ik heb een harde schijf die niet draait, nu wil ik graag weten of de motor
stroom krijgt.
is dat gewoon met multimeter te doen.
er zetten 4 polen op de motor en op alle combinaties meet ik niets.
3 1/4 schijfje draait wel op deze testprint en usb naar computer.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
De motor is een BLDC motor.
In essentie heeft die drie aansluitingen maar voor sommige toepassingen is het handig om ook een middenaftakking te hebben. Deze motor heeft dat kennelijk.
De motor sturing werkt door de drie afwisselend met de plus en min te verbinden. Als je zo'n motor los hebt, dan sluit je een 1.5V batterij tussen twee aansluitingen aan. Dan springt ie naar een bepaalde positie. Dan haal je 1 aansluiting van je batterij los, en sluit je die op de andere vrije draad aan, dan zal de motor iets verder draaien. Vervolgens neem je de ANDERE pool los en doet hetzelfde.
Na 6 keer is je batterij terug bij af en is de motor 1 omwenteling verder. Of 1/2 of 1/3 of... zoals bij mijn fietsmotor hier 1/8e. Maar nog grotere getallen kunnen ook.
Ga je dit sneller doen, dan kan je door het spanningsverschil tussen de zojuist vrijgekomen pool en die middenaansluiting te meten inschatten wanneer het tijd is om weer naar de volgende batterij-positie te gaan...
Tijdens draaien zal je dus iets van 12V wisselspanning tussen de aansluitingen moeten zien. Als ie niet draait, zul je niets meten.
Je kan de motor nameten. De spoelweerstand zal iets van 1-3 ohm zijn. Je meet dan A-M, B-M, C-M als bijvoorbeeld 1.7 Ohm, en A-B, B-C en C-A 3.4 Ohm.
Een multimeter is notoir onnauwkeurig in dit bereik. De aangegeven weerstand van "niets" kan zomaar 0.5-1 Ohm bedragen. Meet dus eerst A-A en trek dat van alle andere metingen af. Door niet zomaar de pennen tegen mekaar te doen, compenseer je zo ook voor de overgangsweerstand van je probes naar de motor-aansluitingen.
Als je je oor tegen de disk aanhoudt als je de spanning aanbrengt, dan zal je hem even iets horen piepen/brommen zzzt, zzzt, zzzzzzt. Dat is de motor controller die probeert de motor aan de gang te krijgen. Als ie op het eind van die opstartpoging nog geen signalen op de vrije draad meet, dan geeft ie het op en houdt de boel "heel".
Als je helemaal niets hoort is de motor-stuur-chip dood. Meestal is dat een aparte chip.
Veel harddisks hebben een losse chip. De eerste foto die ik in mijn verzameling vond van zo'n chip is deze:
(1 x raden of ie het nog doet.
)
bedankt voor de duidelijke uitleg, maar ik heb 4 harde schijven die draaien allemaal niet, alleen een 3 1/4 schijf die hoor je draaien ook al heb je de usb kabel niet in computer zitten.
al die printen kunnen toch niet stuk zijn?
Op donderdag 13 februari 2025 16:14:04 schreef rew:
Veel harddisks hebben een losse chip. De eerste foto die ik in mijn verzameling vond van zo'n chip is deze: [bijlage]
(1 x raden of ie het nog doet.)
Hmm, quantum fireball
Die schijven maakten hun naam waar 
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Die printjes met alleen USB zijn alleen geschikt voor SSD's. Je hebt er een met een adapter nodig.
Krijgen de HDD's zowel 5V als ook 12V aangeboden van de adapter?
(Meet op de print van de HDD's).
[Bericht gewijzigd door Bobosje op (21%)]
Die schijven moeten gewoon opstarten met alleen de voeding er op.
Bij de oudere de molex witte steker, bij sata de zwarte connector.
De controller hoeft er niet eens aan.
Welk merk en type schijven heb je?
