Hoi, Ik heb een druksensor met voedingspanning 12 Vdc uitgaande (signaal)spanning tussen 0-5 volt. dit loopt evenredig aan de gemeten (lucht)druk 0-5 bar. in een display wordt dit omgezet naar een digitale waarde (0,00-5,00 bar). probleem is dat de digitale waarde lager aangeeft dan de gemeten waarde. ik heb bijvoorbeeld een druk van 1,50 bar, druksensor geeft 1,5 Vdc door, maar in het display staat 1,3 bar.
zijn er hiervoor regelbare versterker te verkrijgen om deze signaalspanning ongeveer met 0,2 Vdc te verhogen?
wie heeft een passende oplossing?

Wat is dat "display" voor een ding? Je mist kennelijk wat gain en/of offset, heeft dat "display" geen mogelijkheid om dat in te stellen?

Geen zero en span instelling aanwezig?

Het display is een bestaande bedieningskast waar ik niets in kan en mag wijzigen. er zijn verder geen mogelijkheden om wat te "finetunen"

Klopt de sensor wel, is het echt 1,5 bar als er 1,5 volt uit komt?

Zou een opamp als som-versterker werken? https://www.electronics-tutorials.ws/opamp/opamp_4.html

[Bericht gewijzigd door fred101 op (41%)]

Ik zou zoals revado aangeeft eerst maar eens controleren of de sensor bij x.y bar ook x.y volt uitgeeft. En kijk niet alleen naar die 1,5 bar; controleer ook bij 0 en bij 5 bar (bijvoorbeeld).
Pas als die waarden kloppen moet je naar het display gaan kijken.

Zomaar 0,2 volt optellen bij het sensor signaal deugt natuurlijk niet.
Dat zou alleen kloppen als in de elektronica van het display ergens een vaste offset van -0,2 volt zou zitten. Dus als je 0,2 bar hebt zou er dan 0 bar op het display moeten staan.
Maar het kan net zo goed zijn dat de het display intern een te kleine gain heeft (0,86 in plaats van 1,0). Bij 0 bar krijg je dan ook 0 bar op het display en bij 5 bar krijg je dan 4,3 op het display.

Inderdaad, wat Leo-Bolier zegt.

En even een klein grafiekje tekenen op hokjespapier, dan is het in één oogopslag duidelijk of er sprake is van een offset-probleem (i.e. bij 0 bar is de spanning geen 0V), of een gain-probleem (de helling van de grafiek is ongelijk aan 1V/bar).

Zomaar op goed geluk 0.2V erbij optellen geeft misschien dan wel de correcte waarde bij 1.5 bar, maar misschien dat er bij 3 bar wel 0.4V moet worden opgeteld (indien de gain afwijkt). Maar het kan ook zijn dat bij 3 bar die 0.2V juist *wel* ook weer de correcte waarde aangeeft, in geval van een offset-fout.

Oftewel, eerst over het hele relevante meetbereik meten, daarna pas (gericht) gaan corrigeren.

En uiteraard een goede, betrouwbare DMM gebruiken, maar dat spreekt wel vanzelf, mag ik hopen.

Het uiteindelijke corrigeren kan daarna met een kleine opamp-schakeling gebeuren, waarbij de offset en gain onafhankelijk van elkaar ingesteld kunnen worden m.b.v. potmeters. Alhoewel het mijn voorkeur zou zijn het probleem gelijk bij de bron aan te pakken (de sensorelectronica, of de uitlezing), maar dat is voor u blijkbaar geen oplossing, maak ik op uit uw schrijven.

Zelf geen ervaring meer maar phoenix maakt wel van dat soort dingen.

https://www.phoenixcontact.com/nl-nl/producten/scheidingsversterkers-e…

Een meetwaarde omvormer is eigenlijk om van bv 0 - 20mA naar 0 - 10V of 0 - 5V te gaan. Of van 0 - 10V naar 10 - 0V of 0 - 20mA te gaan. Maar mischien kan het ook wat jij wilt.

Het display is een bestaande bedieningskast

En wat als die als enige het verkeerd heeft en de rest dus wel goed is? Dan zal je er toch iemand bij moeten halen die wel in die kast mogen komen.

Alhoewel het mijn voorkeur zou zijn het probleem gelijk bij de bron aan te pakken (de sensorelectronica, of de uitlezing), maar dat is voor u blijkbaar geen oplossing, maak ik op uit uw schrijven.

Zo lees ik het ook, en ik frons er een wenkbrauw bij. De topicstarter is blijkbaar op de uitkijk naar een work-around, vermits een degelijke oplossing niet haalbaar lijkt. We moeten allemaal al wel eens pragmatisch zijn, maar zeker in professionele omgevingen zie ik toch liever oplossingen dan work-arounds.

zijn er hiervoor regelbare versterker te verkrijgen om deze signaalspanning ongeveer met 0,2 Vdc te verhogen?

Een versterker die versterkt bv 2x dan word alles gewoon 2x versterkt.
Wat jij wilt noemen we offset spanning of een verschilspanning en dat is iets anders dan versterken. Maar veel versterkers kunnen wel een combinatie van versterken en dan ook gelijk een verschilspanning toevoegen. De versterking is dan precies 1x.

