Zit er bij die machine ook een lampje in de onderzijde?
Daar kan het ook mis gaan.
Het is een 3 fase machine, met de schakelaar op uit is de motor als het goed is van d 3 fases afgekoppeld ( kan je zo meten) .
Hoe is de schakelaar en de interne bedrading.
Als de dif springt met de schakelaar uit dan kan de motor bijna niet de oorzaak zijn als deze ook echt alle fases afschakelt.

Flott is een zeer degelijk merk.
Ik heb een tafel kolomboormachine van Flott, wel een jaartje of 30 nieuwer, maar een perfecte machine!
Deze is het repareren meer dan waard.

Het zit in de motor ?. Motor rechtstreeks aangesloten en ik raak even de omhuizing aan met de aarde en de aardlek springt direct uit. Op zoek naar een nieuwe motor dus. Herwikkelen zal te duur zijn vrees ik.

Als u niet vies best van een uitdaging zou u ook kunnen overwegen om zelf te herwikkelen. Heb ik een paar keertjes gedaan met goed resultaat. De materialen zijn goedkoop, het is de arbeid die de grote kostenpost is.

Het is vooral zaak te kijken hoe de wikkelingen origineel zijn (wavewound, lapwound, #polen, draaddiameter, #windingen per spoel, ...) en dit vervolgens na te maken. Met een klein simpel hulpmiddeltje (makkelijk zelf te maken met een draaibank, ik zie dat u er een heeft) is ook het wikkelen van de nieuwe spoelen een peuleschil.

Zelfs m'n allereerste poging een 3-fase motor te herwikkelen was een succes. Dus het is doenbaar, ook voor een beginner/niet-ingewijde....

Enfin, het is maar een ideetje om te overwegen.

https://www.youtube.com/watch?v=XRYSFalqe2U

Haal de motor eerst eens helemaal uit elkaar.
Kan ook een aansluitdraad zijn waar de isolatie van doorgeschuurd is in een aansluitdraad.
Dat is vaak nog oliekous en dat kan bros worden.

Haal de motor eerst eens helemaal uit elkaar.

+1!

Met een beetje geluk is het gewoon een draad met beschadigde isolatie die (lichtjes) de metalen behuizing raakt.

Vaak is het maar een simpel kleinigheidje. Niet gelijk van het slechtste scenario uitgaan zonder eerst geverifiëerd te hebben.

Laat het ons hopen. De motor uit elkaar halen was zo wi zo het plan.
Met een beetje geluk…… wie weet .

Op donderdag 6 maart 2025 22:08:51 schreef timbo917:
Laat het ons hopen. De motor uit elkaar halen was zo wi zo het plan.
Met een beetje geluk…… wie weet .

En natuurlijk foto's maken voor ons :)

@ nonius
twaalf polig motor ?
mooi gewikkeld.

twaalf polig motor ?

U gaat door voor de koelkast! :)

Op donderdag 6 maart 2025 22:16:01 schreef timbo917:
Ik doe men best.

We verwachten niet dat je net zoals nonius dan de motor ook gaat herwikkelen. Als de motor defect is zijn er op marktplaats en op internet nog wel genoeg 2de hands motoren te vinden die passen.

Ik bedoelde,ik doe mijn best om goede foto’s te posten

Op donderdag 6 maart 2025 11:25:53 schreef timbo917:
Het zit in de motor ?. Motor rechtstreeks aangesloten en ik raak even de omhuizing aan met de aarde en de aardlek springt direct uit. Op zoek naar een nieuwe motor dus. Herwikkelen zal te duur zijn vrees ik.

Ik heb al een aantal keer een motor laten herwikkelen en eigenlijk komt het ongeveer even duur uit als een nieuwe motor. Natuurlijk als je een passend tweedehandsje vindt zal het goedkoper zijn maar ik spreek over een nieuwe motor recht uit de doos.

Vier keer was het tussen de 200 en 300 euro (excl btw) en één keer was het 800, maar die laatste was ook wel een hele zware (qua gewicht) en bijzondere motor. Ik zou het dus toch overwegen, gezien de motor zeker past en origineel bij de machine hoort.

Heb je bij de proef opstelling het originele aansluitsnoer
gebruikt? , Want enkele dingen spreken elkaar tegen?
;De aardlek tript ook met de schakelaar op uit.
;Voor de verplaatzing deed ie het wel goed.

Nieuw snoer en nieuwe stekker. Ben vrij zeker dat het ergens in de motor zit. Misschien had ik mij vergist en stond de schakelaar toch nog aan,ik weet het niet meer zeker.

Ik zou het dus toch overwegen, gezien de motor zeker past en origineel bij de machine hoort.

Ik verwacht dat daar gewoon een vrij standaard motor op zo kolomboormachine zit. En die standaard motoren vind je vrij makkelijk 2de hands.

Alleen als het niet standaard is en dus moeilijk tot niet te vinden zou ik herwikkelen overwegen.

