Ik heb een philips ledinair lamp met PIR en schemerschakelaar. Deze gaat vaak aan, zonder dat er beweging is en blijft dan de hele nacht branden. Soms ook de hele dag. Als ik 'm dan handmatig aan/uit zet, gaat het weer even goed, maar de volgende nacht blijft die weer de hele nacht branden.
Ik dacht dus dat die stuk was, en heb een nieuwe gekocht. Maar deze heeft precies hetzelfde euvel. Ik word er onderhand beetje gek van, want ik heb echt geen idee waarom dit gebeurd.
Wat zou hier de oorzaak van kunnen zijn?
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
heeft de lamp een pir of een radarsensor? de 2e ziet ook door muren heen en kan dus op beweging in de gang erachter aangaan. een pir is altijd herkenbaar aan de witte lens die uitsteekt. een radarpir hoeft niet zichtbaar te zijn.
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Misschien een slecht contact in de bedrading naar de lamp toe? Slechte las of zo, schroefje in kroonsteenje niet goed aangedraaid? Iedere start na een korte onderbrekning laat de lamp weer branden.
Andere mogelijkheid is 'wapperende takken' of gebladerte op korte afstand va de PIR? eventueel andere bewegende objecten. Duiven?
gradtje
Ja... en toen ?
Het zou ook kunnen dat de PIR gewoon iets ziet, een tochtig raam, iets wat warm is waar een struik voor langs wappert oid, uitlaat cv ketel, luchtverversing, nest met katten ?
Tidak had ook al iets dergelijks geopperd...
[Bericht gewijzigd door gradtje op (12%)]
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Als 'ie overdag ook aan gaat zal er in ieder geval met de lichtsensor iets mis zijn. (staat uit/is afgedekt, of kapot)
Op dinsdag 18 maart 2025 16:54:23 schreef Arco:
Als 'ie overdag ook aan gaat zal er in ieder geval met de lichtsensor iets mis zijn. (staat uit/is afgedekt, of kapot)
Dat was bij de vorige zo. De nieuwe gaan overdag wel uit.
Op zaterdag 15 maart 2025 22:54:40 schreef Tidak Ada:
Misschien een slecht contact in de bedrading naar de lamp toe? Slechte las of zo, schroefje in kroonsteenje niet goed aangedraaid? Iedere start na een korte onderbrekning laat de lamp weer branden.Andere mogelijkheid is 'wapperende takken' of gebladerte op korte afstand va de PIR? eventueel andere bewegende objecten. Duiven?
Het schijnt op een groot leeg geasfalteerd terrein. Dat is het gekke, dus dat kan het ook niet zijn. Bovendien reageert een PIR toch op bewegende warmte?
Dat aan gaan is niet vreemd, kan door een dier of iets anders komen maar daarna niet meer uit gaan is wel raar.
Zijn het meerdere lampen met het zelfde euvel?
Je schrijft "de nieuwe gaan overdag wel uit" .
Als er meerdere hangen kunnen ze elkaar mogelijk beinvloeden?
Op donderdag 20 maart 2025 19:18:27 schreef revado:
Dat aan gaan is niet vreemd, kan door een dier of iets anders komen maar daarna niet meer uit gaan is wel raar.
Zijn het meerdere lampen met het zelfde euvel?
Je schrijft "de nieuwe gaan overdag wel uit" .
Als er meerdere hangen kunnen ze elkaar mogelijk beinvloeden?
Er lopen geen dieren, ik heb het zelf een tijd geobserveerd. De lampen schijnen gewoon op een leeg geasfalteerd terrein.
De lampen hangen ongeveer 18 meter uit elkaar, lijkt me sterk dat ze elkaar dan beinvloeden?
Als ik met de tractor met de zwaailamp (led type) aan door de straat rij zie ik vaak de lampen aan huizen aan gaan. Dit vaak ook ruim 15m van de tractor verwijderd. Dat ze mekaar beïnvloeden kan dus best zijn. Ik vermoed dat dit iets met de golflengte van het licht te maken heeft.
Simpele test, dek er eentje een nacht af, dan moet die uit blijven en kijk wat de andere dan doet?
Volgens manual is bereik PIR 8m als hij op 2,5m hoogte hangt.