Met wat elektronica en solderen is er prima een versterker met offset te maken, maar ik denk dat phoenix ze ook gewoon zou moeten hebben. Enkel loopt die website bij mij steeds vast.

https://nl.aliexpress.com/item/1005006706262339.html?spm=a2g0o.product…

[Bericht gewijzigd door benleentje op (27%)]

Als aan het bestaande niets gewijzigd kan of mag worden lijkt de vraag van ts me hier overbodig. Stel, mijn km/u teller van de wagen gaat niet juist, maar ik moet eraf blijven. Ts kan dus best een digitaal paneelmetertje er ergens op of naast zetten en de voeding daarvoor ergens buiten die kast zoeken. Voor een industriële toepassing zou ik niet gaan rommelen met zelfbouw projecten.

[Bericht gewijzigd door jerome op (12%)]

Industrieele apparatuur moet ook onderhouden/gecalibreerd worden.. Vraag het de onderhoudsmonteur die toch al die dingen doet..

Hoi, Ik heb ondertussen een en ander gemeten. het voltage loopt evenredig mee met de gemeten druk. de afwijking in het display wordt groter bij een hogere druk/voltage.
0,6 bar is voltage 0.61 en weergave 0.51 bar.
1.0 bar is voltage 1.01 weergave 0.88 bar
1.4 bar is voltage 1.42 weergave 1.25 bar
1.8 bar is voltage 1.82 weergave 1.63 bar
2.2 bar is voltage 2.22 weergave 2.01 bar
2.6 bar is voltage 2.62 weergave 2.42 bar
3.2 bar is voltage 3.22 weergave 2.98 bar
3.6 bar is voltage 3.62 weergave 3.38 bar
4.0 bar is voltage 4.02 weergave 3.77 bar

afwijking wordt dus groter.

Dat lijkt me duidelijk. Uw sensor lijkt in orde (als uw meetinstrumenten tenminste juist aangeven !!!).
Wanneer u de verhouding tussen gemeten druk en weergegeven druk bekijkt zit daar geen constante waarde tussen. Het lijkt er daarom op dat uw display zowel een afwijking in de offset als de versterking heeft.
Het zal zeker mogelijk zijn om een opamp schakeling tussen sensor en display te zetten die zowel de offset als de gain corrigeert om een juiste waarde op het display te geven. Professioneel gezien deugt deze oplossing niet.
De opmerking van Mel (even hiervoor) lijkt me de juiste weg om te bewandelen.

Het verschil is niet-lineair.
Als het een OC (of OD) uitgang is op de sensor, kan een iets zwaardere pull-up weerstand helpen...

Op vrijdag 14 maart 2025 13:24:23 schreef Dirk pbs:
ik heb bijvoorbeeld een druk van 1,50 bar, druksensor geeft 1,5 Vdc door, maar in het display staat 1,3 bar.

De vraag is wat de relatie is tussen wat er in het display komt en wat de ingangsspanning is.

0.2V er bij prutsen zou kunnen. Maar het kan ook zijn dat er met 1.5/1.3 vermenigvuldigd dient te worden.

Om enigszins te bepalen wat er moet gebeuren moet je op minstens 2 punten meten wat er in het display komt te staan bij een gemeten (gecontroleerde!) druk en uitgangsspanning van de sensor.

Dat is ondertussen kennelijk gedaan. Mooi zo.

Ik heb de boel even geplot en met de hand een fit proberen te vinden. Het allerbeste zou zijn om een least-squares fit te vinden.

Mijn hand-gevonden coeficienten zijn dus +0.1 en *1.04 .

Omdat de vermenigvuldigfactor groter dan 1 is kan dit eenvoudig met 1 opampje.

Gain = (4,02-0,61) / (3,77-0,51)
Offset = 4,02 - gain*3,77

En anders curve fitten met bijvoorbeeld Excel.

Hi Dirk pbs, :-)

Nu de volgende stap zodat we er wat mee kunnen.
Het laten zijn van je lijstje was een goed idee, en als je nu ook meer info geeft over het meetinstrument dat de waarde aangeeft kunnen we je nog beter helpen.
Heb je wat foto's en technische gegevens van het onderdeel(meter) dat een te lage waarde aangeeft?

Groet,
Bram

Zomaar een vraagje: is die sensor onlangs vervangen?
Dan zou het zomaar kunnen dat het meet-en-regelpaneel is ingeregeld op de oude sensor (die misschien een andere schaalfactor had), en dan is de correcte en permanente oplossing degene die @Mel al had aangedragen: hercalibreren van het meet-en-regelpaneel...

Als het professioneel is is het not done, je werkt met een standaard signaal en dat heet niet voor niets zo.
De uitlezing naar het standaard signaal brengen.

Voor de hobby is het natuurlijk een ander verhaal.

Gr.F_S

je kunt er ook een Siemens LOGO tussen hangen.

Wat is het merk/type van de aflezing? Want soms zit de afstelling in een menu verborgen of zit het achter een klepje.

https://www.bitsandparts.nl/Paneelmeter-Voltage-5V-DC-p1858758
Als je kunt leven met een afwijking van 2,5% tenminste... wel beter dan de huidige 10%

TS heeft al een uitlezing (bestaand apparaat)