Op dinsdag 18 februari 2025 13:54:36 schreef RikR:
[...]Frederique, in het stukje hierboven maak je geen vermelding van de open-switch in mijn figuur 1. Ik krijg de indruk dat je een gesloten-circuit bespreekt. Er kan geen stroom lopen want de schakelaar staat open. Of ik mis de essentie van je bijdrage, dat kan natuurlijk.
De schakelaar staat open, maar je voltmeter vertegenwoordigt de 10 MΩ weerstand.
De voltmeter 'sluit het circuit' met zijn weerstand van 10 MΩ (of 11 MΩ).
e↓: @Arco: de meting was tussen punten a en c, dus over de schakelaar (en 1k).
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
In de startpost staat dat TS in figuur 1 de V-ac meet.
[Bericht gewijzigd door Bobosje op (16%)]
RikR
Be careful about reading health books. You may die of a misprint. Mark Twain
Op dinsdag 18 februari 2025 18:45:43 schreef Bobosje:
In de startpost staat dat TS in figuur 1 de V-ac meet.
Inderdaad. Ik was gewoon aan het kijken met de MM of alle metingen aan mijn verwachtingen voldeed. En dus plaatste ik probe-rood op punt A en probe-zwart op punt C in de verwachting de volle 7.7 Volt te zien. Ik dacht immers: schakelaar staat open en dan loopt er geen stroom dus kan niets een spanningval hebben. Nou, en toen was ik dus verbaasd dat ik een potentiaal verschil van 6.2 Volt mat i.p.v. 7.7 Volt.
Omdat ik na eerdere opmerkingen de meting opnieuw heb gedaan maar nu met verduistering en geen verschil mat, ging ik er vanuit dat het dan inderdaad de micro-kleine meetstroom de spanningsval veroorzaakt.
En ook inderdaad: wie meet nou met een spanningsmeter in een circuit dat een open-circuit is. Daar is in principe een voltmeter niet voor bedoeld 
Het fenomeen van 50 Hz velden die een spanning opwekken is nieuw voor mij.
PS:
Ik vind het wel tof dat een raar probleempje van mij als dit topic toch alle aandacht krijgt. Cool 
PS2:
Het is wel een waardevolle ervaring. Hopelijk dat deze ervaring later helpt met storingzoeken.
Hunebedbouwer
De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
Niet alleen De led, maar ook je meetsnoeren spelen een rol.
Zet je meter maar eens in het milivolto uAmp berijk met losse einden, dan blijft de meter ook niet op nul staan.