Maar bij zo een kolomboormachine moet eigenlijk alleen de as passen in de poelie de rest is wel passen te maken. Zo heb ik het bij mij kolomboor machine ook gedaan. Ik had een motor zonder voet gevonden en daar zelf een voet onder gemaakt. Maar dat was omdat ik die motor toevallig had liggen en geen zin had om te gaan zoeken.

[Bericht gewijzigd door benleentje op (32%)]

Ik zou systematisch zoeken.
Eerst de schakelaar en bekabeling, dan de motor.
Kan je niet ergens een megger lenen? Dan is het zo duidelijk.
En dan de motor uit elkaar en kijken.
Nu al over een andere motor speculeren heeft weinig zin als er niet eerst een diagnose is gedaan.
Misschien kan / wil een van de CO leden wel even komen meten als die in de buurt woont.

Op vrijdag 7 maart 2025 14:55:51 schreef benleentje:
[...]Ik verwacht dat daar gewoon een vrij standaard motor op zo kolomboormachine zit. En die standaard motoren vind je vrij makkelijk 2de hands.

Alleen als het niet standaard is en dus moeilijk tot niet te vinden zou ik herwikkelen overwegen.

Maar bij zo een kolomboormachine moet eigenlijk alleen de as passen in de poelie de rest is wel passen te maken. Zo heb ik het bij mij kolomboor machine ook gedaan. Ik had een motor zonder voet gevonden en daar zelf een voet onder gemaakt. Maar dat was omdat ik die motor toevallig had liggen en geen zin had om te gaan zoeken.

De machine houdt zijn waarde beter als de originele motor er op zit in plaats van een geknutsel met een adapterplaat naar een andere motor. Verder vind ik het gewoon al meer gedoe en ziet het er vaak niet zo mooi uit (plaat tegen plaat tegen voet, je krijgt een motor met koelribben,kappen passen vaak niet goed meer,...).

Ik heb in het verleden enkele keren een tweedehandse motor gekocht maar die kosten ook snel 50-75 euro en bijna altijd heb ik daar kort erna problemen mee gekregen en dan moet je weer op zoek naar iets anders. Een herwikkelde motor met nieuwe lagers en eventueel een hogere isolatieklasse is al praktisch een nieuwe motor met als enige verschil dat het rendement iets lager zal liggen, maar dat verschil is door de weinige uren verwaarloosbaar.

Ik ben in principe ook eerder voorstander van de originele motor te herstellen maar ik vrees dat dit een dure grap zal worden. Ik ga eerst de motor is demonteren en dan zien we wel verder.

Klein off-topic detail (en ik wil u vooral niet voorschrijven hoe u uw werkplaats inricht), maar de losliggende Morse-conus op de boortafel doet eigenlijk al m'n nekharen overeind staan.... Als die valt en beschadigd raakt, en daardoor vervolgens mogelijk ook de inwendige Morse-opname van de boormachine, dan zou dat enorm zonde zijn. Een ongeluk zit in een klein hoekje.

Een simpele houder, evt. snel en makkelijk zelf te maken van een afvalblokje hout, lijkt me een veel veiligere manier om de boorkoppen/Morse-conussen te bewaren. Het is precisie-gereedschap en dient ook als zodanig behandeld te worden.

Een beschadigde conus is het einde van de wereld niet maar als de inwendige Morse-opname daardoor beschadigd raakt, kan de boorkop tijdens het boren makkelijk uit de machine vallen. En herstellen vergt heel specifiek gereedschap. Voorkomen is beter dan genezen....

@Nonius, een compliment voor die zelf gewikkelde motor.
Dat ziet er schitterend uit!
Ik zie nu net de foto's pas.
Maar dat werk is niet voor iedereen weggelegd...

Op vrijdag 7 maart 2025 21:03:52 schreef nonius:

Een beschadigde conus is het einde van de wereld niet maar als de inwendige Morse-opname daardoor beschadigd raakt, kan de boorkop tijdens het boren makkelijk uit de machine vallen. En herstellen vergt heel specifiek gereedschap. Voorkomen is beter dan genezen....

heb dat vaker gehad met de kolomboor op t werk, boor slaat vast en lap de kop met as en boor kwamen ineens los. dat bleef maar gebeuren, zag ook dat de konische as sleepsporen had. vertegenwoordiger een as en kop laten regelen en sindsdien is deze niet meer losgekomen. nu is die machine niks degelijks, huvema ding van 20 jaar oud.

Bedankt voor de tip nonius,dit weet ik echter wel. Werk al jaren met metaalbewerkingsmachines en heb bankwerker gestudeerd op school. Dit is de metabo boorkop die er bij was. Deze ligt ondertussen al in de oud ijzer bak. Was defect. Toen ik de foto trok had ik hem er juist uit gehaald.

De motor is uit elkaar. Ik ben geen expert maar het ziet er allemaal toch niet zo fris meer uit. De motor ruikt maar niet direct naar verbrand. Er kwam ook een los stukje bruin isolatie (denk ik?) uit. Heb er een foto van genomen.