Beste mensen, ik zou het bijna opgeven, want ik weet het niet meer. Ik heb al een cursus gehad en wil nu met o.a. servo's gaan werken. Met wat voor een programma dan ook of wat voor spanningbron dan ook (aparte voeding op de arduino, aparte voeding op het spreadboard of 1 servo via de +5 en GND op de arduino, de servo blijft rondjes draaien. Het luistert niet naar de opdracht 180 of 90. Ik heb een andere arduino Uno geprobeerd en nieuwe servo's. Ik heb inmiddels alles van de laptop gehaald en opnieuw arduino gedownload en alles geinstalleerd. Ben opnieuw begonnen met oa "sweep".....Maar helaas, hetzelfde probleem. Weet iemand wat er aan de hand kan zijn ?

Als je een scoop hebt kun je de pulslengte bekijken, die moet tussen de 1 en 2 mS zijn. (chinees spul is soms wat ruimer: van 0.5 tot 2.5mS)

Misschien de code eens posten? Om dat leesbaar te houden het daartoe bestemde icoontje aanklikken, met de rode <> tegen een rol perkament :) Ook fotografie is zeer welkom.

Om het signaal te bekijken is een scoop natuurlijk ideaal, misschien is er wel iemand in de buurt bij wie je welkom bent? Overweeg om uw profiel aan te vullen met mailadres en woonplaats, dat helpt wel eens.

Misschien is het, bij gebrek aan scoop, niet onmogelijk om ruw in te schatten wat er gebeurt, met een paar weerstanden, diodes en condensators, en een multimeter?

Even het woord van @Arco verduidelijken: een servo wordt aangestuurd met pulsen, de frequentie is niet heel kritisch, wat telt is de verhouding puls-pauzetijd, ook wel genoemd duty-cycle. Bij minimale duty-cycle hoort de servo helemaal links om te gaan, bij maximale helemaal rechtsom.

Ik begrijp overigens niet zo goed dat de servo "rondjes blijft draaien", normaliter hebben die dingen eindaanslagen. Is het wel zeker een servo? Zoniet kun je nog lang zoeken... [ edit: intussen zag ik de foto, waarvoor dank. Ja, dat ziet er echt wel een servo uit, ja. Draait hij echt (meerdere) rondjes?]

[ en nog een edit, aangaande het bericht van @Benadski hieronder ] Voeding kan zeker gecheckt worden, dat kan nooit kwaad. Er is toch een multimeter beschikbaar? Zoniet eventjes naar de bouwmarkt, of - als het seizoen meevalt - naar Aldi of Lidl, die hebben ze wel eens in promotie. Dat is dan natuurlijk heel simpel goedkoop spul, maar voor dit geval valt er toch al heel wat mee te leren. Maar zoals ik de foto zie lijkt het wel goed, de Arduino krijgt voeding uit de laptop via de usb-kabel, en de servo krijgt voeding van de Arduino. Die broodplank ("breadboard") ertussen snap ik niet goed, die heeft niet echt toegevoegde waarde.

Of zou het kunnen dat die blokjes van 5+5 contacten op de broodplank niet met elkaar verbonden zijn? Vaag herinner ik me dat ik me daar eens verloren naar heb gezocht. Stop de zwarte draad naar de servo eens in hetzelfde 5+5 blokje als waar de andere zwarte draad zit, die van de Arduino komt?

"Blijft rondjes draaien" doet me denken aan "continuous rotation servo". Die stopt niet op een positie.

En nog iets, heb je met een externe voeding op het breadboard wel de ground (min) aan elkaar verbonden?

EDIT: Ik zie de term "analog" op de servo staan. Misschien dat het een speciale is die anders werkt?

