Hallo allemaal,

Ik heb een oude naaimachine (Anker RZ). In het 2 draads voetpedaal zit een element met allemaal gestapelde plaatjes koolstof. Als je het voetpedaal bedient worden deze plaatjes steeds harder op elkaar gedrukt wat de weerstand steeds lager maakt en zo het toerental toeneemt.

Ook zit er een condensator in het voetpedaal. Deze heeft 3 draden en de twee "hoofddraden" zitten aangesloten op de 2 draden die na de naaimachine gaan. De kleine rode draad zat nergens meer op aangesloten maar denk dat deze aan de stalen behuizing van het voetpedaal zat ooit. Ook zit de aluminium behuizing van de condensator vast aan de metalen behuizing van het voetpedaal.

Nu is de condensator helaas overleden en ben ik opzoek naar een vervanger. Deze vraag zie ik vaker terug komen op het forum en ik weet in ieder geval dat ik een X2 condensator moet hebben voor de veiligheid. De andere forum post gaan echter altijd over condensatoren met 2 aansluitingen.

Op de condensator vind ik de volgende tekst:
Type 1140B
80000pF "d" + 2500pF
250V ~ 90°C

-Wat is de functie van de "aarde" verbinding van de condensator? Er loopt geen aarde van de naaimachine naar het voetpedaal.
-Moet hier persee weer een condensator met 3 aansluitingen in of kan er ook een met 2 aansluitingen (aan de twee kabel van het voetpedaal) als vervanger worden gebruikt.
-kan iemand mij helpen met een goede condensator en waar ik die kan kopen?

Alvast bedankt!

Met vriendelijke groet,

Robin

Lees dit topic Condensator in naaimachine voetpedaal met alternatieve onderdelen en links.

Eh, voetpedaal? Werkelijk? Ken je ook een handpedaal dan?

#fail

[Erik Baas] Eh, voetpedaal? Werkelijk? Ken je ook een handpedaal dan? #fail

Dat is het meest constructieve dat u OP te adviseren heeft? Over #fail gesproken....

Maar blijkbaar toch een gevoelig puntje voor u, dat u er telkens weer opnieuw op moet wijzen. Type eens 'hand pedal' in in een zoekmachine, en sta verbaasd!

Voor OP: ik zou me niet al teveel zorgen maken om de verkapte aardedraad die niet aangesloten zit. Als u het echt heel netjes wilt doen zou u een identieke condensator met aardedraad/massadraad terug kunnen plaatsen, maar zelf zou ik me er geen zorgen om maken.

De precieze capaciteit is ook niet zo heel belangrijk, maar wel zou ik voor een exemplaar van 275Vac kiezen; vandaag de dag, met de hogere netspanning die we tegenwoordig hebben, is 250Vac eigenlijk te laag.

Het is wat ondeugend, maar zelf zou ik de machine ook prima zonder ontstoorcondensator durven gebruiken.... De machine zal er niet minder om werken, maar voldoet mogelijk niet meer aan de eisen m.b.t. onderdrukking van de storingssignalen.

[Edit: die Anker RZ is nog wat ouder dan m'n Gritzner GZ! Leuke machine!]

@Flash2b: dat topic had ik al gelezen maar zoals gemeld ging hier hier vrijwel exclusief over een 2 polige condensator en heeft mijn pedaal een 3 polige condensator. Aangezien mij niet duidelijk is wat de functie is mijn vraag hier.

@nonius: ik heb de machine nu inderdaad even zonder condensator gebruikt maar zou het graag toch weer netjes maken. Ik begrijp dat een twee polige condensator ook goed zou zijn? Het is me nog niet duidelijk wat de functie van de "aarde" van de condensator is?

@Erik: Bedankt voor deze waardevolle toevoeging.

Indien ik een 2 polige condensator pak kan ik dan gewoon eentje pakken van circa 2500pF? Aangezien de vervangingswaarde van de 80000pF en 2500pF samen circa 2425pF is?

Die aardverbinding wordt meestal aangesloten aan het statorblikpakket of het huis van de motor.

De waarde tussen fase en nul moet 80nF (dus neem 82nF X2, gangbare waarde) zijn.
Daarnaast dus nog tussen fase en aarde (motorhuis) en tussen nul en aarde (motorhuis) een 2200pF klasse Y2 condensator.

Als de 'aarde' nergens aan heeft gezeten, gebruik je alleen de 82nF X2 condensator.

De X2 van 80nF zit tussen de zwarte en blauwe draad.
Deze horen aan de 2 draden naar de machine te hangen. (over de weerstand met koolstofpastilles)
De Y2 van 2500pF zit tussen de bauwe en rode draad.
Een Y2 hoort aan aarde maar daar je pedaal niet geaard is mag de rode draad nergens aangesloten zijn.
Doe je dat toch ga je tinteling voelen bij aanraken van het pedaal

Je hebt dus voldoende aan een X2 van 82nF of 100nF.
De 100nF zul je wss sneller vinden

Bedankt voor de reacties. Ga ik opzoek naar een 82nF x2 condensator die minimaal 275Vac is. Nog een vraag gewoon uit intresse. Hoe weten jullie dat de 80nF condensator tussen de fase en de nul zit en dat het niet de 2500pF is die daar tussen zit? Zie op de behuizing wel bl en sw staan voor wat ik vermoed zwart en blauw is maar zie nergens staan welke waarde bij welke condensator hoort.

Een X2 met grootte orde 100nF a 1µF staat over F-N
Een Y2 met grootte orde 470pF a 10nF staat over F-PE en N-PE