Wat denken jullie hiervan:

Situatie: een huisaansluiting 3x25A, een groepenkast met een aantal afgaande groepen beveiligd zoals het hoort met aardlekschakelaars 40A. Stel: In deze kast is ook een 3F omvormer (max 3x16A) aangesloten. De stroom in de groepenkast kan oplopen tot 25 + 16 = 41A per fase waardoor een voorbeveiliging van 40A voor de huisinstallatie nodig is. De aarding is voldoende laag (< 1,5ohm)
Op deze kast gaat ook een onderverdeler voor een appartement aangesloten worden. Deze afgaande kabel (5x6mm2 - 10m)zou ik kunnen beveiligen met een 3F C25 automaat. Ik weet het: op deze manier geen selectiviteit en “gebrek aan comfort” omdat de hoofdzekering uit kan schakelen.

Vraag: met de C25 automaat kan in het appartement bij een piekbelasting geen gebruik gemaakt worden van de extra stroom geleverd door de zonnepanelen (zoals hiervoor berekent tot 41A per fase). De kabel wil ik uiteraard wel beveiligen… kan ik i.p.v. de C25 automaat ook een B of C32 automaat monteren zodat toch ook gebruik gemaakt kan worden van de door de zonnepanelen geleverde stroom. (Een 32A automaat omdat ik niet meteen naar 40A wil).

Ik hoop dat ik de vraag een beetje duidelijk gesteld heb en ben benieuwd of iemand al geworsteld heeft met deze vraag. Misschien weet iemand een verwijzing naar de NEN1010 waar vermeld staat of dit mag… of niet mag.

als je binnenkomt met 3x25, op een diff, daar komen de zonnepanelen erbij en daarna heb je een 40A remautomaat voor de rest van het huis, dan ben je in orde

voor het appartement heb je 2 mogelijkheden:
na die 40A van het huis aftakken, dan mogen beide samen niet boven de 40A
of aftakken na de diff waar de zonnepanelen erbij zitten.

in beide gevallen krijgt die ook gewoon zonnestroom als er over is hoor. je hoeft daar geen 32A voor te zetten.

afzekeren op 25A is meer dan genoeg.

stel dat het huis 5A verbruikt, het appartement verbruikt 5A, de panelen doen 7A. dan komt er gewoon 3A van het net.

als de panelen 11A leveren, dan werken zowel het appartement als het huis op zonnestroom en wordt er 1A op het net geinjecteerd

Maak eens een foto van de meterkast, dan wordt het duidelijker.
Ook foto's zonder afdek kap.

@fcapri: nog niet aan gedacht om achter de 40A van de huisinstallatie af te takken... maar als ik hierachter de kabel aan sluit met een 25A automaat kan ik toch nog steeds geen gebruik maken van de door de panelen geleverde "extra" stroom. Je schetst een standaard situatie waarbij de afgenomen stroom in het woonhuis en appartement onder de 25A blijft. Ik ga in mijn vraag van een extreme situatie uit als bijv. de airco, wasmachine, warmtepomp aan staan en elektrisch gekookt wordt en de afgenomen stroom naar het appartement boven de 25A uit zou komen... en dat de hoofdzekering er dan niet uit gaat doordat de zonnepanelen dat beetje extra leveren.

Deze situatie zal inderdaad niet vaak voor komen... maar als je daar van uit gaat (dat het nooit voor komt) zou de 40A voorbeveiliging van de groepenkast ook niet nodig zijn;-)

@Thehof: sorry, helaas... niet in de gelegenheid om een foto te maken (afstand) maar je kan er van uit gaan dat de groepenkasten in orde zijn (bedrading in de kast, kamrails e.d.). Het gaat enkel om de beveiliging van de afgaande kabel naar het appartement

Blijft een theoretisch verhaal waar je in de praktijk niet veel aan hebt.
40 Amp afnemen, de zonnestralen worden even tegengehouden door een wolkje en de zekeringen vliegen je om de oren.

Wil je je aan de NEN1010 houden dan kun je de installatie praktisch niet maken.
Selectiviteit is met een 25A huisaansluiting praktisch niet te maken.
Of je moet op je onderverdeler met afgaande groepen met 6A beveiligen.....

Op maandag 24 februari 2025 17:12:37 schreef Toeternietoe:
Blijft een theoretisch verhaal waar je in de praktijk niet veel aan hebt.
40 Amp afnemen, de zonnestralen worden even tegengehouden door een wolkje en de zekeringen vliegen je om de oren.

Wil je je aan de NEN1010 houden dan kun je de installatie praktisch niet maken.
Selectiviteit is met een 25A huisaansluiting praktisch niet te maken.
Of je moet op je onderverdeler met afgaande groepen met 6A beveiligen.....

Dat vind ik een goed argument om het gewoon C25 te houden. 1 wolk en het gaat mis. (want als ik het goed heb wordt een 3F C25 automaat "geaccepteerd": Niet selectief maar je mag niet "vertrouwen" als dat het goede woord is op de hoofdzekeringen??

