Hoe kan ik weten welke uitgang spanning deze transfo heeft ,Ik vermoed 18-0-18 volt ac . De spannings regulaars 8L12a en 9L12a regulators 8-SOIC kunnen zij dit aan ? Dit over een versterker genelec speakers 8020a.
Op woensdag 26 februari 2025 10:57:50 schreef Hunebedbouwer:
Meten is weten!
Ok, voor mij is dit ook leren meten , de transfo is stuk . Hoe kan ik bepalen
welke transfo hier kan gebruikt worden ?
[Bericht gewijzigd door Kreatief op (15%)]
Martin V
Telefunken Sender Systeme Berlin
Op woensdag 26 februari 2025 11:05:31 schreef Martin V:
Door de zekeringen te verwijderen, kun je direct op de transfo de wisselspanning meten.
ok dat duidelijk maar de transfo is stuk er komt geen spanning uit .
De F1 zekering gaat stuk er zit een kortsluiting op pri of de sec . Kan geen spanning meten . Ik zou de tranformer vervangen maar weet niet welke spanningen ik kan gebruiken . ik vermoed 18-0-18 volt ac maar dit weet het niet zeker .
[Bericht gewijzigd door Kreatief op (30%)]
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Het is een actieve monitorspeaker 20Watt Bas, 20 watt treble.
Waarschijnlijk heb je er 2, maak die andere open en meet daar de spanningen.
Ik hoop natuurlijk wel dat je een universeelmeter hebt 
Op woensdag 26 februari 2025 11:03:31 schreef Kreatief:
[...]Ok, voor mij is dit ook leren meten, de transfo is stuk.
Wat is er stuk?
Primair?
secundair?
Of mogelijk een thermische zekering in de trafo?
(die gaan ook weleens spontaan stuk door jaren stress)
Hoe kan ik bepalen welke transfo hier kan gebruikt worden ?
Terug rekenen vanaf de uitgang.
uitgang 12 volt.
De stabilisatoren zijn low drop dus daar moet ± 2 volt hoger aan de ingang staan, dus 14 volt. (Marge 0,3volt)
Om 14 volt te krijgen moet er 9,89 volt AC aan de gelijkrichter worden aangeboden. (14/1,41)
Als ik het zo inschat zou ik het met een 2x12volt trafo proberen
Anders kom ik uit op 2x15volt.
Als je 2x 18v trafo neemt de warmte dissipatie in de spanningsregelaars evenredig toe.
Weet je wat de stroomopname is van de achterliggende schakeling?
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Voorafgaande tip: misschien zit er in de trafo een termische beveiliging ingewerkt, die getript is. Het is reeds mogelijk gebleken deze te vervangen, of zelfs te overbruggen.
De trafospanning zal vermoedelijk iets van 12-0-12 tot 15-0-15 volt zijn, misschien zelfs maar 10-0-10.
Kies de spanning te hoog en de regel-ic's gaan te warm worden, kies ze te laag en de ic'tjes kunnen hun werk niet meer doen.
Ik zou durven proberen er tijdelijk een 12-0-12 in te zetten, checken of het werkt, en zoja de boel een tijd laten staan spelen met opvolging van de temperaturen.
Edit: dit klopt niet, zie mijn latere berichten
Op woensdag 26 februari 2025 11:17:23 schreef vergeten:
[...]Wat is er stuk?
Primair?
secundair?
Of mogelijk een thermische zekering in de trafo?
(die gaan ook weleens spontaan stuk door jaren stress)
[...]Terug rekenen vanaf de uitgang.
uitgang 12 volt.
De stabilisatoren zijn low drop dus daar moet minstens 1 volt hoger aan de ingang staan, dus 13 volt.
Om 13 volt te krijgen moet er 9,19 volt AC aan de gelijkrichter worden aangeboden. (13/1,41)
Als ik het zo inschat zou ik het met een 2x12volt trafo proberen
Anders kom ik uit op 2x15volt.Als je 2x 18v trafo neemt de warmte dissipatie in de spanningsregelaars evenredig toe.
Weet je wat de stroomopname is van de achterliggende schakeling?
Dit is wat er achter staat
Als C7 doorgeslagen is, zou F1 ook door gaan. Dat zou je nog kunnen controleren (bijvoorbeeld door C7 weg te halen en er nog één zekering aan te wagen).
Bij een trafo van 2×18 V zou de maximale spanning, onbelast en even afgezien van de diode-spanningsval, ca. 25,5 V zijn. Doe er nog 10% bij voor netspanningsschommelingen, en je zit aan ca. 28 V. De regelaartjes mogen max. 35 V hebben, dus dat gaat goed.
Maar bij een uitgang van 12 V valt er dan zo'n 16 V over de regelaar. In TO-92 behuizing mogen ze 625 mW dissiperen, dat zou dan op ca. 40 mA uitkomen. In de andere behuizingen zelfs nog maar de helft daarvan.
Als de schakeling erachter niet meer gebruikt, zou het net gaan.
Maar waarschijnlijk is een wat lagere trafospanning beter. Gezien de regelaars voor slechts max. 100 mA bedoeld zijn, is een trafo van 2×12 V waarschijnlijk prima. Maar test eerst C7.
e: Ha, inmiddels staat hier al van alles boven; gelukkig ongeveer hetzelfde. 
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Die verdacht ik niet, maar hij zou de oorzaak kunnen zijn.
zeker als hij van het "bommetjes" merk Rifa is. 
Welke spanning staat er op C3 en C10 aangegeven?