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op donderdag 13 februari 2025 23:02:11 schreef Sine:
Hmm, quantum fireballDie schijven maakten hun naam waar
Alleen de LCT deed dit. Hmm. Alhoewel de ST ook een keer gezien. Makkelijke datarecovery: Gewoon een werkend printje op zetten en data uitlezen.
Ghehe, de Quantum Fireball, dat is echt een 'blast from the past'. 
Op donderdag 13 februari 2025 22:43:46 schreef gerard1:
bedankt voor de duidelijke uitleg, maar ik heb 4 harde schijven die draaien allemaal niet, alleen een 3 1/4 schijf die hoor je draaien ook al heb je de usb kabel niet in computer zitten.
al die printen kunnen toch niet stuk zijn?
Ben ik de enige die dit niet snapt? Dus je hebt een harde schijf die niet draait, en nu opeens vier en wij moeten dat verklaren?
Als je vier defecte harde schijven hebt, zijn er vier defect. Gewoonlijk draaien ze direct als je er spanning op zet, dus test dat eerst eens. Als ze wel werken op één plek en niet op de andere kan het zijn dat je daar één van de voedingsrails mist. Vroeger had je 5V nodig voor de elektronica en 12V voor de motor, de aansturing van welke volgens mij weer op de 5V zit. Eén rail te weinig en de boel werkt niet. Tegenwoordig heb je soms ook een 3,3V rail nodig.
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Op vrijdag 14 februari 2025 13:36:12 schreef rew:
[...]Gewoon een werkend printje op zetten en data uitlezen.
Bij sommige ST drives ging dat niet altijd op. Er stond soms een markering op "-1" dat wilde zeggen dat de metadata niet op track -1 stond maar op track -2 of zoiets.
Dan was track -1 af fabriek defect. Dus je moest een controller op die dingen zetten met hetzelfde nummertje. Het metadata track nummer zat vast in de firmware ergens en kon verschillen.
Effe weer on-topic. Sommige drives hadden last van plakkende koppen. Dan tikte de schijf hoorbaaar een paar keer en stopte de motordrive logic. Soms nog wel los te krijgen door de drive in je hand een om zijn as te draaien.
-edit- Er is nog een ander truukje om te meten of de motor driver nog goed is: Zet een kleine weerstand in serie met de +12V (0.5 ohm of minder).
Meet met een scoop de differential voltage over de weerstand. Nu moet je in principe een constante spanning meten met kleine naaldjes er in, precies waar de wikkelingen omgeschakeld worden om het 3 fase veld te maken.
Stel er is een onderbreking in een van de fases (driver of motor) dan zie je een duidelijk dip van 33% tijd in het signaal.
rew
Op zondag 16 februari 2025 10:22:13 schreef henri62:
Effe weer on-topic. Sommige drives hadden last van plakkende koppen. Dan tikje de schijf hoorbaaar een paar keer en stopte de motordrive logic. Soms nog wel los te krijgen door de drive in je hand een om zijn as te draaien.
Is mij 1x gelukt. Seagate. Roterend tegen de tafel slaan en hij deed het weer. Dat soort grappen lukt niet vaak.
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Geen idee meer welke drives dat waren, maar die hadden olie / vet dat uit het lagertje lekte en er een microscopische film olie op de schijf kwam.
ik heb op de print gezien dat 1 smd diode bol is, er staat op: 6LG RB39
niet te vinden op internet.
weet iemand een vervanger?
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
rew
Heb je die schijven al eens in een oude pc gestopt?
4 schijven die allemaal niet opstarten lijkt mij nog steeds heel onwaarschijnlijk.
Of hebben ze allemaal samen in een pc of oude server gezeten die bv een blikseminslag heeft meegemaakt?
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Op woensdag 19 februari 2025 21:31:41 schreef revado:
Of hebben ze allemaal samen in een pc of oude server gezeten die bv een blikseminslag heeft meegemaakt?
Of meer waarschijnlijk waarvan de voeding overspanning geeft...
Maar met de reacties van de TS gaan we de oorlog niet winnen.