@evalo: zo zit ik dus NIET in elkaar... Zal wel een afwijking zijn, maar ik kan er niet mee leven de kantjes er vanaf te lopen....
@paulinha: ook bijna geen energiekosten daar? ik probeer dus ook afgezien van internet en water off-grid te gaan..
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
[ alweer een beetje off-topic, ik ben daar goed mee, blijkbaar, vanavond ]
Zojuist vanwege linked-in:
We are looking for talented cryptographers or developers with strong math background to join our core team. Your task scope will include design and implementation of the latest zero-knowledge proof systems and cryptographic protocols (mainly FRI-based systems or modern sum-check based)
Laat mij nu weliswaar een kop hebben voor cijfers en getallen en structuren, maar helemaal geen developer zijn, en nog minder zicht hebben op cryptografie. Wat heeft zo'n vraag dan verloren in mijn meelboks? Plus dan nog dat mijn profiel duidelijk vermeldt dat ik gepensioneerd ben, en op mijn zuiderterras geniet van de zonsonderdang mitsgaders um copo de tinto - bij de recruiters is er vandaag al ruim zoveel stomheid te vinden als bij de managers.
Daarentegen vindt men nauwelijks nog een monteur/monteuse die degelijk een gevlochten kabel op eindhulzen kan krimpen, zoals reeds aangegeven.
inderdaad: die monteurs huur ik dus in en ben verantwoordlijk dat he werkt als ze klaar zijn: ik heb bij al mijn subcontractors al gemeld: als ze er meer dan 2x zo lang over doen als ik, stuur ik ze dus terug.
Dat is met name om te voorkomen dat ze de kantjes eraf lopen.
en ik heb er afgelopen 7 jaar dus inderdaad 3 naar huis gestuurd die ik niet terug moet, maar verwacht dat dat aantal komende jaren wel toe gaat nemen..
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Op maandag 24 februari 2025 21:23:51 schreef High met Henk:
inderdaad: die monteurs huur ik dus in en ben verantwoordlijk dat he werkt als ze klaar zijn: ik heb bij al mijn subcontractors al gemeld: als ze er meer dan 2x zo lang over doen als ik, stuur ik ze dus terug.Dat is met name om te voorkomen dat ze de kantjes eraf lopen.
en ik heb er afgelopen 7 jaar dus inderdaad 3 naar huis gestuurd die ik niet terug moet, maar verwacht dat dat aantal komende jaren wel toe gaat nemen..
Dan zijt gij nog heel braaf, om niet te verlangen dat het ook nog zal blijven werken. Ik heb al zoveel reparaties gezien - ook van eigen hand, soms - die net lang genoeg meegingen, tot dat de auto de hoek om was...
Paulinha_B
Honourable Member
Op maandag 24 februari 2025 21:54:21 schreef evelo:
Ik zeg niet dat jij er de kantjes van afloopt. Ik zeg wel dat er andere partijen die dat wel doen en die moeten, in jouw belang(en dat van de samenleving in het algemeen) met behulp van wetgeving, procedures, normen in het gareel gehouden worden.
Ja, er zijn beunhazen die het fatsoen niet zo ernstig nemen. Ja, dat is onaanvaardbaar. Maar moeten we daarvoor wachten op wetgeving, procedures, normen, en wat nog al wat niet? Als we ze nu eens gewoonweg zelf aan het kruis spijkerden? Het staat de wetgever dan nog altijd vrij om daarin mee te gaan - of niet. In dat laatste geval weten we het ook wel.
Op maandag al aan de porto?
Ik kan alleen maar hopen dat dit een slechte grap is..
En blijkbaar zijn sommigen vergeten dat techniek voor een heel groot deel bestaat uit regels, procedures, standaardisering, normen,...
Iets wat jullie ongetwijfeld geleerd hebben in jullie opleiding. Van metrische schroefdraad tot weerstandsreeksen, ISO-normen, NBN, NEN,...
Populistisch ’er zijn teveel regeltjes’ nablaten is echt een techneut onwaardig. En de jeugd heeft dit door,dat is nog het ergste.
[Bericht gewijzigd door evelo op (72%)]
EricP
mét CE
Technische normen, procedures,... zijn net grotendeels ontstaan vanuit ongevallen en stommiteiten uit het verleden.
