[BE] Airco achter stopcontact: lekstroom, keuring en differentieelschakelaar

Hallo,

Ik heb een airco waarvan de voeding een stekker in een stopcontact is.

Bij installatie van de airo (in 2021) stond dit stopcontact achter een differentieelschakelaar van 30mA. Echter sprong deze diff. schakelaar soms af als de airco opstartte.
Dus hebben we toen de airco (en dus ook het stopcontact) achter de 300mA diff . schakelaargezet. Dit heeft altijd goed gewerkt.

Nu komt men binnenkort een elektrische keuring doen (we hebben zonnepanelen bijgeplaatst) en vraag ik me af of dit geen issue gaat zijn?
Met de nieuwe AREI regels van 2023 moet een stopcontact achter een 30mA diff.
De installatie is van 2019 en ik weet dat werken van vóór 01/06/2023 onder de oude regels vallen, maar toch... moet ik daarover iets vermelden in mijn nieuw eendraadschema? bvb 'installatie van 2019' of zoiets ?

Een bijkomende vraag: De buitenunit is een LG MU3R19.
Is er een instelling mogelijk dat deze toch achter een 30mA diff. schakelaar kan staan ?
bvb een netfilter dat je kan uitschakelen door een jumper te verwijderen van de print van de buitenunit ?

knip de stekker eraf, monteer een 'aansluitdoos' en hang de airco aan de vaste installatie.
dan mag die wel op een 300mA blijven.

de vraag is ook waarom die de 30mA laat trippen.

bij mij thuis zit het HELE huis op 1diff van 30mA.
ik heb 3 aircos staan (3,5kW, 3,5kW en een 8kW). ook een warmtepompdrookast, warmtepompboiler en nog een mobile airco in de bureau. en allemaal samen met de rest van het huis blijft de 30mA gewoon werken

Ik zou eens eens andere merk diff proberen. Ik heb het gehad bij aanzetten groep ledstrips 20 meter lang. Voeding dubb geisoleerd en stekker zonder aarde bij aanzetten van de ledstrip vloog af en toe de diff uit (30mA).
Diff vervangen met ander merk, nooit geen problemen gehad.

Op zondag 23 februari 2025 11:41:28 schreef kohen:
Bij installatie van de airo (in 2021) stond dit stopcontact achter een differentieelschakelaar van 30mA. Echter sprong deze diff. schakelaar soms af als de airco opstartte.
Dus hebben we toen de airco (en dus ook het stopcontact) achter de 300mA diff . schakelaargezet. Dit heeft altijd goed gewerkt.

Naargelang de leeftijd van jouw woning kan je dat laten keuren volgens de 1981 of 2020 regels. Veel keurders beginnen daar al zelf over, anders vragen “Keuring is volgens AREI1981?

Nu komt men binnenkort een elektrische keuring doen (we hebben zonnepanelen bijgeplaatst) en vraag ik me af of dit geen issue gaat zijn?
Met de nieuwe AREI regels van 2023 moet een stopcontact achter een 30mA diff.

de keurder houdt zich enkel bezig met het bijgeplaatste stukje van de panelen (en de aarde)

Jouw 300mA stopcontact blijft in principe totaal buiten zijn aandacht.

Een bijkomende vraag: De buitenunit is een LG MU3R19.
Is er een instelling mogelijk dat deze toch achter een 30mA diff. schakelaar kan staan ?
bvb een netfilter dat je kan uitschakelen door een jumper te verwijderen van de print van de buitenunit ?

dat zou betekenen dat er overbodige onderdelen inzitten :-)

Op zondag 23 februari 2025 13:42:51 schreef kris van damme:
dat zou betekenen dat er overbodige onderdelen inzitten :-)

In frequentieregelaars zit soms een jumper om het netfilter te onderbreken naar ground.
Ik heb het zelf al voorgehad... machine met FO regelaar: op het bedrijf werkt alles goed, maar bij de klant tript de aardlek (ik geloof dat die 10mA was). Jumper eruit en alles werkt...

Hier een voorbeeldje van een Schneider FO regelaar ATV212:

Ik had gehoopt dat er op die airco print iets soortgelijks zit... :)

Als een toestel (bij start) de aardlek laat afslaan is er in mijn optiek een probleem met dat toestel.
Mocht dit toch niet zo zijn dan is er een isolatie issue op 1 of meer kringen van de betreffende diff.
Is er een megger aan te pas gekomen?

Jumper wegnemen ATV212 is voor bij IT netten....
Als je residentieel een industrieel toestel wenst te installeren is het best vooraf deze data te raadplegen en eventueel nodige aanpassingen te bekijken.
Dacht dat momenteel zelfs een type B aardlek verplicht is voor FO's

Word in België steeds gekker? Een verplichte keuring? In Nld mogen alleen maar 30 mA in huisinstallaties zitten…

de airco kan ook net genoeg zijn geweest om de aardlek te laten trippen, 3/4 van de lektroom zit dan elders. normaal hoort een 13 in dozijn LG airco gewoon op een 30mA aardlek te kunnen. heb weleens gehad bij een oude LG airco dat de aardlek tripte, maar dat was te herleiden naar 1 binnenunit. de buitenunit waar de voeding op aankwam was een multisplit met 4 binnenunits.