Heeft iemand dit circuit wel eens goed bekeken? Er staat in de beschrijving dat hij short circuit protection moet hebben. Nu heb ik gisteren opzettelijk om te testen een kortsluiting gemaakt maar hij lijkt toch echt stuk te zijn. Ik meet wel spanning maar die is weg op het moment dat je ook maar een kleine belasting aansluit.
Ik kan hem ook niet resetten door een lader aan te sluiten.
De rest doet hij wel goed; undervoltage, overvoltage en balanceren.

heb je een link of artikelnr op ali? wil de achterkant bekijken.

de kortsluitbeveiliging is op foto 40A, dus als je daar boven gaat, dan zou die moeten ingrijpen.
daarvoor zou er in het stroompad ergens een shunt moeten zitten. rechts onder zie ik enkel de doorverbinding tussen 16,8 en +. dus de shunt zit in de andere pool en vermoedelijk achteraan

vermoedelijk is dit de achterkant

en dan zie ik geen shunt. ofwel meten ze iets over de fets om de stroom te bepalen, ofwel zit er niks in. ik zie ook geen centrale controller die alles bestuurd, precies enkel 4 balance circuits en wat dikke fets. maar die moeten aangestuurd worden en dat zal dat kleine spul bovenaan doen?
ik vermoed een basis overload beveiliging, deep discharge beveiliging en een stroom beveiliging die uit elkaar knalt als je boven de 40A gaat.

kan je wel kortsluiting maken die meer dan 40A uit de accu trekt? voor 1€ kan je ook weinig goeds hebben met zulke stromen.

dit is een andere goedkope, die heeft rechts wel shunt weerstanden EN ook een algemene IC.

en dit is een 7€ BMS van 30A, met shunt weerstanden erop
https://m.media-amazon.com/images/I/51FUX+sAJBL._AC_.jpg

wat me stoort is dat geenenkele temperatuur meet. en bij een accu die 40A kan leveren, zou ik dat wel voorzien

Bedankt voor je uirgebreide reactie.
Het is inderdaad precies die print.

kan je wel kortsluiting maken die meer dan 40A uit de accu trekt?

Makkelijk, hij zit op een 4S4P pakket, de 40A heeft hij wel gehaald bij de kortsluiting. Cellen zijn gewchikt voor 15A continu volgens specificaties. Deze stroom zal overigens niet gevraagd worden.

dit is een andere goedkope, die heeft rechts wel shunt weerstanden EN ook een algemene IC.

Ik zal voortaan wat beter zoeken, want ik vind het prima om wat meer te betalen maar ik vond alleen deze en LiFePO4 BMSen.

wat me stoort is dat geenenkele temperatuur meet. en bij een accu die 40A kan leveren, zou ik dat wel voorzien

Mij ook, had een kleine moeite geweest om dit er ook in te verwerken.

Heb je misschien een link van de wat betere BMsen die dit wel hebben?

Bij die goedkope bordjes gebruiken ze wel eens een printpoor als shuntweerstand.
Als er dan via's in dat printspoor zitten zijn die mogelijks onderbroken door de kortsluiting.

Het is trouwens niet de bedoeling dat je expres een kortsluiting maakt bij die printen, de stroom is dan kortstondig vele malen hoger dan de eventuele overstroom in het toestel.

Op woensdag 12 februari 2025 08:44:56 schreef InHogereSferen:

Heb je misschien een link van de wat betere BMsen die dit wel hebben?

welke zijn de maximaal bruikbare stromen? 40A is absurd hoog voor een 12-16V accu. daarmee krijg je dus enkel meuk te zien zonder veiligheden, of BMS'en die niet doen wat ze beweren.
zoek je achter een 18650 van 5000mAh of meer, dan weet je dat je enkel rommel krijgt.
zoek je achter een 18650 van 2200mAh, zal een chinees wel leveren wat ze beweren.
vind ook erg dat ze 10fets nodig hebben voor 40A door te laten, dat is 4A per fet. de duurder zal betere fets gebruiken en minder nodig hebben op 1 PCB

deze zijn foto vond ik ook wel goed
https://www.aliexpress.com/item/1005005378264871.html
continues 40A (last 20sec). en wat gebeurd er na die 20S??? BOEM??? :-)

die heeft wel shunt weerstanden onderin. precies of die van u namaak zijn van deze. waarbij ze nog eens besparen op die shunt weerstanden.

met 10 of 20A krijg je dan al andere BMS's. dubbel zo duur voor de helft van de stroom
https://www.aliexpress.com/item/1005008023826614.html

zelf 50A gevonden die precies beter lijkt te zijn ontwikkeld
https://www.aliexpress.com/item/1005006787167391.html

dit zijn nu nog de low budget dingen.
na vele te hebben bekeken vond ik er niet direct een goeie tussen waar ik 100% zou voor gaan. in lifepo vind je idd betere

nog een reden om geen chinese zooi te kopen....

ik heb nogthans wel al goeie gehad, en kosten maar een 10€.