Inmiddels komen we om in de normen en procedures. Er er gebeuren helemaal geen ongelukken meer.
Keep on dreaming.
in jouw belang(en dat van de samenleving in het algemeen) met behulp van wetgeving, procedures, normen in het gareel gehouden worden.
Over slechte grappen gesproken...
En erger nog: het is niet eens een grap. Er zijn mensen die er serieus van overtuigd zijn! Die mentaliteit is dus precies waar de maatschappij steeds onleefbaarder van wordt. En de beunhaas lacht zich rot.
Als we ze nu eens gewoonweg zelf aan het kruis spijkerden?
Ik neem aan dat de rest van de wereld in tegenstelling tot evelo begrijpt dat dat overdrachtelijk bedoeld is.
Zo werkt het in mijn omgeving doorgaans wel. Bedrijven (zowel uitvoerend als leverend) worden geselecteerd op reputatie. De ervaring leert dat hoe meer stickers met 'NEN', 'ISO' en 'gecertificeerd' er op de auto zitten, hoe beroerder het werken is.
Regels in de ontwikkeling zijn er niet zoveel. Procedures net zo min. Normen en standaarden zijn vaak handig omdat het 'componenten' (in de ruimste zin van het woord) ruim beschikbaar en daardoor relatief goedkoop maakt.
Mocht jij het nodig vinden om in jouw product en eigen schroefdraad te gebruiken die nergens genormeerd is, dan is er niks of niemand wat je tegen houdt. Mocht je een custom made chip willen gebruiken: ga je gang. En wil je een electromotor in een niet-standaard maat hebben: prima.
En over de procedurele onzin nog een verhaal uit de oude doos.
Ooit eens een 'verbrande plastic' lucht in de hal van het gebouw van mijn toenmalige werkgever gesnuffeld. Klein kantoorpandje, 4 etages, laat er eens 150 mens zitten. Enig snuffelen maakte snel duidelijk dat het sterker werd bij de hoofdverdeler. Dus maar eens wat kasten open getrokken en prijs. De aansluiting van de hoofd voedingskabel op de hoofdschakelaar heeft 1 fase waar de isolatie van de kabel lekker staat te pruttelen. Het probleem zit er waarschijnlijk al langer, maar de onderbuurman heeft een stel airco's aangeschaft, het stroomgebruik is wat toegenomen.
Tijd voor de verhuurder. Die stuurt z'n huis elektricien. Die belt. Vraag om wat foto's en komt voorrijden met een nieuwe schakelaar en gereedschap om dat weer fatsoenlijk aan te kunnen sluiten. De spanning moet wel even van die kabel af - ik kan de man daar echt geen ongelijk in geven.
Dat moet de netbeheerder doen, immers wij hebben om voor de hand liggende redenen geen toegang tot de meterkast waar ook de hoofdzekeringen hangen. Afijn, daar komt een vriendelijke meneer van. Maakt de meterkast open. Schroeft de kap eraf en zeg: sorry, ik kan deze niet trekken.
Enige verbaasde blikken. Navragen leert dat hij maar tot 80A mag trekken. Want hij heeft een of ander certificaatje wat verlopen is en de beschermende kleding om 250A stroomvoerend te mogen trekken niet bij zich. Ook dat snap ik maar al te goed. Stroomvoerend iets trekken levert met dergelijke stromen hoe dan ook vonken op en dan is het wel fijn als dat geen schade veroorzaakt aan de betreffende medewerker.
Eh... stroomvoerend? We kunnen de hele boel afschakelen, je kunt de kabels volgen, dat het ook echt stroomloos is meten kunnen jij en wij het ook nog. Jij moet het ff spanningsloos maken. Nee, hij mocht op het moment maar max. 80A doen. Nee, een collega, dat werd vandaag niks meer.
Een typisch voorbeeld van goed bedoeld, maar in deze context totaal zinloos en vooral tenenkrommend. De work-around moge duidelijk zijn...
En de jeugd heeft dit door,dat is nog het ergste.
Wat veel erger is, is dat de jeugd zo gehersenspoeld is dat ze denken dat het normaal is dat een ander voor je nagedacht heeft. Dat is vooral erg jammer, want het beperkt de mogelijkheden tot ontplooien enorm.
ik probeer dus ook afgezien van internet en water off-grid te gaan..
