Ik heb hier te reparatie een PM 3207 scoop. voorlopig doet hij helemaal niks, niet eens het power lampje.. Dus ik wil dat ding openmaken. Maar. ...Hoe krijg ik dat ding open? Er is nergens een schroefje te bekennen..

De beugel er af en de kast indrukken op de een paar plekken.
Hier staat de servicedoc, daar staat het in.
Die is voor de reparatie ook wel makkelijk.

https://drive.google.com/file/d/1CMjaOyC3pfHijlQpnIhb1cGmpZWegVaL/view…

Inmiddels is het gelukt om m open te maken..Er bleek een glaszekering stuk te zijn, maar zo op het ook zag hij er nog goed uit,maar was toch stuk.. Even doorverbonden met de multimeter in de stroomstand, en er kwam weer licht in.. nu maar even wachten tot ik de zekering van de goede waarde in huis heb..

Voordat je ermee verder gaat, probeer eerst uit te vinden waaròm die zekering stuk is gegaan. Kan spontaan zijn geweest, maar er kan ook iets anders kapot zijn waardoor die zekering is gaan hemelen.
In elk geval wel dezelfde waarde plaatsen, als die er ook weer vantussen gaat heb je een ander probleem wat opgelost moet worden! Alvast succes gewenst, misschien heb je geluk en kun je er van genieten dat dit de " reparatie" was... ;)

Het netfilter schijnt een terugkerend probleem te zijn in oude Philips oscilloscopen. Zo een netfilter kan intermitterend zijn, maar ik zou het ding niet onder spanning laten staan, want het falen van zo een ding kan best troep geven. Mijn verslag van de reparatie van mijn scoop waar dit een probleem was is deze: Philips PM3243 hapert

Daar heb ik toen ook een hoop hulp ontvangen met het vinden van een geschikte vervanger en het identificeren van de elco series en geschikte vervangers, wanneer daar had ik er ook een paar slechte bij waardoor de voeding haperde en de trace instabiel werd. Hij genereerde af en toe ook zo een irritante 'coil whine' zonder duidelijke reden en dat was naderhand ook verholpen.

Er zou zomaar een rifa condensator in kunnen zitten.
Kijk dat ook even na.
Zoja meteen eruit halen en vervangen.

Het gekke was, er was niet te zijn aan de zekering dat hij stuk was, echter bij meten kwam ik er achter.de smeltdraad was nog heel...en met de multimeter er tussen opgestart, geen gekke waarden gevonden, en hij deed het ook gewoon.
Geen rook of "electricteitsluchtjes",en geen ontploffende dingen, dus we vertrouwen er maar op dat het goed gaat. wordt vervolgd..

Er zou zomaar een rifa condensator in kunnen zitten.

Of nog erger, er zat ooit een RIFA in maar die heeft iemand reeds vervangen.... door een niet-X2 condensator!

Zoals ik twee weken geleden tegenkwam bij een PM3055. Dan zie ik liever helemaal geen ontstoringscondensator, dat levert tenminste geen brandrisico op. Heb de condensator uiteraard direct vervangen door een geschike X2-variant van 275V~.

En v.w.b. het demonteren van Philips oscilloscopen.... zelfs na het bekijken van enkele YouTube-video's over het verwijderen van de voeding uit de PM3055 (waarbij iedereen er de grootste moeite mee had om uit te vogelen hoe het nou eigenlijk moest/in elkaar zit) is het me uiteindelijk gelukt, dankzij het gebruik van enkele krachttermen.

Creatieve ingenieurs bij Philips, die volgens mij een bonus kregen afhankelijk van de ondoorzichtigheid van het mechaniekje :)

Overigens, bij het opstarten van een apparaat met een dergelijk probleem als het uwe (kapotte zekering) maak ik altijd gebruik van een serielamp, om evt. kortsluiting vóór te zijn. Beter voor m'n gemoedsrust, en minder kans op rondvliegende brokjes electronica....

Helaas zijn gloeilampen tegenwoordig erg dun gezaaid.Ik waag het er maar op...

Bij vrijwel iedere kringloop hebben ze wel een bak lampen staan, zitten vaak ook gloeilampen bij. Zo ben ik aan 40, 60 en 100W exemplaren gekomen voor mijn tester.

Een goedkope elektrische kachel werkt ook goed als serieweerstand. Op 750W, 1250W of beide tegelijk, kun je de maximale stroom ook nog regelen.

Een serie'lamp' van 750W, 1250W of (slik!) 2000W is misschien toch wel erg genereus als stroombegrenzing voor een oscilloscoopje van, ik schat, hooguit 40W..... :)

Ik zou het eerst eens uitproberen met een lampje van 60W, en evt. daarna 100W als de voeding niet goed blijkt op te starten.