20A BMS van 10S voor mijn ebike accu. toen ik ze insteek, hoor je zo een geknetter (opladen controller condensatoren van mijn bafang). was genoeg voor mijn BMS om al uit te schakelen. zolang ik de belasting niet lostrok, start de bms niet meer op. dagelijks ellende om mijn fiets aan de praat te krijgen. heb toen een 40A BMS gestoken (9,90€) en die tripte heeeeeeeeeeeeeel weinig.
heb dan maar zo een inschakelvertraging gemaakt met fetje en nooit ellende mee gehad.

maar de BMS deed wel zijn werk, uitschakelen als er meer dan 20A liep, ook al was het kortstondig.
ben nu 4,5jaar verder en de accu wordt afgeschreven. vind dat die chinese BMS zijn werk goed heeft gedaan. geenenkele cell buiten tolerantie, 46 807km met deze accu gefietst, 670ritten en iets van 1340keer opgeladen (geen 100% cycles wel)

2020, bouw van de accu
https://www.circuitsonline.net/forum/file/56942/forum-post

2025, einde. van de originele 20,1Ah schiet er nog 17Ah over, maar de Ri is te slecht (160mOhm als ik mijn toestel mag geloven). ik start met 41V volle accu, mijn fiets vertrekt en spanning zakt naar een hoge 38V. fiets schakelt uit op 31V en dan schiet de accu weer naar 35V. ze is nog wel 40% geladen, maar krijg het er niet meer uit.

en de nieuwe accu in opbouw. 38,4V 30Ah met nieuwe chinese BMS (al ga ik wel nog ombouwen naar smart BMS nu zodat ik de cellen kan zien op gsm).
als ik de fabrikant mag geloven, zou de Ri minder dan 28mOhm zijn. 33138 cellen.

dus ik ga nog steeds voor een chinese BMS, maar gene van 2€.
de nieuwe zal een daly worden, kost 58€. weet nog niet of ik 30A of 40A (61€) ga nemen. heb geen 40A nodig, maar je weet nooit in de toekomst wat er veranderd. deze accu zou minstens 2000 laadbeurten halen, in principe leeft deze accu tot mijn pensioen

welke zijn de maximaal bruikbare stromen?

5A ongeveer.

Bedankt voor de linkjes, ik zal volgende keer een andere proberen.

Het is trouwens niet de bedoeling dat je expres een kortsluiting maakt bij die printen, de stroom is dan kortstondig vele malen hoger dan de eventuele overstroom in het toestel.

Dat snap ik, maar short circuit protection = short circuit protection?

tja, 5A.... neem dan geen BMS die 40A doet.
tegen dat die ingrijpt, is je verbruiker al verdampt.

neem 8 a 10A dan
https://nl.aliexpress.com/item/1005002392499527.html
https://nl.aliexpress.com/item/1005006982077321.html

20A
https://nl.aliexpress.com/item/1005006485918017.html

zijn er tenminste toch al waar een IC op zit
die 40A voor 1,9€ (vind ze ook aan de helft van de prijs) zou ik absoluut niet vertrouwen

[Bericht gewijzigd door fcapri op (12%)]

tja, 5A.... neem dan geen BMS die 40A doet.

Voor zover ik weet beschermd het BMS nog altijd de accu, niet de verbruiker. De verbruiker kan eventueel nog achter een zekering.

Maar nogmaals, ik had blijkbaar niet goed gezocht, ik kreeg voor 4S alleen deze te zien. En aangezien de cellen 4 x 15A mogen leveren leek deze BMS mij prima.

Volgende keer zal ik wat beter zoeken.

ik probeer de BMS zo te kiezen zodat die in normale omstandigheden alles aankan.
mijn ebike trekt 15A, dus had een BMS voorzien tot 20A.
ik kan ook 100A voorzien, maar wat ben je met die BMS. als je dan een kortsluiting maakt, en er loopt 90A, vliegen de kabels in brand en grijpt de BMS niet in.
ik zou het tot max20A houden als je verbruiker tot 5A trekt.
nuja die chinese van 40A zal ook werken, maar van enige veiligheid is geen sprake dan.

steek je er dan een zekering bij van 10A, dan zal de bms ook nooit ingrijpen bij overstroom aangezien de zekering tript.

Op woensdag 12 februari 2025 12:35:24 schreef InHogereSferen:
Voor zover ik weet beschermd het BMS nog altijd de accu, niet de verbruiker. De verbruiker kan eventueel nog achter een zekering.

Maar nogmaals, ik had blijkbaar niet goed gezocht, ik kreeg voor 4S alleen deze te zien. En aangezien de cellen 4 x 15A mogen leveren leek deze BMS mij prima.

je hebt kortsluiting gemaakt, en de BMS is gaan hemelen. de accu was dus beschermd. leuker was geweest dat de BMS uitschakelt bij kortsluiting, en nu dus gewoon weer zou werken.

heb je die bms lang geleden gekocht? ik zou die contacteren dat die het niet doet. moeten ze maar geen rommel verkopen

off topic: welk puntlasapparaat heb je? puntlassen zijn precies wel goed gelukt (de mijne gaat zo hard niet)

heb je die bms lang geleden gekocht? ik zou die contacteren dat die het niet doet. moeten ze maar geen rommel verkopen

Nee was net nieuw. Ik ga ze wel een berichtje sturen.
Het vervelende vind ik niet die €2, maar wel dat ik wil €10 moet besteden om gratis verzenden te krijgen. Dat hebben ze slim gedaan, want ik wacht inderdaad altijd tot ik €10 aan onderdelen heb.

Puntlasser:
https://share.temu.com/ySMjO1LewpA

Je moet er niet teveel van verwachten maar ik ben er tevreden over.
0.2mm op de zwaarste stand is prima te doen.
De automatische stand werkt ook prima.
Wel wordt hij warm als je snel achter elkaar last. Na 1 kant van het pakket lassen moest hij afkoelen.
Ik deed dan wel 3 lasjes per keer, misschien was dat niet nodig maar ik doe altijd alles net een beetje overdreven.
En ik merkte dat heel af en toe een lasje los getrokken kon worden zonder de strip te beschadigden en de andere zat dan weer muurvast en trek je de strip kapot.
Heeft er natuurlijk ook maar net mee te maken hoeveel kracht je zet, welke hoek etc. Dus vandaar.