Gezien de waarde in uF van die twee zou ik het op 12-0-12 houden.
En is F1 een snelle of trage zekering. Een snelle kan ook sneuvelen op de inschakelpiek.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
vergeten
Golden Member
Het actieve eindversterker IC de LM1876 heeft een volgens de datasheet een voedingsspanning nodig die tussen de 20 en 64 volt DC ligt,
dat zijn de labels +VDC / -VDC in het schema voor de tweeter amplifier, en +VDC voor de Woofer versterker.
Kies je een te lage voedingsspanning dan zal het uitgangsvermogen niet gehaald worden.Dan kom je uit op een trafo van minstens 2x28 volt.
Die zijn lastiger te vinden dan kom je uit op 2x33 volt.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Wat ik lees is dat de ringkern van de 8020b 2x18v is, dus hopelijk de -a versie ook...
Ze schijnen de trafo's nog steeds te leveren, maar voor een bedenkelijke prijs. (USD 220.- voor een ringkerntrafootje
)
Woeps, ik zie nu het schema hierboven. Het (dubbele) eindversterkertje wordt uit dezelfde gelijkrichter gevoed.
Toch kan de trafospanning niet hoger dan 2×18 V zijn, omdat je anders de regelaars kapot zou maken.
Maar ook dan zal het luidsprekertje al voldoende herrie maken, denk ik.
Veel meer vermogen kun je tóch niet halen, omdat het gelijkrichterblokje ook maar 2 1,5 A maximaal is.
Het audio-IC is hier gewoon wat overbemeten voor de toepassing.
vergeten
Golden Member
De maximale ingangsspanning is 35 volt DC voor de 12 volt versies (uitgaand van on-semi) dus er is nog marge om het originele uitgangsvermogen van de speaker, 20watt, te kunnen halen.
Op woensdag 26 februari 2025 12:10:49 schreef Arco:
Wat ik lees is dat de ringkern van de 8020b 2x18v is, dus hopelijk de -a versie ook...
Ze schijnen de trafo's nog steeds te leveren, maar voor een bedenkelijke prijs. (USD 220.- voor een ringkerntrafootje)
Dag Arco , ik heb verschillende firmas gevraagt die verdeler zijn van genelec
en ze leveren geen onderdelen . En bij genelec.com krijg ik geen antwoord .
Ik weet inderdaad dat de prijs hoog is maar niet te krijgen . Op ebay is er iemand die ze verkoopt maar is dit te vertrouwen ? En de verzendings kosten 45euro? Het is een custom tranfo . met fabrieknummers maar geen gegevens qua spanning gegevens .
Op woensdag 26 februari 2025 11:45:14 schreef harry64:
Welke spanning staat er op C3 en C10 aangegeven?Gezien de waarde in uF van die twee zou ik het op 12-0-12 houden.
En is F1 een snelle of trage zekering. Een snelle kan ook sneuvelen op de inschakelpiek.
De c3 en de c10 = 35volt
je zal hier wel weg kunnen komen met een generieke transfo van 2x 12V 2A ofzo.
maar idd, een foto van de transfo kan misschien al een idee geven van zijn specs
Op woensdag 26 februari 2025 14:16:37 schreef fcapri:
je zal hier wel weg kunnen komen met een generieke transfo van 2x 12V 2A ofzo.
maar idd, een foto van de transfo kan misschien al een idee geven van zijn specs
Ik hoop dat je daar iets van opsteek .Het is een custom transfo.
vergeten
Golden Member
Het volledige typenummer (is net niet te zien) kan meer info geven.
Heb je nu al condensator C7 de X2 van 0,047µF al gecontroleerd?
De fabrikant is NORATEL,
In de bijlage staan de standaard typen die ze leveren.
Daar kun je zien dat ze zijn beveiligd met een 60°C temperatuur zekering.
Dat is wel vrij laag, in jouw trafo kan een andere zitten.
Heb je een universeelmeter?
[Bericht gewijzigd door vergeten op (40%)]
Arco
Special Member
Aan de afmetingen kun je het gewicht schatten. Misschhien past deze?: https://nl.aliexpress.com/item/1005006939390764.html
Op woensdag 26 februari 2025 11:30:45 schreef Frederick E. Terman:
Als C7 doorgeslagen is, zou F1 ook door gaan. Dat zou je nog kunnen controleren (bijvoorbeeld door C7 weg te halen en er nog één zekering aan te wagen).Bij een trafo van 2×18 V zou de maximale spanning, onbelast en even afgezien van de diode-spanningsval, ca. 25,5 V zijn. Doe er nog 10% bij voor netspanningsschommelingen, en je zit aan ca. 28 V. De regelaartjes mogen max. 35 V hebben, dus dat gaat goed.
Maar bij een uitgang van 12 V valt er dan zo'n 16 V over de regelaar. In TO-92 behuizing mogen ze 625 mW dissiperen, dat zou dan op ca. 40 mA uitkomen. In de andere behuizingen zelfs nog maar de helft daarvan.Als de schakeling erachter niet meer gebruikt, zou het net gaan.
Maar waarschijnlijk is een wat lagere trafospanning beter. Gezien de regelaars voor slechts max. 100 mA bedoeld zijn, is een trafo van 2×12 V waarschijnlijk prima. Maar test eerst C7.e: Ha, inmiddels staat hier al van alles boven; gelukkig ongeveer hetzelfde.
De tranfo heb ik appart getest 230v op de pri met een lamp van 230 100w in serie en de lamp licht vel op ik zou zeggen 100 procent.