Goedemorgen, beneden heb ik in de bijruimte een master/slave dimmer van ION geïnstalleerd.
Nu zijn de lampen 9 van de 10 keer aan als ik beneden kom. Ik heb het idee dat dit door een verstoring komt. Ik heb met ION gebeld en die vertelden mij dat dit kan komen door een koelkast of dergelijke. Nu staat deze toevallig ook in die ruimte op dezelfde groep. Ook heb ik een warmtepompboiler staan maar wel op een andere groep.

Wat zou dit kunnen zijn en nog belangrijker hoe kan ik dit oplossen?

M.a.w. 1 van de 2 apparaten voldoet niet aan de CE norm en derhalve moet u de fabrikant aansprakelijk stellen.

Nu alleen de vraag welke van de apparatuur niet voldoet...

Op woensdag 26 februari 2025 07:42:42 schreef High met Henk:
M.a.w. 1 van de 2 apparaten voldoet niet aan de CE norm en derhalve moet u de fabrikant aansprakelijk stellen.

Oke bedankt, ik ga mijn advocaat bellen.

Die ION set communiceert over de bekabeling, dat kan als antenne werken.
Ik zou er eerst maar eens mee terug gaan naar de winkel die het geleverd heeft, dat is je eerste aanspreekpunt.

Lijkt me een probleem met de dimmer.
(die mag een stoorpuls nooit als een commando zien...)

advocaat is overkill, wie ga je verantwoordelijk stellen.

als die ion over zijn nek gaat door storing van koelkast is het een slecht ontwerp.
als ze met die vraag al komen, dat WETEN ze van het probleem.

zou leuk zijn als je mijn buur bent, zet ik mijn draaibank aan en gaat jouw verlichting gek doen

Op woensdag 26 februari 2025 07:42:42 schreef High met Henk:

Volgens mij is dit erg kort door de bocht en mag je bij een aantal EMC normen zelf afbakenen wat het resultaat is bij een EMC meting (burst, surge, dips, etc), dus als door ION is beschreven dat soms per ongeluk aangaan bij een bepaalde puls acceptabel is en geen gevaarlijke situatie veroorzaakt dan zou dat vanwege CE markering geen probleem hoeven zijn.

Ik heb zojuist weer gebeld en ION gaf aan dat dit opgelost zou kunnen worden met een stabilisator die ze leveren.
Ik probeer alleen te snappen waarom dit het probleem zou kunnen tackelen, als je nu knipperende ledlampen hebt snap ik deze oplossing maar voor het spontaan aangaan?

https://www.hornbach.nl/p/ion-industries-dimstabilisator/10703179/?sto…

Een advocaat voor zoiets triviaals is inderdaad als met een kanon op een mug schieten: het kost veel meer als dat het ooit op gaat brengen.
Daarbij wordt 't waarschijnlijk een lijdensweg om vast te stellen waardoor het ongewenst schakelen wordt veroorzaakt...

Ik zou die dimmer (indien mogelijk) retour doen: 't ding deugt niet.

Op woensdag 26 februari 2025 09:17:54 schreef Arco:
Een advocaat voor zoiets triviaals is inderdaad als met een kanon op een mug schieten: het kost veel meer als dat het ooit op gaat brengen.
Daarbij wordt 't waarschijnlijk een lijdensweg om vast te stellen waardoor het ongewenst schakelen wordt veroorzaakt...

Ik zou die dimmer (indien mogelijk) retour doen: 't ding deugt niet.

Dat was natuurlijk een sarcastische opmerking, ik vond de master/slave oplossing juist perfect voor deze toepassing en wil ik eigenlijk wel behouden. Ik vraag mij af of dit probleem aangepakt kan worden.