Ik zou graag de draad van deze adapter doorknippen (op de plek van het rode streepje) en een stekkertje plaatsen. Wat voor een stekker zouden jullie adviseren?

Zou zo'n Stekkerverbinding, 2-polig op deze site bijv. kunnen werken?

https://www.elektronica-shop.nl/contents/nl/d1284_Stekker_Verbinding.h…

Het is voor een kerstdorp en het opruimen zou veel makkelijker worden als ik de adapters los kan koppelen.

Ja dat kan, je moet ze wel aan kunnen knijpen. Heb je zo'n krimp-tang? Elke stekker werkt hiervoor wel, zelfs een 230V stekker(wat ik niet zou doen).

Met deze spanning en stroomsterktes kan inderdaad alles, en wat ik op die site zie is eigenlijk allemaal vrij lomp nog voor de toepassing. Ik zou wel een gepolariseerde stekker kiezen.

Het is me verder niet helemaal duidelijk waarom je dit wil. (Beter lezen, Kruimel). Kan je niet aan de barrel-jack contrastekker komen waar de adapter al mee is uitgerust? Hij staat niet op de foto, maar dat zal iets zijn als een 5,5x2,1mm plug? Dan zou je dit zoiets als dit nodig hebben: https://www.tme.eu/nl/en/details/pc-gp2.1/dc-power-connectors/changzho…

Of meteen de hele verlengkabel, hoef je ook niet te solderen: https://www.tme.eu/nl/en/details/p21-c21-c050-050bk/dc-power-cords/wes…

Je zult dan alleen wat extra kabel hebben. Daarvoor kan ik je klittenband kabelbinders van dezelfde leverancier aanraden: https://www.tme.eu/nl/en/details/textie-5m-bk/cable-ties/hellermanntyt…

[Bericht gewijzigd door Kruimel op (15%)]

Simpelste is er een male/female barrel pigtail aan te solderen met een krimpkousje om de solderingen.
https://nl.aliexpress.com/item/1005006094732766.html

Maar inderdaad, er zit toch al een connector aan?

Pigtail is een stuk steviger als zelf connector aan solderen, dat wordt (bijna) altijd een brakke boel...

@Kruimel: die verlengkabel zie ik wel zitten voor een paar huisjes waarvan de plug onder het maaiveld zitten!

Maar ik heb ook diverse huisjes waar de plug hoog zit en die pluggen hebben een hoek van 90 graden:

Als ik die verlengsnoertjes kan vinden met zo'n 90 graden hoek dan zou dat kunnen werken...

Ik noem nog een issue dat ik heb: de plastic behuizing waar de plug in gaat is gammel. Dat zwarte rechthoekje heeft een aan uit schakelaar (die ik niet gebruik) en is gekoppeld aan een batterijhouder (die ik ook niet gebruik). Achter dat zwarte rechthoekje gaat de plug in de socket en die socket is bij veel huisjes losgeraakt van het plastic rechthoekje:

Om dit te repareren kan ik het vastplakken maar wat ik ook kan doen is die aan/uit schakelaar en de batterijhouden weghalen en rechtstreeks de verbinding maken.

Voor de beeldvorming heb ik een schema gemaakt:

Op plek A moet een stekker komen
Op plek B zit nu die gammele verbinding die ik moet repareren.

Zoals ik zei: pigtail(s) ertussen... ;)

@arco

Dat wat je rood hebt aangegeven op de foto, dat wil zeggen dat er al een connector aan zit?

Oke, dat zou ik dus kunnen gebruiken voor zowel A als B (als je mijn laatste post ziet).

Ik heb nauwelijks ervaring met laagspanningsdraden verbinden, dus nog een beginners vraag: die verbinding tussen draadjes soldeer ik?

Ja, direct aan elkaar solderen.
Losse connectoren is brak (bij eraan trekken schiet de kabel vaak uit de plug), pigtail kabeltje is veel robuuster.

Op zaterdag 22 februari 2025 15:19:44 schreef Maxol:
Als ik die verlengsnoertjes kan vinden met zo'n 90 graden hoek dan zou dat kunnen werken...

