[BE] 30mA differentieel op kring met toestellen en stopcontacten

Hallo

Ik heb zonet mijn huis gerenoveerd waaronder ook den elektriek. Nu lees ik dat je ook verplicht bent om verlichting- en stopcontactkringen achter 30mA differentiel te plaatsen.

Vooral in de keuken heb ik kringen heb met zowel stopcontacten alsook toestellen, en ook 1 kring met stopcontacten en rolluiken. Zouden deze kringen ook achter 30mA moeten zitten of is gewoon achter de algemene 300mA OK?

Alvast bedankt voor jullie inzichten!
Birger

Op maandag 10 februari 2025 22:08:53 schreef Birger Deserrano: Ik heb zonet mijn huis gerenoveerd waaronder ook den elektriek. Nu lees ik dat je ook verplicht bent om verlichting- en stopcontactkringen achter 30mA differentiel te plaatsen.

Als je verklaart dat je voor midden 2023 begonnen bent gelden de oude AREI 2020 regels nog.

Vooral in de keuken heb ik kringen heb met zowel stopcontacten alsook toestellen, en ook 1 kring met stopcontacten en rolluiken. Zouden deze kringen ook achter 30mA moeten zitten of is gewoon achter de algemene 300mA OK?

Alles wat vast opgesteld staat, met of zonder stopcontact mag direct achter de 300mA. Maar gemakshalve plaats je best alles achter 30mA. Hoef je ook geen discussies meer te voeren of die diepvriezerkist nu wel of niet vast opgesteld staat.

Het AREI geeft je de vrijheid om gewoon alles achter 30mA te hangen.
Waarom niet? Voor wat een differentieel kost... pff :O

In Nederland moeten alle eindgroepen voor algemeen gebruik voorzien zijn van een 30mA aardlek.

ja, nieuwe regels. en ook max 8 kringen achter 1 diff.

ik heb 4jaar geleden heel mijn zekeringkast vervangen, heel mijn huis zit achter 30mA
heel mijn loods heeft een eigen 30mA diff
en mijn tuinhuis heeft een eigen 30mA diff

ben ook niet in orde omdat ik meer dan 8 groepen heb zitten.

Op maandag 10 februari 2025 23:49:06 schreef OXO:
Het AREI geeft je de vrijheid om gewoon alles achter 30mA te hangen.
Waarom niet? Voor wat een differentieel kost... pff :O

ik heb 18groepen, en geen plaats om nog 2 diffs bij te steken. verder heb ik een 63A aansluiting, die diffs zijn wat duurder, kast is met dikkere kabels bekabelt. niet enkel de kostprijs is van tel hoor.
mijn kast was al 72modules groot, ik vervang dat niet even door een grotere.
en een 2de kast ernaast zetten, daar begin ik niet mee

[Bericht gewijzigd door fcapri op (42%)]

Op dinsdag 11 februari 2025 07:42:50 schreef fcapri:

ik heb 4jaar geleden heel mijn zekeringkast vervangen, heel mijn huis zit

ik heb 18groepen, en geen plaats om nog 2 diffs bij te steken. verder heb ik een 63A aansluiting, die diffs zijn wat duurder, kast is met dikkere kabels bekabelt. niet enkel de kostprijs is van tel hoor.

hoeft helemaal niet, je kunt gewoon 40A aardleks gebruiken als je een remautomaat of voorbeveiliging toepast van 40A. dan zijn 3F aardleks wel zo handig want dan kunnen er meer groepen op voor je aan overbelasting zit.

Op dinsdag 11 februari 2025 07:42:50 schreef fcapri:

Ik vind het ook verschrikkelijk dat het AREI steeds zoveel vaste regeltjes oplegt zonder nuance.

Bij ons gaat 1 kabel naar boven voor de stopcontacten. We hadden 3 stopcontacten per slaapkamer en één op de overloop. Twee te veel dus. Omdat we alles in orde moesten maken voor de keuring (afgekeurd bij verkoop) dus twee stopcontacten weg gedaan en vervangen door een blindplaatje (een kabel helemaal vanuit de kelder naar boven door een afgewerkt huis is niet zo simpel). Vervolgens dan een stekkerblok gelegd om alles nog te kunnen aansluiten. Ik zie niet in hoe dat veiliger is.

Volgende stap is wellicht, als we de bovenverdieping aanpakken, daar een kastje zetten met een 30 mA diff en twee zekeringen die overigens dezelfde waarde krijgen als de zekering in de kelder en dus niet selectief zijn. Opnieuw zie ik niet hoe dat veiliger is.