Op maandag 24 februari 2025 13:01:30 schreef AadVe:
Je schetst een standaard situatie waarbij de afgenomen stroom in het woonhuis en appartement onder de 25A blijft. Ik ga in mijn vraag van een extreme situatie uit als bijv. de airco, wasmachine, warmtepomp aan staan en elektrisch gekookt wordt en de afgenomen stroom naar het appartement boven de 25A uit zou komen... en dat de hoofdzekering er dan niet uit gaat doordat de zonnepanelen dat beetje extra leveren.

ok, AL je apparaten staan aan, en ineens een wolk voor de panelen, klets de hoofdzekering uit want je zat boven de 25A.

je kan ook gewoon 40A monteren naar het appartement. selectiviteit moet je niet hebben, zekering moet gewoon je kabel beschermen.
je kan ook 32A steken naar het appartement, dan heb je wat 'reserve' als de panelen werken.
in het appartement komt toch nog de groep zekeringen van 16A.
door je remautomaat van 40A kan er maximaal 40A in de zekeringkast lopen. 25A van het net en 15A van de panelen als max.

de zonnestroom wordt altijd als eerste verbruikt. trek je 5A, en leveren de panelen 1A, dan gaat die 1A naar je verbruikers en komt er 4A uit het net. je zal dus altijd je zonnestroom verbruiken als je verbruikers aan hebt

je hebt 3fase, dus moet je de verbruikers goed verdelen over die 3fases. dan is het haast onmogelijk boven die 25A te komen per fase

Op maandag 24 februari 2025 17:43:19 schreef fcapri:
[...]
ok, AL je apparaten staan aan, en ineens een wolk voor de panelen, klets de hoofdzekering uit want je zat boven de 25A.

je kan ook gewoon 40A monteren naar het appartement. selectiviteit moet je niet hebben, zekering moet gewoon je kabel beschermen.
je kan ook 32A steken naar het appartement, dan heb je wat 'reserve' als de panelen werken.
in het appartement komt toch nog de groep zekeringen van 16A.
door je remautomaat van 40A kan er maximaal 40A in de zekeringkast lopen. 25A van het net en 15A van de panelen als max.

de zonnestroom wordt altijd als eerste verbruikt. trek je 5A, en leveren de panelen 1A, dan gaat die 1A naar je verbruikers en komt er 4A uit het net. je zal dus altijd je zonnestroom verbruiken als je verbruikers aan hebt

je hebt 3fase, dus moet je de verbruikers goed verdelen over die 3fases. dan is het haast onmogelijk boven die 25A te komen per fase

Dat de 25A hoofdzekering eruit gaat als er 1 wolk verschijnt ben ik mij nu dankzij jullie reactie van bewust (dank).

Als het goed verdeelt is dan zal het inderdaad niet of nauwelijks voor komen dat die boven de 25A komt... (maar mocht er een laadpaal komen...)

Alle eindgroepen worden beveiligd met aardlekschakelaars en 16A automaten. De bedrading in de groepenkast wordt zwaar genoeg (63A) uitgevoerd waarna de 40A remautomaat/ voorbeveiliging huisinstallatie de aardlekschakelaars beveiligd.

Maar het mag... als ik het goed begrijp dus wel om de afgaande kabel te beveiligen met een 32A of 40A automaat??

als je de zekeringkast volledig uitvoert in 63A, dan mag je stroom tot 63A oplopen en hoeft de remautomaat niet aanwezig te zijn.

je kan dan perfect de binnenkomende diff van 300mA als 40A voorzien (3x25A aansluiting)
daarna komen de zonnepanelen erbij en moet de 30mA diff dan wel voorzien zijn tot 63A.
en dan kan je ook met 40A naar het appartement. de onderverdeler in appartement mag dan 40A zijn.

ik heb een 63A aansluiting op het net. ik heb 8KW aan zonnepanelen.
de remautomaat in mijn zekeringkast is 63A. in het huis kan dus maximaal 63A lopen

ik ga ook met een 40A zekering naar de loods (vroeger 63A maar dan moet de hele kast ook voorzien worden naar 63A), daar staan zware machines en een hele zekeringkast voorzien tot 40A.
daar zit een 32A zekering met dikke kabel die naar het tuinhuis gaat.
daar zit alles ook op 40A bekabelt met 6 groepen van 16A

Op maandag 24 februari 2025 18:45:10 schreef fcapri:
als je de zekeringkast volledig uitvoert in 63A, dan mag je stroom tot 63A oplopen en hoeft de remautomaat niet aanwezig te zijn.

je kan dan perfect de binnenkomende diff van 300mA als 40A voorzien (3x25A aansluiting)
daarna komen de zonnepanelen erbij en moet de 30mA diff dan wel voorzien zijn tot 63A.
en dan kan je ook met 40A naar het appartement. de onderverdeler in appartement mag dan 40A zijn.

ik heb een 63A aansluiting op het net. ik heb 8KW aan zonnepanelen.
de remautomaat in mijn zekeringkast is 63A. in het huis kan dus maximaal 63A lopen

ik ga ook met een 40A zekering naar de loods (vroeger 63A maar dan moet de hele kast ook voorzien worden naar 63A), daar staan zware machines en een hele zekeringkast voorzien tot 40A.
daar zit een 32A zekering met dikke kabel die naar het tuinhuis gaat.
daar zit alles ook op 40A bekabelt met 6 groepen van 16A

Bedankt voor je reactie en uitleg...

De aardlekschakelaars die voor de 16A automaten zitten zijn 40A/0,03mA (voor de zekerheid: dit zijn geen aardlekautomaten) daarom zal de voorbeveiliging met een 40A automaat nodig zijn of ik moet ze vervangen door meerdere 63A/0,03 aardlekschakelaars (duurder).

Het is overigens een installatie in NL dus een "binnenkomende diff" kennen wij niet. Wel bijv. een selectieve aardlekschakelaar van 300mA die als ik het goed heb wordt toegepast als beveiliging van een afgaande kabel naar een onderverdeler als de aardweerstand niet laag genoeg is (i.c.m. een installatieautomaat).