Voilà: https://www.tme.eu/nl/en/details/a21-c21-c050-050bk/dc-power-cords/wes…

Meet wel even de grootte van de connector op. Ik ben nu uit gegaan van 5,5/2,1mm, maar er zijn meerdere maten.

Meet wel even de grootte van de connector op.

Dit is de plug:

Wat moet ik meten? De buitenkant is zo'n 0,5cm, wat is de 2,1mm?

Je mag één keer raden... :-D

NB Het is ook wel af te schatten als je een foto met de plug recht in de lens "kijkend" neemt. Het lijkt heel 2,1mm-achtig.

[Bericht gewijzigd door Kruimel op (10%)]

Huh, de schoenmaat zal het wel niet zijn zeker? Wie weet is het de binnendiameter :)

Zoja: met een schuifmaat is die lastig te meten, de aloude truc is om (hss-)boortjes te proberen in stappen van 0,1 mm. Die moet men dan wel in huis hebben natuurlijk, en ze zijn niet zo bijzonder courant in de handel.

Ja, ja, de binnenkant 8)7

Ok, even wat precieser gekeken, al blijft het schatten:

Dit lijkt geen 0.5cm, eerder 3,6mm

En de binnenkant schat ik nog geen 2mm. 1,6mm?

Die moet men dan wel in huis hebben natuurlijk

Mijn kleinste boortje is 1/16 inch (1.5875mm) en die past niet in het gaatje...

Maar dat is geen 5,5mm aan de buitenkant. Volgens mij moet er hier iemand naar bed en morgen verder kijken... ;-)

Ik denk dat het een 3,5/1,35mm stekker is. Ik kon daar zo snel geen contrastekker van lokaliseren, maar die moeten er zeker wel zijn. Kijk daar morgen eens naar.

Volgens mij moet er hier iemand naar bed en morgen verder kijken... ;-)

Er moet zeker iemand naar bed want degene die goed leest kan zien dat er al beter gemeten is en we uitkomen op 3,6! :Z

Inderdaad... O-) Ik had het intussen al geprojecteerd op de standaardmaten, maar verder zoekwerk gaat vandaag in elk geval niet meer gebeuren.

Welterusten dan alvast en bedankt voor het meedenken/kijken :z

Die haakse stekker ga ik je zo snel niet aan kunnen helpen, maar een verlengkabel is wel op AliExpress te vinden: https://nl.aliexpress.com/item/1005005368409649.html De winnende zoekterm bleek "3 5x1 35mm extension cable", als de punten/komma's er in staan werkte het niet. :/

Gewoonlijk ben ik niet zo een fan van op AliExpress kopen, maar mechanische dingen gaan meestal wel goed daar en er is hier geen risico op brand of een schok. Eventueel kan je je originele plan nog doorzetten met een ander soort doorverbinding, maar let er op dat de dingen waar je naar verwees aan het begin vrij groot zijn ten opzichte van de draad die je nu hebt.

@allemaal

Dank voor alle hulp en uitzoekwerk! Verlengstukjes met haakse stekkers is een oplossing en de pigtails is ook te doen. Aan mij nu de afweging wat ik ga doen...

Ik ben in ieder geval goed geholpen _/-\o_

Een update van het project en nieuwe vragen

Ik ben uiteindelijk voor de pigtails gegaan, voornamelijk omdat ik geen ervaring heb met solderen en ik het leuk vind om dit te leren. Een Velleman soldeerbout en 3e hand is aangeschaft dus ik ga eerst maar eens oefenen met het aan elkaar solderen van twee draadjes voordat ik me op de pigtails stort. Ik heb deze website gevonden:

https://nl.ifixit.com/Guide/Solderen:+Hoe+je+twee+draden+veilig+met+elkaar+verbindt/170901

Bij de soldeerbout zit ook soldeertin en een geel doosje:

Er wordt op die pagina van ifixit niets gezegd over dat 'vet' dus ben ik wat gaan googlen en ik kwam heel veel waarschuwingen tegen, bijv hier:

https://www.modelbouwforum.nl/threads/s39-s65-en-soldeer-vet-pasta-zijn-grote-bagger.23097/

MIJN VRAGEN: Geen vet gebruiken neem ik aan? En is het soldeertin goed of moet ik iets anders kopen?

