Halo nu zit ik met een eigenaardig probleem het betreft een zelfbouw printje
dat ik zelf heb gesoldeerd om condensators uf en picofarad ook spoelen te kunnen testen , de onderdelen komen van Al expres en dat werkt goed maar ik heb daar 5 processors bij aangekocht en ik wil die op het printje plaatsen,
de display licht op maar niet het geen ik vraag er zijn maar alleen zwarte
blokjes te zien hoe komt dat? ik ga proberen foto van te sturen

Vertel nog eens waar het om gaat, zodra je bloedspiegel lager is :?
Na het carnaval dus O-)

Zit er ook iets van software in die "processors", anders kom je niet ver.

@Sine dat weet ik niet maar de andere gaat toch goed, hoe kan ik nu controleren dat bij die andere software in zit? pros SIC89C52RC zo heb ik er 5 bij gekocht .

Het zou handig zijn als je wat links post wat je hebt gekocht en welk printje je gebruikt.

Als je losse microcontrollers koopt zit naar natuurlijk geen software in, tenzij je ze specifiek hebt gekocht van iemand die exact die software erin zou zetten. In dat geval is er iets wat niet werkt; de controller start niet op, of het contrast staat compleet verkeerd of zo.

@SparkyGSX het contrast staat compleet goed op de spanning die aangeduid is,
als die andere microcontrollers leeg zijn hoe kan ik die dan terug herladen?
een daarvan wat men op de foto kan zien werkt goed de andere geven alleen zwarte blokjes af zoals ik aangeduid had ,
@flash2b ik heb de set gekocht bij alia expres en het type is HU-053 en de
microcontroller is SIC89C52RC PDIP 40 , die is ok .
@Tidak Ada ik heb toch al aangeduid dat het zelfbouw is, dat kan men toch op de foto zien , de bedoeling is dat die andere microcontrollers werken en of dat er software moet opgezet worden en hoe ik dat kan doen.

De HU-053 is een "DIY elektronische kit condensator inductiemeter kit capaciteit inductie tester".
Wat is de relatie met de IC's die je gekocht hebt? Steek je die in de ZIF socket en hoop je dan op een wonder?

Zie een controller als een boek. Zonder inhoud is het een leeg schrift waar je niets van kan leren. Pas als er inhoud (een programma) is kan je er wat mee. Waar komt die inhoud vandaan? Nou... de "fabrikant". Als je dit zelf gemaakt hebt, dan heb je dus ook ooit de controller beschreven.
Je stelt ons min of meer de vraag "wat moet ik in mijn dagboek schrijven"? Dat kunne wij je niet vertellen, want wij weten niet wat jij er in wilt hebben.

Soms kun je een controller uitlezen en dan kun je andere controllers weer schrijven. Maar daar heb je dus wel weer een apparaat voor nodig en een computerprogramma.

Het lijkt een kloon van deze te zijn: https://ww1.microchip.com/downloads/en/DeviceDoc/doc0313.pdf

Inderdaad, soms kun je ze uitlezen met een programmer/debugger, maar de fabrikant kan dat uitzetten, en dan kun je weinig anders dan het zelf schrijven, of de controllers bij de fabrikant van dat apparaat kopen, met die specifieke software er al in.

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op (24%)]

Op maandag 3 maart 2025 15:27:52 schreef Rapperder:
@flash2b ik heb de set gekocht bij alia expres en het type is HU-053 en de
microcontroller is SIC89C52RC PDIP 40 , die is ok .

Ik ben bang dat ik je nog steeds niet helemaal volg.
Heb je vijf identieke bouw sets (kits) gekocht en werkt er daar maar eentje van?
Of ben je aan het proberen een bestaande kit na te bouwen met los gekochte onderdelen?

@flash2b
https://www.elektormagazine.nl/files/attachment/56227
deze vind ik goed
@Sine neen ik maar een bouw set gekocht en die dan ook gemaakt en dat was een goede processor die er bij was anders zal het ook niet werken ,
en ik had gedacht moest deze processor defect geraken dan kan ik beter een paar in voorraad nemen met de gedachte die zullen ook wel goed zijn , maar een slechte gedachte :(
@ Benadski ja die is juist
@rob040 op een wonder daar geloof ik niet in , maar dat die goed zouden zijn wel , maar verkeerd

Oké, als die 5 IC's van hetzelfde type zijn als er standaard in de kit zat, dan is het alleen een kwestie van programmeren.
Valt mee...
Ik weet alleen niet of de originele chip te lezen is, soms zijn die protected, maar dat laat ik aan de kenners over. ;-)

Hoe precies had je verwacht dat een processor die je nieuw koopt precies de goede software voor jouw schakeling bevat?

Ik zou bijzonder boos zijn als een nieuwe processor software zou bevatten die uitgangen aanstuurt, want dat zou mogelijk de rest van mijn schakeling slopen. Stel je voor dat zo'n processor zomaar aangesloten powerstages zou aansturen!

@rob040 zij zijn identiek het zelfde , maar toch werken die niet alleen de originele die er bij was die werkt wel? gij schrijft programmeren maar hoe?
wat heb ik dan nodig? kan ik daar geen bootlader voor gebruiken maar die heb ik niet , wel ene voor atm328p chip.

@SparkyGSX dat zouw fout zijn

Ik heb een universele programmer TL866IIplus en daar heb je keus uit vele types processoren die je kunt lezen, kopiëren en schrijven.
Maar zo zullen er wel meer zijn.
Even snel gekeken, jij hebt een STC89C52RC, weet niet of die hetzelfde is als een AT89C52 van Atmel. Ik vermoed van wel.
Maar ik ben geen kenner wat betreft programmeren.

Op maandag 3 maart 2025 18:45:39 schreef Rapperder:
@Sine neen ik maar een bouw set gekocht en die dan ook gemaakt en dat was een goede processor die er bij was anders zal het ook niet werken ,
en ik had gedacht moest deze processor defect geraken dan kan ik beter een paar in voorraad nemen met de gedachte die zullen ook wel goed zijn , maar een slechte gedachte :(

Dat gaat inderdaad niet werken, en als je pech hebt dan heeft de ontwerper een fuse-bitje gezet in die uC waardoor uitlezen en kopiëren niet mogelijk is.