Thuis lekker aan het knutselen dus 
Een nobel streven. Ik heb er ook over na zitten denken en wat aan zitten rekenen en gezien de hoeveelheid beschikbaar oppervlak gaat het in elk geval in de winter niks worden zonder tank met gasolie of huisbrandolie. Strikt genomen is dat natuurlijk ook 'off grid', maar niet self-supporting - ik neem aan dat je dat bedoelt.
Sommigen doen het uit passie
Dat is dus precies wat ik vaak mis... De passie, de interesse... Daar begon TS mee als ik het wel heb. Als die passie er is, dan komt het doorgaans wel goed in de zin van dat de nieuwsgierigheid er is om te snappen hoe dingen werken en waarom ze zo werken. Dat in combinatie met wat scholing is goud waard.
als ze er meer dan 2x zo lang over doen als ik, stuur ik ze dus terug.
En dan ga je zelf weer staan knutselen?
Ohnee, dat mocht niet meer.
Het is wel het dingetje waar het spreekwoordelijke 'aan het kruis nagelen' van Paulinha_B op het moment een beetje (erg) de mist in gaat: het is niet altijd 'eenvoudig' om een ander te vinden die het wel kan. En dat is dus vaak de reden waarom de al dan niet genormeerde of gecertificeerde beunhaas overeind blijft...
Op dinsdag 25 februari 2025 09:38:21 schreef EricP:
[...]Inmiddels komen we om in de normen en procedures. Er er gebeuren helemaal geen ongelukken meer.
Dit zegt echt alles.
Dat is als zeggen: schaf de brandweer af want het brand toch bijna nooit.
En wat uw anekdote betreft: die procedures zijn er niet enkel voor u maar voor iedereen. Er is niet altijd een bevoegd technisch persoon aanwezig, meestal niet zelfs.
In uw anekdote is er dan wel sprake van een financiële meerkost en extra tijd.
Maar een ongeval dat niet gebeurd brengt over het maatschappelijke geheel overschouwd vele malen meer op dan die paar honderd euro in uw anekdote.
Heb je dan nadat de monteur van de netbeheerder vertrokken was zelf de zekeringen getrokken? Want je beschikt zelf toch over gezond verstand? En je laat je toch niet tegenhouden door een zielig regelzegeltje?
Had je trouwens wat preventief onderhoud verricht mbv een ir-camera dan was je waarschijnlijk niet in dergelijke situatie terechtgekomen. Maar ja, we doen niet aan preventie want er gebeurd toch nooit iets.
Zoals je merkt, ik word hier redelijk chagrijnig van.
[Bericht gewijzigd door evelo op (25%)]
Arjan Swets
cnc filmpjes op Http://www.arjan-swets.com
Ik vind zelf wel dat ik leuk werk heb,
misschien dat je ergens anders mee kan verdienen, maar gewoon naar je zin hebben is denk ik ook heel belangrijk.
We zoeken eigenlijk nog steeds naar mensen, en zijn ook bereid jongen mensen een kans te geven.
Dus rommel je veel met Arduino en raspberry pi.. en met electro/electronica..
En lijkt het je iets... kan je altijd mailen...
Ook als je het geen probleem vind over heel de wereld te werken... dan moet je zeker reageren.
R-Tronic
Easy come, easy go.
misschien dat je ergens anders mee kan verdienen, maar gewoon naar je zin hebben is denk ik ook heel belangrijk.
Dit dus. Ik werk in een omgeving waar ik veel vrijheid heb en mijzelf mag ontwikkelen zoals ik dat wil. Mag ook thuiswerken, wat heel fijn is.
Anderzijds kan het een bloedzuigende omgeving zijn, wat alles te maken heeft met productiepersoneel.
Tot nu toe hebben de vrijheid en de ontwikkelingsmogelijkheden het nog altijd gewonnen. Bij de buren is het gras groener, maar nep. En ontwikkelen is nou niet waar ieder bedrijf zich hard voor maakt. Nee, ik ben tevreden zo.
Ik kan ook niet geloven dat een bedrijf die mensen inhuurt met lokkers zoals veel vrije dagen, een gym, knuffeltuin en elke vrijdag een borrel financieel zo gezond is. Of een bedrijf waar je 4 dagen mag werken omdat er niet genoeg werk is voor 5 dagen, maar wel voor bijna hetzelfde geld. Ik krijg er de bibbers van.
