Ik heb een vraag wat betreft het aansluiten van de aardbus van mijn Weller PU81, en de gebruiksaanwijzing is voor mij niet geheel duidelijk.
Onderin kan ik een 3,5 mm jackplug steken.
-Zonder jackplug meet ik tussen soldeertip en PE +/- 58 Ohm (hard geaard, volgens de gebruiksaanwijzing)
-Met onbedrade jackplug meet ik tussen soldeertip en PE oneindig (potentiaalvrij solderen, volgens de gebruiksaanwijzing)
Bij het solderen aan CMOS onderdelen heb ik altijd begrepen, dat het potentiaal overal gelijk moet zijn. Hoe sluit ik het juist aan, als ik een ESD mat + armband samen met de Weller wil gebruiken?
Bij aanlsuiting volgens "potentiaalvrij" of "hard geaard" kan er toch nog altijd een potentiaalverschil tussen soldeerpunt en werkstuk op de mat optreden?
Kan iemand mij bevestigen of de volgende denkwijze juist is?
ESD armband -> met drukkertje vast aan de mat
Mat -> via kabel naar ESD Stekker met ingebouwde weerstanden -> PE
Weller PU81 -> Jackplug met eenaderige kabel naar ESD stekker.
Daarmee is de soldeerpunt volgens mij dan weer op hetzelfde potentiaal als de werkmat.
buckfast_beekeeper
Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
https://uk.rs-online.com/web/content/discovery/ideas-and-advice/esd-pr… zie tekening en je weller wordt gewoon met een draad aangesloten op de ESD plug of op een daarvoor voorziene plaats op de ESD mat.