Heb hier nog wel een paar van die verwarmingselementjes van een straalkachel liggen (500W en 750W, meen ik) met E27-draad, voor datzelfde doel. Maar inderdaad, gloeilampen zijn nog goed te krijgen bij kringloopwinkels. En ik vermoed dat ik hier al met al ook nog wel een 300-400 gloeilampen nieuw in de doos heb liggen, in alle vermogens.

Halogeenlampen zijn bij mijn weten ook gewoon nog te koop en werken waarschijnlijk net zo goed, bijv. halogeenstaaflampjes van 100W.

Op dinsdag 4 maart 2025 18:27:49 schreef mel:
Helaas zijn gloeilampen tegenwoordig erg dun gezaaid.Ik waag het er maar op...

https://gloeilampgoedkoop.nl/

Heb laatst nog verschillende besteld als serielamp.

Op ebay vind je er genoeg aan goedkope prijzen.

Allemaal niet zo relevant, want TS heeft de zekering al overbrugd met een stroommeter en dan werkt het ding gewoon. ;-)
Alleen de condensator over de netspanning verdient aandacht, maar ook dat is al een paar keer geopperd. :9

Ik heb trouwens nog niemand gehoord over het plastic, dat is vaak broos. Heel jammer, het zijn leuke instap scoopjes.

Ik heb trouwens nog niemand gehoord over het plastic, dat is vaak broos. Heel jammer, het zijn leuke instap scoopjes.

Die kunststof is inderdaad wel een dingetje en jammer. Maar is toch meer een cosmetisch dan functioneel probleem denk ik.

Ook een reden dat ik zelf meer neig naar Philips-oscilloscopen uit de 'grijze' periode, net wat ouder, maar degelijker (maar die hebben dan weer hun eigen problemen, bijv. met drukschakelaars....)

Maar ook met bros kunststof zijn het nog steeds leuke oscilloscopen en voor hetgeen ik doe nog steeds meer dan genoeg. Dus wat mij betreft zeker niet alleen als 'instapper' of voor beginners. Er gaan jaren voorbij dat ik geen 350MHz-oscilloscoop nodig heb.... Wat natuurlijk ook weer niet wil zeggen dat, wanneer een leuke LeCroy ooit m'n pad kruist voor een sympathieke prijs, dat ik hem zou afwijzen :)

Het ding werkt nu weer, en ik vind vooral de x-y functie wel makkelijk.Alleen werkt de probe -calibrator niet.. Is niet zo erg, maar ik wil dit wel graag werkend hebben. Helaas staat dit gedeelte nu net niet op het schema..Als iemand een copietje heeft, graag.. :)

Dat zal uitgang X1 zijn:

Op dinsdag 4 maart 2025 17:50:52 schreef nonius:
[...]
Creatieve ingenieurs bij Philips, die volgens mij een bonus kregen afhankelijk van de ondoorzichtigheid van het mechaniekje :)

Inderdaad, electronisch goede ontwerpen maar van mechanica had vrijwel niemand bij hun verstand.
Ook kwa vormgeving van apparatuur waren veel dingen gewoon ronduit slecht. Vooral somige series autoradios met 4 verschillende stijlen knoppen, hoe verzin je het?

Wat dat betreft zijn de Japanners heer en meester in mechanische designs maar de electronica laat weer te wensen over. (bedradings puinhoop om bijvoorbeeld wat te noemen)

Volgens mij zaten in de oude scopen bijna overal de beruchte rifas in. Ik heb er eens lang geleden er een gehad waarbij ik aan het meten was en ik hoorde eerst een zacht gesis, toen ik door had dat het uit de scoop kwam en snel de stekker eruit wilde trekken knalde de cap eruit het een hoop lawaai, rook en vooral stank.

Dat had ik laatst met een tl-buis. Heel raar fenomeen om te zien dat je lamp rook begint te spuwen, maar niet uit gaat of minder licht gaat geven. Gelukkig heel makkelijk te fixen. :-)

Zo een papiercondensator kwam ik recent ook tegen in een vrij nieuwe industriële temperatuurregelaar van Eurotherm. Schreeuwend dure regelaars, en alleen goedkope condensatoren in dat ding. Walgelijk dat, en wij maar klagen over Chinese elco's en kwaliteit... De oude exemplaren hadden betere filmcondensatoren en merkelco's (die ook daadwerkelijk langer mee gingen). Ik kan er met mijn kop niet bij, want al die condensatoren kosten bij elkaar minder dan een tientje, zelfs van een "luxe" merk.

PS Ik snap niet dat het nooit verboden is geweest om brandbare veiligheidscondensatoren te leveren. Ik had verwacht dat hier minstens één persoon voor langere tijd de gevangenis in was gegaan. :?

[Bericht gewijzigd door Kruimel op (15%)]

Of Rifa condensatoren in een Endress & Hause flow meter van 2500 euro. Over stomme zetten gesproken. Moet niet gekker worden.

[Bericht gewijzigd door henri62 op (15%)]