Op mijn LinkedIn heb ik geen CV staan en ik ben ook niet op zoek naar werk, maar ik word vaak gemaild door recruiters met dezelfde openingszinnen, "jouw 20 jaar ervaring past precies in deze vacature" bla bla bla.
Als ik ander werk zou willen, doe ik dat zonder recruiters. Als je niet eens in staat bent om zelfstandig ander werk te vinden, wat zegt dat dan over jezelf? Soms ga ik voor de lol eens in gesprek met zo'n persoon en als het dan over salaris gaat, is het vaak hetzelfde antwoord. "Nee, idd, dat gaat niet lukken".
Salaris is dan misschien niet als enige belangrijk, maar de kachel moet wel roken.
Ik ben all-round. Software, hardware, all-round (storings)monteur, machinebouwer, programmeur, tester, troubleshooter, CAD tekenaar, kan frezen/draaien, MIG / TIG lassen, noem het maar op. Naar mijn mening op dit moment goud waard, echter ondergewaardeerd. Helaas...
Dat Leuk werk kan ik beamen:
ben begin dit jaar ergens anders wezen praten, kon idd wel iets meer krijgen, maar minder veelzijdig, minder vrijheid + mijn eigen projecten op mijn werk zijn nog niet af.
dus derhalve na het 2e gesprek gezegd, dat ik toch niet ging verkassen: kreeg respect terug, omdat ik dat eigenlijk tijdens mijn sollicitaite al aangegeven had...
Op maandag 7 april 2025 22:42:50 schreef Arjan Swets:
dat vindt waarschijnlijk 99% van de mensen, alleen die ene procent die werkelijk aan het soliciteren is niet
misschien dat je ergens anders mee kan verdienen
klopt
en zijn ook bereid jongen mensen een kans te geven
eeeehm, hoezo niet dan? Scholen worden omgekocht voor studenteninfo, dat is een gouden bron van werknemers
Ook als je het geen probleem vind over heel de wereld te werken
ook een ding waar veel mensen niet op zitten te wachten
Op vrijdag 11 april 2025 09:44:15 schreef Dominic:
[...]Herkenbaar, vooral HR-meisjes en recruiters weten vaak niet wat ze daarmee aan moeten. Dan krijg je weer een of andere monteursfunctie aangeboden bij een of ander houtzagerijtje ofzo. Precies waarom ik alleen nog direct solliciteer bij een werkgever zelf, als ze tenminste een fatsoenlijke vacaturetekst hebben opgesteld met salarisindicatie.
Kom je dingen tegen als 2x per jaar een teambuildingdag, vrijdagmiddagborrels, laptop van de zaak en dan als klap op de vuurpijl: "een marktconform salaris" dan haak ik af.
Dominic
Ja, irritant, van die reqruiters die denken dat ze je vakgebied kennen en dan met de zogenaamde perfecte job uit een compleet ander vakgebied aan komen zetten.
Teambuildingbullshit ben ik ook wel allergisch voor. Je werkt alle dagen in een team, hoe gaat die ene dag daar iets aan toevoegen dan?
Laptop/telefoon is, afhankelijk van het type werk, gewoon noodzakelijk gereedschap, lijkt me dus vanzelfsprekend dat je baas dat regelt. Net als een fatsoenlijk buro, stoel, koffie, thee.
Salaris als los getal zegt niet zo veel, secundaire voorwaarden zijn minstens zo belangrijk. Verlof en zorgmogelijkheden als kinderen ziek zijn of ouders hulp nodig hebben vind ik (uit ervaring) erg waardevol. Dat maakt echt verschil, in mentale rust, in tegenstelling tot 100 euro meer of minder per maand. 's morgens een belletje kunnen doen "sorrie, vandaag gaat niet lukken want ..., voor dringende zaken mag je me bellen" is echt goud waard.
R-Tronic
Easy come, easy go.
Thuiswerken kan ik ook, in overleg kan ik heel veel voor elkaar krijgen.
Soms is het gewoon nodig om aanwezig te zijn, maar administratief, teken- of programmeerwerk kan lekker thuis. VPN aan en het is net of je daar bent...