Op zaterdag 22 maart 2025 23:31:44 schreef OXO:
[...]
Dus net zo nostaligisch als de witte ring op de banden :)
Heb mijn eerste km's ook nog met een A gemaakt...

[...]
Vanaf de D lag er tochwel een aluminiumblok dwars voorin met voorwielaandrijving.

Jij denkt aan de 13S en 16S OHC motoren, maar de oude waren ook nog gewoon leverbaar. 10N en 12N denk ik? Misschien ook nog wel 12S? Is alweer een tijd geleden dat ik een D Kadett had (13S met Hydramatic).

Schommelen van de meter ken ik alleen van mn 1992 Alfa 33, daar was de tank voller als je optrok en dat was normaal.

in mijn 88'er ascona schommelde dat ook.
als ik met een halve tank de oprit nam (zo ene waar je 270° in een cirkel draait), dan ging mijn tank ver onder 1/4de.

meen me te herinneren dat ik ooit een stotterende motor kreeg in zo een lange bocht. sindsdien de tank altijd volgehouden. was men eerste en enige opel. daarna VW en ford gehad en die kan ik toch echt leegrijden tot de laatste liter en nooit gestotter

Klopt, de OHV motoren zijn heel erg lang leverbaar geweest.
Goedkope simpele blokjes waar de ontwikkelingskosten al decennia van terugverdiend waren.
Een blokje uit een A kon rechtstreeks in een E, alleen de waterpomp was iets anders.
3 boutjes ipv 4 op de pouly
Een E in een A was iets vervelender, motorsteun-tapgaten waren op gegeven moment in het productieproces vervallen qua boren en tappen.
Dat moest je dan zelf even doen.
Plus natuurlijk de waterpomp.