Op dinsdag 11 februari 2025 08:33:01 schreef testman:
[...]

hoeft helemaal niet, je kunt gewoon 40A aardleks gebruiken als je een remautomaat of voorbeveiliging toepast van 40A. dan zijn 3F aardleks wel zo handig want dan kunnen er meer groepen op voor je aan overbelasting zit.

Je mag maximaal 8 groepen per diff dus meer groepen op een driefasige diff lukt niet.

[Bericht gewijzigd door Harrie729 op (16%)]

Op dinsdag 11 februari 2025 08:33:01 schreef testman:
[...]

er zit al een remautomaat van 63A omdat ik niet alles wou bekabelen op 80A.

ik heb ook overal 3F aardleks van 63A:
-300mA waar de zonnepanelen en loods achter zit,
-30mA waar het huis achter zit.
in de loods staat daar alweer een 300mA diff waar de kabel naar tuinhuis op zit en 30mA voor de loods zelf.
in het tuinhuis komt de kabel dan ook binnen en zit direct op een 30mA diff.

elke lokatie heeft zijn eigen 30mA diff, en alle ondergrondse kabels zitten op de 300mA

ze moeten de regels niet elke 5jaar helemaal overhoop gooien. ik heb mijn hele huis in 2020 achter 30mA gezet omdat ik dat ZELF veiliger vond (het oude gedeelte van mijn huis is zonder aarding).
nu hebben ze verplicht dat alles achter 30mA moet, prima voor mij.
MAAR, ze verplichten nu ook dat er max 8groepen achter een diff zit.
WAAROM??? die diff kan 63A aan, waarom zou ik dan max 8groepen gaan zetten achter een diff terwijl de hele installatie maar 63A is. is er geen overbelasting van een diff. waarom zou ik dan 3 diffs van 30mA en 63A moeten gaan parallel zetten met elk groepen erachter?

het enige dat ik kan bedenken is dat niet alles zou uitvallen bij een aardlekfout (dan heb je ook geen verlichting).
maar ik heb een ups, sommige stopcontacten in huis zitten achter mijn centrale UPS.
in de bureau blijven 2 stopcontacten werken (met oa switches in)
in de woonkamer blijven 4 stopcontacten werken (switches en 1 lamp)
in de technische ruimtes blijven 4 stopcontacten werken waar ook de zekeringkast zit.

ik heb nog geen keuring uitgevoerd omdat het tuinhuis nog in afwerking zit.

binnen 5jaar komen ze misschien af dat het traject naar de zekeringkast met noodverlichting moet worden voorzien, kan dan weer het huis gaan aanpassen

Op dinsdag 11 februari 2025 11:10:43 schreef fcapri:
WAAROM???

De reden is elektronica met netfilters. 9 keer 8 kringen met elk 28 mA totaal verlies blijft perfect werken, en toch is alles met 30 mA beveiligd. Alles achter één 30 mA en het valt meteen uit.

Maar of verplichten dan de juiste methode is...

net daarom, WAAROM?
mijn HELE huis zit achter 30mA.
hier draaien 3 desktops met bijhorende schermen, 2 tv's, decoder, 3 wifi antennes, overal toestellen met klokjes enzo erin (microgolf, oven vaatwas, droger, WPboiler....)

wat gaat de keurder dan bij mij zeggen: oei meneer, 18groepen achter 1 diff, dat is niet goed hé, die gaat afslaan.... terwijl het al 4jaar probleemloos werkt

Op dinsdag 11 februari 2025 12:06:47 schreef fcapri:
net daarom, WAAROM?
mijn HELE huis zit achter 30mA.
[...]
wat gaat de keurder dan bij mij zeggen: oei meneer, 18groepen achter 1 diff, dat is niet goed hé, die gaat afslaan.... terwijl het al 4jaar probleemloos werkt

Ik heb 30 jaar lang in een (oud) huurhuis gewoond met één algemene diff van 40A/30mA.
Deze is toen welgeteld éénmaal ('s nachts omstreeks 00u30) afgeschakeld voor een goede reden: Waterlek in de 10 liter muurboiler in de keuken...
Er draaiden op dat moment nog 9 servers + routers + switches + modem + 2x3kVA APC UPS'en op zolder, nooit geen probleem geweest.

Dus ja, waarom?

Op dinsdag 11 februari 2025 08:34:20 schreef Harrie729:
[...]

[...]

Je mag maximaal 8 groepen per diff dus meer groepen op een driefasige diff lukt niet.

op een 2 polige aardlek zit je nogal snel aan 40A met max 8 groepen 16/20A. een 3 fase aardlek is dan 2 groepen per fase en je zit nog onder 40A per fase. dus kunnen er al 6 op zonder overbelasten van de remautomaat.

