Beste forumleden,

Sinds het eerste model Raspberrypi gebruik ik die computertjes; vaak headless en met een static IP adres. Vroeger was het instellen van een vast IP adres goed gedocumenteerd en gemakkelijk uitvoerbaar. Op een Rpi3B+ installeerde ik gisteren de 64bit Bookworm Lite. Volgens de gevonden informatie moet een vast IP nu worden ingesteld door het aanpassen van een file: “/etc/network/interfaces.conf”. Genoemde file bestaat niet in de geïnstalleerde versie 12 (bookworm). In de map “etc/network/” zitten enkel vier mappen “if-down.d”, “if-up.d”, ..

Kennen julie dit probleem? Is het statisch IP adres vandaag in onbruik geraakt en mogelijk door iets beters vervangen?

Vriendelijke groeten,

Eduard

Een snelle Google levert dit op:

You may just create a file
/etc/network/interfaces.d/eth0
containing something like:

allow-hotplug eth0
iface eth0 inet static
address 192.168.0.NNN/24
#network 10.0.0.0
netmask 255.255.255.0
gateway 192.168.0.1

Andere oplossing is om in je router het mac address te koppelen aan een vast IP adres. Daarmee krijgt je Pi ook via DHCP altijd hetzelfde adres.

Gebruik sudo nmtcli en dan handmatig kiezen voor IP4 en de gewenste waardes invullen. [Ik neem aan dat het voor bookworm lite hetzelfde is als voor bookworm]
Het is inderdaad anders dan in vorige versies.

[Bericht gewijzigd door JoWi op (13%)]

Op dinsdag 11 februari 2025 10:20:49 schreef JoWi:
Gebruik sudo nmtui en dan handmatig kiezen voor IP4 en de gewenste waardes invullen. [Ik neem aan dat het voor bookworm lite hetzelfde is als voor bookworm]
Het is inderdaad anders dan in vorige versies.

Sorry: zat een tikfout in de eerste post en ik vergat edit te gebruiken. Nu wel correct.

[Bericht gewijzigd door JoWi op (13%)]

Dubbel (tikfout gemaakt)

Bedankt JoWi en KGE,

@JoWi: nmtui kende ik niet. Het commando heeft zowel op mijn Ubuntu pc als op de Rpi een man pagina. Na het intikken van het nmtui commando verscheen een invulvenster. Na een reboot verscheen de Rpi met het ingetikt IP adres. Het extra scherm en toetsenbord kunnen nu weer worden opgeborgen. Binnen het bekabelde huisnetwerk is de Rpi nu met SSH bereikbaar.

@KGE: Waar kan ik uitleg vinden over de file /etc/network/interfaces.d/eth0 ?
Hoe kom je op het idee in /etc/network de map interfaces.d toe te voegen?
Koppeling tussen Mac en IP via de router is inderdaad een mogelijke oplossing.

Vriendelijke groeten,

Eduard

Zoals KGE ook al aangeeft is het ip adres reserveren ( vast te zetten) in de DHCP server van de router / modem ook mogelijk.
Dat is een goede oplossing, dan is de kans op ip conflicten er niet meer door ( per ongeluk) dubbele adressen te gebruiken.

@Eduard2:
* het is inderdaad verwarrend, zal men nu /etc/interfaces/* gebruiken dan wel NetworkManager? Het is overigens een algemeen fenomeen in de linuxwereld, dat men tegenwoordig alle faciliteiten op meerdere manieren kan configureren, manieren die soms conflicteren, ik kan me daar nogal aan ergeren, soms;
* in raspbian gebruik ik tegenwoordig toch maar NetworkManager, met zijn commandline interface nmcli, maar ik ben dan ook erg ouderwets;
* het gebruik van subdirs voor configuratiebestanden is meer en meer verspreid, bv. ook voor adresresulutie bestaat er nu niet meer alleen /etc/resolv.conf, daar hoort men zelfs af te blijven, het gebeurt nu (zogezegd) allemaal in /etc/resolv.conf.d/*

En misschien is het nuttig om even te verduidelijken dat er, voor het toekennen van ip-adressen, drie manieren zijn:
1/ hard-hard: in elke netwerkgebruiker wordt het ip-adres hard vastgelegd. Dat is wat ik doe, en ook uw streven, als ik het goed begrijp; mits goed beheerd is het simpel en overzichtelijk, maar men moet wel zelf de administratie onderhouden, ik doe dat in de /etc/hosts die over mijn hele netwerk constant wordt gehouden;
2/ soft/soft: men laat een dhcp-server de lakens uitdelen en maakt zich verder geen zorgen;
3/ soft/hard: men laat het nog steeds aan een dhcp-server over, maar vertelt deze - in het zoveelste configuratiebestand - aan welk mac-adres welk ip-adres mag worden toegekend. Ik denk dat het hierop is dat @revado doelt. Ik heb het nooit zo gedaan, maar het kan best werken, en ik begrijp dat nogal wat lieden het inderdaad zo doen.