De Pir/Lux/Tijd functie kan volledig uitgeschakeld worden.
Dek je PIR eens volledig af als je die verdenkt.
Een asfaltplein is ideaal wat betreft verplaatsing van warme lucht bij opwarming overdag en afkoeling snachts. (Hier hangen ook lampen waarbij hertriggering binnen delay voorrang heeft op de lichtsensor... raar maar waar)
Als er netvervuiling in het spel is kan toevoegen van een X2 soelaas brengen.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
Op zaterdag 22 maart 2025 07:42:35 schreef Appel:
Als ik met de tractor met de zwaailamp (led type) aan door de straat rij zie ik vaak de lampen aan huizen aan gaan. Dit vaak ook ruim 15m van de tractor verwijderd. Dat ze mekaar beïnvloeden kan dus best zijn. Ik vermoed dat dit iets met de golflengte van het licht te maken heeft.Simpele test, dek er eentje een nacht af, dan moet die uit blijven en kijk wat de andere dan doet?
is dat niet de warmte van het motorblok welke de pir ziet? immers bewegende warmte zien ze, tocht is er ook 1 van.
zie dat geregeld bij een fietspad, daar triggert 1 ledmast omdat daar een knik in de weg zit en je als automobilist dus die ene bewegings melder triggert. dan gaan er ook een aantal ledmasten meer aan, die zijn gekoppeld draadloos.
overigens zijn spinnen ook een vorm van pir triggers, die gaan in de nacht een web maken rondom verlichting, want die trekken insecten aan.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op zaterdag 22 maart 2025 19:43:54 schreef nonius:
sommige zwarte plastic vuilniszakken bijvoorbeeld zijn in het infrarood-bereik volkomen doorzichtig....
Omdat ik de vorm van een boerka herkende dacht ik even dat je fotos precies het omgekeerde bewezen: De persoon onder de vuilniszakken is compleet onzichtbaar geworden!... 
@TS: Veel van die IR sensor modules hebben een gevoeligheid instelling: Een klein potmetertje waar je aan kan draaien.
[Bericht gewijzigd door rew op (16%)]
Philips heeft een Ledinair serie PIR terreinstralers gehad waarbij de sensortechniek achter het glas van de terreinstraler zat. Hierbij kreeg je een China made mini IR afstandsbediening om het e.e.a. in te stellen.
Dit model stond bekend om tal van storingen zoals uit zich zelf aan gaan, of niet meer uit gaan en daarom is Philips met deze serie terreinstralers gestopt.
De opvolger is identiek maar heeft een losse paddestoel PIR onder de terreinstraler, waar je handmatig alleen de daglichtgevoeligheid en brandtijd kunt instellen.
Overigens heeft Osram/Ledvance een soortgelijk gevalletje gehad waarbij ze uiteindelijk ook van model terreinstraler zijn gewisseld.
Op maandag 24 maart 2025 07:48:48 schreef rew:
@TS: Veel van die IR sensor modules hebben een gevoeligheid instelling: Een klein potmetertje waar je aan kan draaien.
Klopt, maar die is volgens handleiding alleen voor het bereik (van 3m tot 8m). Maar ik zal die eens op minimaal instellen kijken wat er gebeurd.
Op maandag 24 maart 2025 14:53:23 schreef T-sec:
Philips heeft een Ledinair serie PIR terreinstralers gehad waarbij de sensortechniek achter het glas van de terreinstraler zat. Hierbij kreeg je een China made mini IR afstandsbediening om het e.e.a. in te stellen.
Dit model stond bekend om tal van storingen zoals uit zich zelf aan gaan, of niet meer uit gaan en daarom is Philips met deze serie terreinstralers gestopt.De opvolger is identiek maar heeft een losse paddestoel PIR onder de terreinstraler, waar je handmatig alleen de daglichtgevoeligheid en brandtijd kunt instellen.
Overigens heeft Osram/Ledvance een soortgelijk gevalletje gehad waarbij ze uiteindelijk ook van model terreinstraler zijn gewisseld.
Deze heeft de PIR onder de lamp zelf zitten. Maar er zitten 3 potmeters op. 1 voor de tijd dat die aan blijft, 1 voor het aantal Lux en 1 voor de gevoeligheid/bereik van de PIR.