Zojuist onze robotstofzuiger binnen gekregen en ik wil deze graag inbouwen in een keukenkastje.
Echter daarvoor moet de plint van mijn keuken of onderbroken worden of open gaan, dat laatste heeft uiteraard mijn voorkeur.
Stofzuiger: dreame x50 Master
App: Dreame
Wat wil ik graag bewerkstelligen, zodra de app mijn stofzuiger het commando geeft ga stofzuigen of dweilen mijn plint open gaat dmv een liniare motor en weer dicht gaat als hij klaar is.
Mijn vraag is hoe kom ik er achter welk wifi signaal hiervoor gebruikt wordt zodat ik kan door breien met dit signaal om eerst mijn plint open te laten gaan en vervolgens mijn robot zijn werk te laten doen.
Of misschien zijn er slimmere of makkelijkere manieren.
Alle hulp van harte welkom.
Vovpvi
De jacht is mooier dan de vangst....
Kan je de robotstofzuiger een eindschakelaar laten bedienen door er tegenaan te laten rijden? Als de robotstofzuiger dan wil vertrekken dan komt de schakelaar vrij en kan je de plint laten openen met een motortje of een ander mechanisme.
Komt de stofzuiger terug naar binnen, dan sluit je de plint met behulp van de eindschakelaar.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Wifi is een verlseutelde verbinding tussen 2 punten. Als je dat van buiten afluistert, weet je niet wat er gezegd wordt dus kan elke communicatie aangezien worden voor het startcommando.
Het enige apparaat dat daar toegang toe heeft is de router. De meeste routers hebben standaard niet de mogelijkheid om verkeer te onderscheppen of erop te reageren, maar als je handig bent in Linux en netwerken, kun je misschien zelf wat knutselen.
Je zou makkelijker iets aan de appkant of aan de stofzuigerkant kunnen toevoegen. Misschien kun je detecteren dat de stofzuiger aan gaat (gaat er een lampje branden op het ding?). Of misschien kun je aan de appkant iets programmeren dat detecteert dat de app actief wordt, maar dat is denk ik ingewikkelder.
Ik denk dat detectie aan de stofzuigerkant (lampje, of zoals Vovpvi zegt beweging) de meest realistische oplossing is.
Een stofzuiger tegen een eindschakelaar laten rijden zal waarschijnlijk niet in alle gevallen goed werken in combinatie met automatische mapping.
LOL misschien zit er wel iets van een eindschakelaar in, hij start namelijk met laden en ik hoor iets van een vergrendeling als hij Dock’t
Dom dat ik zelf niet aan gedacht heb.
Ach ja waarom makkelijk doen als het moeilijk kan. ?
Ik ga vanavond op onderzoek uit.
Voor dit merk zijn ook integrations voor onder meer Home Assistant te krijgen. Dan kun je in HA zien wanneer hij wegrijdt en opnieuw gedocked is en op basis daarvan klepje open/dicht doen.
Alternatief kun je ook een lichtsluis overwegen te maken, gaat denk ik beter werken dan een schakelaar.
Op dinsdag 18 maart 2025 12:49:48 schreef WillemV2:
Voor dit merk zijn ook integrations voor onder meer Home Assistant te krijgen. Dan kun je in HA zien wanneer hij wegrijdt en opnieuw gedocked is en op basis daarvan klepje open/dicht doen.Alternatief kun je ook een lichtsluis overwegen te maken, gaat denk ik beter werken dan een schakelaar.
Koppeling met de Google home is gelukt, dan is de rest kinderspel.
Bedankt voor deze gouden tip.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Je kan vast ook aan de stroom die het laad-station trekt meten dat ie "op station aangekomen" is. Bij de mijne is dat eenvoudige DC, dus makkelijk te meten.
Wanneer ie wil vertrekken is dan lastiger: Mogelijk stopt het laden helemaal als ie vol is.
Ik heb de mijne gewoon op een schema: maandag om 11:00. Dan ben ik meestal op m'n werk en heb ik er geen last van.
In de handleiding van de mijne staat dat je het laadstation tegen een vlakke muur moet plaatsen waar aan beide zijden 2m geen obstakels zijn. Of zoiets. Hij is VEEL toleranter dan de aanwijzingen doen vermoeden.
Maar in dat kader zou ik aanraden om eerst gewoon even de plint te verwijderen en te kijken of ie dan het basisstation nog kan vinden, dit als "voorwerk" voordat je gaat wifi onderscheppen, wegklapbare plinten bouwen etc etc.
Op dinsdag 18 maart 2025 14:14:45 schreef rew:.
In de handleiding van de mijne staat dat je het laadstation tegen een vlakke muur moet plaatsen waar aan beide zijden 2m geen obstakels zijn. Of zoiets. Hij is VEEL toleranter dan de aanwijzingen doen vermoeden.
Maar in dat kader zou ik aanraden om eerst gewoon even de plint te verwijderen en te kijken of ie dan het basisstation nog kan vinden, dit als "voorwerk" voordat je gaat wifi onderscheppen, wegklapbare plinten bouwen etc etc.
Het is een inbouw robot dus dit zou allemaal geen probleem moeten zijn. Het enige wat ik lelijk vind is dat gat in mijn plint vandaar het deurtje wat ik erin wil hebben
Op dinsdag 18 maart 2025 13:21:32 schreef Repsolrene:
[...]Koppeling met de Google home is gelukt, dan is de rest kinderspel.
Bedankt voor deze gouden tip.
Graag gedaan, ik ben benieuwd naar het eindresultaat! Wel sjiek een plint die open en dicht gaat 
Op woensdag 19 maart 2025 07:55:51 schreef WillemV2:
[...]Graag gedaan, ik ben benieuwd naar het eindresultaat! Wel sjiek een plint die open en dicht gaat
Gaat goed komen
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Ik zit nog even te denken. Als je hem dus net als bij mij op een vast schema laat schoonmaken, dan kan je dus ook op schema om 10:59 het deurtje open doen voor de schoonmaak van 11:00. En als ie terugkomt zie je ZEKER aan de DC kant dat ie gaat laden...
Op woensdag 19 maart 2025 10:55:08 schreef rew:
Ik zit nog even te denken. Als je hem dus net als bij mij op een vast schema laat schoonmaken, dan kan je dus ook op schema om 10:59 het deurtje open doen voor de schoonmaak van 11:00. En als ie terugkomt zie je ZEKER aan de DC kant dat ie gaat laden...
Als hij dock’t laat de app (google home) dit weten, dit signaal kan ik gebruiken om het deurtje dicht te laten gaan.