Nadeel van metodes 2 en 3 is dat men een absolute puinhoop kan bekomen als er per ongeluk meerdere dhcp-servers actief worden voor een bepaald netwerksegment.

in je router de boel fix zetten, is idd het makkelijkste. dan krijgt die rpi altijd hetzelfde adres, welk OS je ook installeert.

heb al miserie gehad met raspberry's die static stonden, waarbij ik de netwerkkabel los trok, en ik dan zowel dat static als een dhpc adres kreeg.
En mijn router die erna uit het netwerk knikkerke omdat die zat te spoofen

[Bericht gewijzigd door fcapri op (11%)]

Beste forumleden,

Intussen heb ik al vluchtig nagekeken of het doenbaar is om ,via het "kastje" van internet provider Telenet, statische IP4 adressen aan een Macnr te koppelen. Jawel en vrij eenvoudig staat daar te lezen.

Vooral het antwoord van Paulinha_B drukt me met de neus op de feiten. Mijn kennis over netwerken en linux is sinds de eeuwwisseling niet meer opgefrist. Veel van die dingen zijn bestemd voor netwerk- en systeembeheerders. Een doelgroep tot welke een gepensioneerde knutselaar niet meer behoort. Als iemand de titel van een goed opfrissingsboek over netwerken of linux kan aanbevelen dan hoor ik de titel graag.

Vriendelijke groeten,

Eduard

Via je router een vast adres toewijzen is veruit de beste oplossing.

Ook als je op de Pi een statisch IP insteld, moet je je router vertellen dat ie dat adres niet meer gebruiken voor DHCP. Dus op de router moet je sowieso zijn

En je kunt op de router meestal ook een hostname instellen. En ik vind het veel makkelijker om te verbinden met framboos.example.com dan met 10.1.2.3

Statisch adres in router ingeven (adhv MAC adres) is inderdaad het simpelst...

Inderdaad, alles in de router instellen. Door zoveel mogelijk gebruik maken van Hostname hoef ik me niet druk te maken over welk IP adres een device heeft gekregen.

Beste forumleden,

Zijn zowel IP4 als locale IP4 netwerken aan het verdwijnen? Wordt IP6 de toekomst?

Als iets fout kan gaan dan zal het ooit fout gaan en liefst op het slechts mogelijke tijdstip. Enkele dagen geleden viel de netspanning even weg. Bij terugkeer zat er geen licht meer in de leds van de kabelmodem. Een Telenet dealer in de buurt ruilde de defecte modem direct voor een nieuwer model; de WIFI-modem F@ST3896LG. In de doos zit een handleiding van anderhalf A4 blaadje. Alle omschakeling verloopt automatisch werd me verteld. Dat is gedeeltelijk waar. Enkel dingen met een dynamisch dhcp adres hebben na opstart van de nieuwe modem toegang tot internet.

Ik woon in Antwerpen. Contacten met de provider Telenet hebben nog geen bruikbare informatie opgeleverd. Mijn vraag over IP4 subnet lijkt uit een andere planeet te komen. Is IP4 "over en out" of heb ik pech niet de juiste medewerker aan de lijn te krijgen?

Op internet lees ik dat in Nederland ook Ziggo deze modem gebruikt. Bestaat er bij die modem nog mogelijheid een vast lokaal ip4 adres te reserveren voor eigen bouwsels?

Op voorhand dank voor uw advies,

Eduard

Op zaterdag 22 februari 2025 12:47:09 schreef Eduard2:
Beste forumleden,

Zijn zowel IP4 als locale IP4 netwerken aan het verdwijnen? Wordt IP6 de toekomst?

Providers willen graag overstappen van het volle IPv4 naar IPv6 maar veel (oudere) apparaten kunnen er niet mee overweg, voor bij je thuis is IPv4 prima maar dan moet het modem dat wel ondersteunen. Kun je inloggen op het modem?

meestal iets van http://192.168.178.1 of https://192.168.178.1

Daar zou je dan de DHCP server instellingen tegen moeten komen.

Bij Ziggo kan (kon?) je het modem in 'bridge modus' laten zetten. Dan moet je er wel een (WiFi) router achter zetten waar je dan wel zelf de volledige controle over hebt.

Op zaterdag 22 februari 2025 12:47:09 schreef Eduard2:
... Mijn vraag over IP4 subnet lijkt uit een andere planeet te komen. Is IP4 "over en out" of heb ik pech niet de juiste medewerker aan de lijn te krijgen? ...

Geen van beiden: de juiste medewerker werkt niet bij de helpdesk, namelijk.
Zo gauw een medewerker van een helpdesk iets van ip4 (of ip6) begrijpt, gaat zij/hij ergens anders werken.