[Bericht gewijzigd door Benadski op (16%)]

Op maandag 24 februari 2025 16:57:05 schreef Arco:
Is deze: [ ... ]

Welnee, dat is een goedkope imitatie, dat ziet men toch gelijk. Voor de prijs die ze daar vragen moet dat wel rommel zijn. De enige autentieke betrouwbare echte betrekt men van het aloude adres van vertrouwen!
https://www.aliexpress.com/item/32972813819.html

[ _ / z w a a r _ _ s a r c a s m e _ ]

@Pailinha_B: waar denk je dat het overgrote deel van de servo's vandaan komen? Ook die aangeboden op Belgische, Duitse en Nederlandse websites.

Hm. Ge hebt toch de laatste regel goed gelezen, waarde vriend bieboer? Borreltje?

Zelfs /s werkt maar beperkt over een tekstueel medium als deze.

Die servo's trekken flinke stroompieken, het zou me niets verbazen als je de voeding van die arduino plakt trekt.
Zeker met een 9V "super heavy duty" (lees: zink-kool) cel.

Als je de PWM pin van de servo los laat zou die een positie moeten aannemen en daar blijven staan.

Dank voor alle reacties. Geweldig! Ik heb de (kleine) oscilloscoop gebruikt en ook "continuous rotation servo" gezien. Ik heb geleerd dat er verschil is tussen continous en positional servos. Nu heb ik al mijn servo's geprobeerd en 1 (links op de foto) deed het prima op de sweep. Maar beide hebben dezelfde gegevens. Misschien is de rechter toch een continous.

Op dinsdag 25 februari 2025 11:24:31 schreef Dieneke:
Misschien is de rechter toch een continous.

Misschien is hij gewoon stuk, zo best zijn de getoonde servo's niet. Leuk voor een experiment, maar meer ook niet. :)

Op de middelste van de drie foto's zie ik twee servo's DF9GMS, ze zien er identiek uit, behalve dat op de rechtse "360" te lezen valt. Wat zou dat toch kunnen betekenen :) ?

Op de rechter foto zie ik twee identieke.

Ik heb er in een servowinkel ook wel eens naast gestaan dat de klant hetzelfde probleem had dus een nieuwe meekreeg. Kennelijk komt het bij de wat goedkopere types wel eens voor dat de fabrikant er een verkeerd labeltje op plakt. Of misschien iets met eindschakelaars? Ik heb zo'n ding nog nooit opengemaakt.

Op dinsdag 25 februari 2025 12:37:08 schreef maartenbakker:
Of misschien iets met eindschakelaars? Ik heb zo'n ding nog nooit opengemaakt.

Er zitten geen eindschakelaars in, alleen een potmeter.

Voor Paulina; de servo met het getal 360 is een positional servo en de andere is een continous servo. Ik heb het van You Tube, zoeken naar "continous vs positional servo".

Tsja, ik ga een paar nieuwwe servo's kopen die positional zijn. Dank jullie wel voor alle suggesties. Ik leer er van en het helpt me verder. Ik hou jullie op de hoogte voor eventueel meer nieuws.

als je de potmeter eraf haalt is elke servo een 360 graden servo/continous servo..
oude techniek en niets nieuws onder de zon daar.

Hallo Henk. Ik probeer "knob" met potmeter dus. Ik haal de potmeter eraf. Maar de continous servo blijft nog steeds meerdere rondjes draaien, maar wel langzamer. Maar dan wordt het geen positional 360 servo. Bedoel jij het anders?

Als je de pot weghaalt moet je 2 weerstandjes plaatsen i.p.v. de pot.

Ja, staat allemaal in het artikel dat ik geplaatst heb. :)

Op dinsdag 25 februari 2025 16:40:11 schreef Dieneke:
...de servo met het getal 360 is een positional servo en de andere is een continous servo. Ik heb het van You Tube, zoeken naar "continous vs positional servo".

Dat is fout, een positional servo is een 180¨servo en een 360 is een continous servo.

Ja, MGP, je hebt gelijk, sorry, de servo met nr 360 is continous Nogmaals sorry.

Hehe, ik vroeg het me al de hele tijd af. Goed dat we overeenkomen, en er is nix mis met een foutje dat wordt onderkend en rechtgezet!