Zoals ik hierboven al heb vermeld wil ik de balast van het aan uit knopje, de batterijhouder en de socket van de adapter pluggen verwijderen en de pigtails rechtstreeks aan de draadjes van de led-lampjes solderen. Bij het eerste huisje ben ik wat gaan testen en na het verwijderen van de 'rommel' kan ik de rode draadjes in de plug van de adapter steken, de witte draadjes tegen de zijkant van de adapter houden en dan werken de lampjes. :)

Nu zie ik bij de volgende twee huisjes een 'dingetje' aan de electronica zitten (zie rode pijlen) en als ik nog eens goed kijk in het 'afval' van het eerste huisje dan zie ik dat 'dingetje' ook in de lijm zitten.

MIJN VRAGEN: Wat is dat? Is dat noodzakelijk?

Als ik goed kijk naar het onderdeel in de lijm dan lijkt het er op dat het verbonden is tussen de socket en de aan/uit schakelaar dus lijkt het me niet nodig (omdat ik die onderdelen verwijder).

Wat ze afraden te gebruiken is S39 en S65, dat eerste is in elk geval voor loodgieters en moet je inderdaad vermijden. Het is rood van kleur, dus dit is het niet. Die S65 ken ik niet, maar dat zal vergelijkbaar zijn, misschien voor het hardsolderen van staal of RVS. Dat spul is zuur en bevat vaak halogenen wat je componenten op termijn aantast. Het spul op je foto lijkt op vioolhars en kan je veilig gebruiken. Het zal hard zijn of niet? Het resultaat wordt erg lelijk omdat het spul zwart uitslaat, maar de verbindingen zelf worden er wel beter van en het is niet elektrisch geleidend.

De soldeertin is "modern" loodvrij en op zich goed, maar loodsoldeer soldeert makkelijker door het lagere smeltpunt. Voor deze taak komt het wel goed denk ik, een paar draden luistert niet zo nauw. Mocht je ooit nieuw willen kopen is met de variant met zilver er in fijner (al kan dit een enorme discussie over soldeerpreferenties ontketenen).

De lijm lijkt mij nogal op smeltlijm. Is dat het, dan is het relatief hard en hecht het niet heel sterk en smelt het relatief makkelijk. Daar is relatief makkelijk mee om te gaan en is te verwijderen met isopropanol. Het zit er vaak als simpele low-cost isolatie.

Zorg voor harskern soldeer en blijf ver van die vloeimiddel rommel als je aan elektra of elektronica werkt!

S39 is agressief, dat maakten ze vroeger zelf door zink op te lossen in zoutzuur... S65 is veel milder en mag voor koperen (water) leidingen gebruikt worden, S39 niet, dat is voor dakgoten en dergelijke.

Er zijn wel types gelvormige soldeerflux die bedoeld zijn voor solderen, dat maakt het wat lastig als je iets hebt zonder opschrift. Die zijn typisch wit, geel of lichtbruin. Ik had ooit eens iets dat "Purine" heette, en dat zat wel in dat palet, maar bleek niet goed voor elektronica, al heb ik er uiteindelijk geen last mee gehad: Soldeerpasta "Purine" gebruiken voor elektronica, goed idee? Als dat spulletje dat je daar hebt hard en broos is, dan is het waarschijnlijk vioolhars en is te gebruiken als vloeimiddel. Het soldeertin dat je daar hebt zal ook flux bevatten. Dat kan je herkennen door er een stukje van op je soldeerbout te smelten. Komt er rook bij vrij dan bevat het flux in de kern. Als je het doorsnijdt met een scherp mes (het is zacht metaal) kan je het vaak ook zien zitten in het midden van de draad.

Dat dingetje dat je ziet is een 22Ω weerstand. Die begrenst de stroom door je lampjes en zou ik laten zitten. Die moet ergens in serie zitten met je voeding of lampjes.