondag 9 februari 2025 20:39:43 schreef Robak:
Als ik de 220 volt aansluiting vd de ringkerntrafo los haal gaat het goed.
Ik meet op de 220 aansluiting vd ringkern 1,8ohm iets aan de lage kant.
Dat is de DC of gelijkstroom weerstand en dat is voor zo een grote trafo normaal dat die zo laag is. De 230V wisselspanning ziet een heel andere weerstand.
Je zou de andere kant van de trafo eens los kunnen halen, grote kans dat de gelijkrichter defect is.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
iets dergelijks heb ik ook nog liggen ergens. ding heeft op de bodem van t kanaal gelegen met boot.. werkt als 12V omvormer nog wel, maar niet als lader/ en automatisch omschakelen gaat ook niet meer. echter bevat dat ding 1 of 2 flinke ringkernen met een dito inschakelstroom. zeker dat je inschakelstroom niet gewoon te hoog is? een ringkern van 500VA tikt een B16 er al uit zonder NTC of andere vertraging..
Inschakelstroom mag het niet zijn. Zo'n MP is juist bedoeld om ook bij een zwakke paal te 'boosten'. (Power assist), zodat je bv achter een B6 automaat toch 3kW kan gebruiken (6A uit de paal en de rest vanuit je accu)
Ik heb nog nooit een Multiplus meegemaakt die een B-patroon laat trippen, zelfs niet op een B4.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
Op zondag 9 februari 2025 21:31:14 schreef DJSmiley:
Inschakelstroom mag het niet zijn. Zo'n MP is juist bedoeld om ook bij een zwakke paal te 'boosten'. (Power assist), zodat je bv achter een B6 automaat toch 3kW kan gebruiken (6A uit de paal en de rest vanuit je accu)Ik heb nog nooit een Multiplus meegemaakt die een B-patroon laat trippen, zelfs niet op een B4.
dan zal de pcb met de 230V input een probleem hebben, inschakelvertraging, relais vastgebakken, of ontstorings condensator gaar..