Y condensatoren in een netfiter lekken zowat 100µA.
Zou niet fijn zijn als dat meer is, er zitten immers nog te veel apparaten met netfilter in een stopcontact zonder aarding.
De effecten daarvan zijn wel gekend ...
Als er prolemen zijn met een 30mA moet je dat mijn inziens ergens anders gaan zoeken dan bij netfilters.
Ik heb alleszins ook buiten de badkamer 30mA veiligheid....

Op dinsdag 11 februari 2025 17:40:18 schreef testman:
[...]

op een 2 polige aardlek zit je nogal snel aan 40A met max 8 groepen 16/20A. een 3 fase aardlek is dan 2 groepen per fase en je zit nog onder 40A per fase. dus kunnen er al 6 op zonder overbelasten van de remautomaat.

Je hebt in België ook nog de regel van maximum 8 stopcontacten op 1 groep. Dit maakt dat je vaak sowieso al genoeg groepen hebt om 3 of 6 monofasige diffs te gebruiken, wat dan goedkoper uitkomt dan 3 of 6 driefasige en qua vermogen hetzelfde (in het geval van 6 diffs kan je twee remautomaten zetten en zo toch 80A opnemen met 40A diffs, er vanuitgaande dat je een goede spreiding hebt). Je kan dan eventueel nog een enkele 80A driefasige diff zetten moest je driefasige stopcontacten hebben. Vaste toestellen mogen gewoon achter de hoofddiff van 300 mA.

Op die manier krijg je tegenwoordig wel enorm grote kasten. Mijn huis, een gewone arbeiderswoning, heeft bijvoorbeeld 1 kast van 96 modules en dan nog twee van 48 en alles zit bijna vol...

niet 8 stopcontacten maar 8 aftakpunten.

als je dus een bureau neemt en in 1 hoek zet ik een 3voudige contactdozengroep, dan telt dit als 1 aftakking.
je kan zo dus makkelijk 24 stopcontacten hebben.

dat is ook al zo een absurde redenering dat je zo max 8 aftakkingen mag hebben.
zet ik in 1 kamer zoiets, dan telt dit als 1 aftakking. zo kan ik 6 kamers bekabelen zonder problemen
https://sfycdn.speedsize.com/2bd2223f-6b1a-45f8-9551-6160d104096c/https://www.corston.be/cdn/shop/files/media_8263ed50-dc93-4411-b303-bfc6f792fa10_1024x.jpg?v=1721993823

zet ik in diezelfde kamer 1 stopcontact, en 1meter verder nog eentje, en 1 meter verder nog eentje, telt dit als 3 aftakkingen. in dit systeem kan ik maar 2 kamers doen want de 3de zit boven de 8 aftakkingen.

ze kunnen bv aanraden om er max 8 te zetten, maar als je veel apparaten hebt van 1000W, moet je ze ook niet in 8 stopcontacten steken in 1 groep.
maar direct afkeur als je 9 stopcontacten hebt op 1 kring. en ik weet zulke afgekeurde installaties. ik verwijder dan 1 stopcontact, keur de boel, en steek het erna terug. niet zo erg als je een lamp in je woonkamer wil verzetten in een andere hoek, en het 'niet gebruik' stopcontact is er ineens weg.

in het oude deel van mijn huis zitten 22 aftakkingen op 1 kring. dus niet in orde. aangezien het huis van de jaren 1930 is, is een uitzondering toegelaten.
maar wat zit erop van vermogen
-kelderlicht (2x 3W led)
-deurbel
-zolderlicht (5w ofzo, weet ik niet)
-zolder stopcontact
-verlichting dressing kamer (1ledlamp 3W)
-verlichting slaapkamer1 (4x ledlamp 1W)
-verlichting slaapkamer2 (2x ledlamp 3W)
-verlichting slaapkamer3 (2x ledlamp 3W)
-verlichting trap (ledspot 2W)
-verlichting woonkamer (5x ledlamp 1W en 1x 5W ledlamp)
-verlichting eetkamer (3x ledlamp 3W)
-verlichting kinder speelkamer (2x 2W ledlamp aan muur + 3,5Wledlamp midden)
-2x stopcontact slaapkamer 1: wekker + 2 led nachtlampjes
-stopcontact slaapkamer 2: wekkerradio
-stopcontact slaapkamer 3: niks in
-stopcontact trap: niks in
-2x stopcontact speelkamer: niks in
-2x stopcontact woonkamer: niks in

22 aftakkingen, totaal vermogen 60w aan ledlampen en 2 wekkerradios. maar ik zou de boel wel moeten aanpassen naar max 8 aftakkingen.