Maar als ik op mijn Ziggo ST3896LG inlog, kan ik op "geavanceerde instellingen" klikken en dan op "DHCP".
Halverweg de pagina staat dan "Gereserveerd ip-adres" en daaronder een kopje "Voeg IP-adres reservering toe". Hardware address invullen en een ip verzinnen en "Voeg toe"

Voor een LAN ( dus intern) netwerk is er geen enkel bezwaar om IP4 te blijven gebruiken.
Er zijn miljoenen netwerken met de zelfde reeks ( bij voorbeeld 192.168.0.1 tot 192.168.0.254) voor intern gebruik.
De modem / router zorgt voor NAT, er is maar een WAN ( publiek, ip adres) waar alle apparaten van het interne netwerk gebruik van maken.
Als er adressen gereserveerd worden in de DHCP server van de router dan is het wel zo handig dat goed te administreren onder vermelding van de mac adressen.
Bij een nieuwe router kan alles dan weer ingevoerd worden.

Het aangehaalde voorbeeld is precies de reden waarom ik altijd adviseer om adressen te reserveren in de dhcp scoop en geen fixed adressen in de apparaten te zetten.
Als de ip4 reeks veranderd met een nieuwe router van bv 192.168.0.x naar 192.168.178.x dan werken de fixed ingestelde apparaten niet meer, en je komt er ook niet meer bij.

Wil je de bekende gereserveerde ip adressen weer te kunnen gebruiken dan is het een kwestie van de reeks in de router het zelfde te maken als de oude, maar dat kan niet in iedere router.
De aangesloten apparaten, ook met een gereserveerd adres , zullen gewoon weer werken na het ontvangen van een ip adres, ook al is dat uit een andere reeks.
Daarna is het een kwestie van weer reserveren zodat het ip adres ook het zelfde blijft.

Het programma Advanced IP Scanner is handig om in het netwerk te kijken wat er allemaal actief is.

Advanced IP Scanner is handig om in het netwerk te kijken wat er allemaal actief is.

Fraaie uitleg, @revado!

Alleen vrees ik dat het genoemde programma windhoos-only is - maar ik moet toegeven dat ik niet gecheckt heb.

Voor wie een of andere vorm van unix gebruikt (inclusief MacOs en Linux), mijn gewone manier is om een "broadcast" ping te doen op het betreffende segment, en dan de arp-tabel te bekijken. Let wel, die arp-lijst blijft niet lang vers.

karel@wiske:/d_home/users/karel/ontwerp/kicad/intercom3$ ping -b -c3 192.168.0.255
WARNING: pinging broadcast address
PING 192.168.0.255 (192.168.0.255) 56(84) bytes of data.

--- 192.168.0.255 ping statistics ---
3 packets transmitted, 0 received, 100% packet loss, time 2032ms

karel@wiske:/d_home/users/karel/ontwerp/kicad/intercom3$ arp -an
? (192.168.0.254) at 00:e2:69:3e:69:72 [ether] on br0
? (192.168.0.153) at b8:27:eb:eb:e9:4b [ether] on br0
? (192.168.0.240) at 00:1b:a9:71:9c:f2 [ether] on br0

Dat er op de ping geen zichtbare antwoorden komen is een gevolg van de tegenwoordige security-obsessie, maar zegt nix. Het is het arp-commando dat bruikbare info geeft.

@hackers altegaar: jaja, nu ben ik vindbaar, ja. Kom maar af :) !

En aangaande het vastleggen van ip-adressen: het is een kwestie van smaak en van gewoonte en van cultuur. In mijn beroep heb ik altijd unix-servers beheerd, een plaatselijk vastgelegd ip-adres is voor mij vanzelfsprekend. Daarmee lijk ik wel stevig in de minderheid te zijn...

Deze aanpak vereist wel discipline en documentatie, maar in een huisnetwerk beweegt er niet zo heel veel, een netjes onderhouden /etc/hosts is eigenlijk het enige wat nodig is, dat bestandje moet best wel over het hele netwerk hetzelfde zijn. Maar met rsync is dat gauw geregeld.

Maar als mijn router eruit gaat, dan plug ik een andere in de plaats, nix in te stellen of te parametreren, en op de slag werkt alles terug. En jawel, er staat een reserve-exemplaar gereed, ook al is het een oudje.

[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op (24%)]

.

[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op (100%)]

Op zaterdag 22 februari 2025 22:19:55 schreef LuckyStrike:
[...]
Geen van beiden: de juiste medewerker werkt niet bij de helpdesk, namelijk.
Zo gauw een medewerker van een helpdesk iets van ip4 (of ip6) begrijpt, gaat zij/hij ergens anders werken.

Woehaha! RAAK! _/-\o_

Wordt IP6 de toekomst?

Dat is een beetje zoals de kernfusiereactor: al 50 jaar lang zegt men dat het over een jaar of 10 of 20 wel helemaal op punt zal staan.

Maar inderdaad is er voor een klein tot middelgroot netwerk geen enkel bezwaar tegen IP4. IP6 is bedacht als antwoord op de verwachte grote behoefte aan "wereldwijde" ip-adressen voor al die IoT*-toestanden. Maar voorzover ik kan vaststellen is die explosie totnogtoe niet gebeurd.

*IoT: internet of things, het concept dat ongeveer ieder elektrisch apparaat "aan het www" zou hangen. Wasmachines, cv-ketels, stofzuigers, kookplaten, dompelpompen, &c & En natuurlijk ook auto's. Hoed u voor de vette broer die in alle boezems en bloezes gluurt!