de pelletkachel, de TV en decoder zitten op een ander circuit in de woonkamer
de computers, printers en switches zitten op mijn UPS gevoed uit ander circuit

dus wat maakt het uit dat er 6 of 10stopcontacten in zitten

Wat een gedoe.. ik heb 4 groepen en 1 aardlek... werkt prima. :)

net dat mel, het werkt prima.
bij mij werkt het ook prima, bij 100den mensen werkt het prima.

en dan komen ze kijken en keuren je boel af omdat ze 1 regeltje veranderd hebben door de jaren heen.

afkeur bij mij collega zijn appartement ook. heeft een heel oud appartement. overal stopcontacten zonder aarding.
er was 1 stopcontact kapot in badkamer en was vervangen door een nieuw. helaas stopcontact met aardingspen waar geen aarding op zat. AFKEUR

in zijn woonkamer een stopcontact zonder aarding, zat een verdeelblok in met 3 stopcontacten (zijn TV, decoder en GSM lader). AFKEUR want die blok had aarding en was aangesloten op een muurstopcontact zonder aarding: gevaar voor electrocutie
https://stekkerblokkenshop.be/media/catalog/product/cache/ecdeebfe4d535922dc16d58b5effd28b/b/l/bloc-multiprise-blanc.jpg

in badkamer het stopcontact verwijderd en vervangen door eentje zonder aarding, en zijn TV in dit gestoken ipv die stekkerblok.
https://stekkerblokkenshop.nl/media/catalog/product/cache/fd308f4c69d546a1de5eb033417e0155/s/p/splitter-euro-wit-verticaal-3-voudig.jpeg

electriciteit in orde nu. er is NIKS maar dan ook NIKS veranderd aan de veiligheid van het gebouw, maar nu geen electrocutiegevaar meer.
DAT zijn keuringen in belgie, muggezifterij tot en met

Die beperking van het aantal stopcontacten per groep komt eigenlijk doordat er residentieel geen kabelberekeningen gedaan worden. Een C20 automaat is gebruikelijk voor stopcontacten (in tegenstelling tot de B16 die in NL gebruikt wordt) en dan is de maximale kabellengte waarbij magnetische uitschakeling gegarandeerd is zo'n 50m. Men veronderstelt dat als je maximaal 8 aansluitpunten hebt, dat je daar wel onder zal blijven. Als je meerdere stopcontacten naast elkaar hebt staan, vergroot de kabellengte niet (of toch niet noemenswaardig). Vandaar dat dat wel mag. Heeft dus niks met vermogen te maken.

Wat betreft die verdeelblok: daar heeft een keurder volgens mij niks over te zeggen; de keuring is maar tot aan het stopcontact. Wat je erachter doet mag hoogstens een afkeurende blik krijgen, maar is geen reden voor het afkeuren van de installatie.

Op woensdag 12 februari 2025 11:03:16 schreef KellyDK:

Wat betreft die verdeelblok: daar heeft een keurder volgens mij niks over te zeggen; de keuring is maar tot aan het stopcontact. Wat je erachter doet mag hoogstens een afkeurende blik krijgen, maar is geen reden voor het afkeuren van de installatie.

dacht ik ook, dat stopcontact in badkamer met aardpen, terwijl aarde niet is aangesloten is idd fout.
maar 1meter verder zit een ander stopcontact, zonder aardpen, wordt niet gemeten omdat er toch geen aarding op zit. belachelijke wetgeving dit. dat stopcontact is niet veiliger omdat de aardpen er niet eens inzit.

maarja, wetgeving is wetgeving en vervangen.
tot mijn oog op 2de afkeurpunt viel. de stekkerblok

dat is al een oude, geen geaard verlengsnoer gebruiken op een ongeaard wcd. dat geeft idd valse veiligheid.

die missende clipjes bij wieland stekkers is pas een tijdverspilling. krijg je een puntje in een kantoorpand, op diverse plaatsen geen lock op de wieland stekkers in het plafond. geen plaats aangegeven, maar check het hele pand maar gewoon. zijn er soms honderden.. tot een jaar of 10 geleden zaten die dingen niet op een wieland lasdoos deksel of contra standaard, dus kun je nu overal die dingen gaan toepassen. krijg die steevast in een winkel bij elke herkeuring, hoef er niks aan te doen van de manager, want elke wissel van het decor in de winkel ( meermaals op een jaar ) en die dingen zijn er weer uit.

de keuring in NL heeft geen betrekking op aantal wcd's op een groep. dat zou af en toe niet verkeerd zijn als je ziet hoeveel vermogen er op 1 groep word gezet wat maar net goed gaat. en dan gaan je lassen eraan. altijd als er sluiting of onderbreking ontstaat in een lasdoos is het in een groep die zwaar belast is.