Hallo allemaal,
Op mijn werk hebben we een document sluisje waarin papieren gelegd worden vanaf 1 zijde. Aan de andere kant van het sluisje kan het deurtje opengemaakt worden en de documenten eruit genomen.
Op dit moment gebruik ik een microschakelaar die een signaallamp aan de "uitname"kant laat branden zolang er een document (in een A4 insteekhoes) op de microschakelaar ligt. Het is een microschakelaar met een klein metalen armpje.
Het probleem is dat documenten af en toe vanaf de andere kant terug worden gelegd waardoor het armpje van de microschakelaar verbuigt (of zelfs afbreekt).
Is er een alternatief te bedenken voor een microschakelaar bijv een lichtstraal of zoiets?
Las op internet iets over inductieve sensoren maar geen idee of je daar een lamp mee aan en uit kunt zetten.
Had ook al zitten denken aan een hotelschakeling maar dan moet iemand telkens die schakelaar bedienen.
Heb zelf nagenoeg geen elektronica ervaring
IK lees het graag op dit forum
Heb je een afbeelding van de microschakelaar die nu gebruikt wordt?
Denk dat je een heel eind komt middels mechanisch aanpassen van de tastlip.
Of anders een capacitieve benaderingssensor.
buckfast_beekeeper
Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Inductief gaat het niet worden. Dan heb je metaal nodig.
Met een infrarood detectie zou het wel kunnen werken. Maar dan is weer enige kennis noodzakelijk. Je kan dan gaan voor een reflectiesensor onderaan of een IR diode onderaan en een IR transistor bovenaan. Zodra de lichtstraal onderbroken wordt, wordt dan de uitgang getriggerd. Mogelijk bestaan er kant en klare kitjes die je wat kan aanpassen.
Zoals HD13 ook al aanhaalt is het wat aanpassen van de microschakelaar nog het eenvoudigste. Zorg dat het document niet meer tegen het hendeltje kan duwen.
fatbeard
Honourable Member
Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Las op internet iets over inductieve sensoren maar geen idee of je daar een lamp mee aan en uit kunt zetten.
Inductieve sensoren worden gebruikt voor het detecteren van metalen.
Om papier te detecteren heb je een capacitieve sensor nodig.
Wanneer je daarmee een relais aanstuurt kun je er een halogeenlamp aanhangen 
nonius
set SCE to AUX.
Om papier te detecteren heb je een capacitieve sensor nodig.
Ik weet dat er vroeger in papier- en kartonfabrieken hiervoor een kleine radioactieve bron en sensor werden gebruikt. Weet niet of dat nog steeds gedaan wordt. Bovendien valt zoiets nogal buiten het terrein van 'zelf even iets in elkaar fröbelen'.
Maar mogelijk bestaan er commerciële sensors op basis van dit principe.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Geschikt tot 4mm: https://www.reichelt.com/nl/nl/shop/product/optische_reflectiesensor_t…
Tot 15mm: https://www.tme.eu/nl/details/tcrt5000/foto-el-sensors-v-printplaatjes…
[Bericht gewijzigd door Arco op (31%)]
Een bereik tot 6 meter is gemakkelijk.
https://de.elv.com/p/stoersichere-infrarot-lichtschranke-mit-hoher-rei… gaat zelfs tot 20 meter.
Voor de afmetingen van een documentenkast heb je bijna niets nodig.
Ik ga toch ook voor de oplossing van @fatbeard, een sleufje in de onderzijde en daar een rondgebogen armpje van de microswitch in.
Hoe simpel kan het zijn.
Ook omdat TS aangeeft bijna geen elektronica ervaring te hebben.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Op donderdag 20 maart 2025 16:36:13 schreef Brightnoise:
Een bereik tot 6 meter is gemakkelijk.
https://de.elv.com/p/stoersichere-infrarot-lichtschranke-mit-hoher-rei… gaat zelfs tot 20 meter.
Een reflectiesensor lijkt me toch eenvoudiger...
Spog2
Honourable Member
Op donderdag 20 maart 2025 17:11:47 schreef Arco:
[...]
Een reflectiesensor lijkt me toch eenvoudiger...
Ziet die het ook als ze er een zwarte map opleggen?
P.S.: Ik probeerde zojuist even met mijn muis over zwarte achterkant van mijn toetsenbord, zwarte kast van mijn laptop, zwart scherm monitor te gaan. De muis sensor maakt het niet uit of het zwart of wit is.
Maar het zwarte scherm van mijn telefoon... daar kan de muis geen verplaatsing over aflezen.
P.S., P.S.: Om in de buurt te blijven van hetgeen er nu is dacht ik aan een iets bolvormig dopje aan een bladveertje/hefboompje die dan de microswitch bedient.
Eigenlijk vind ik fatbeart's oplossing briljant-simpeler. Zal ook geen last krijgen van stof/vuil op de lens. Een sensor heeft voeding nodig, micrroswitch kan je alles van 1-250V gelijk- of wisselspanning laten schakelen.
Arco
Special Member
Op donderdag 20 maart 2025 17:23:41 schreef Spog2:
[...]
Ziet die het ook als ze er een zwarte map opleggen?
Ik probeerde zojuist even met mijn muis over zwarte achterkant van mijn toetsenbord, zwarte kast van mijn laptop, zwart scherm monitor te gaan. De muis sensor maakt het niet uit of het zwart of wit is.
Maar het zwarte scherm van mijn telefoon... daar kan de muis geen verplaatsing over aflezen.
Een muis werkt ook heel anders als een reflectiesensor...
Een 'moderne' muis maakt continu foto's van het oppervlak, en adhv de verschillen tussen opeenvolgende foto's kan die eventuele verplaatsing bepalen.
Een smartphone display 'in ruste' heeft te weinig aanknopingspunten om plaats te bepalen.
Papier in alle kleuren werkt met reflectie wel. Maar ik geef toe: een microswich met 'long lever' is veel simpeler... 
Spog2
Honourable Member
Op donderdag 20 maart 2025 08:22:05 schreef fatbeard:
en dan het armpje buigen tot een 'berg', zodat er van twee kanten een helling
Maak die hoek niet te groot! In verband met de wrijving, anders "botst" hij toch nog.
Redelijk veilige grens Wrijvingscoefficient 0,25 = tg α >>> α = 14°
Dat is de hoek die het neergaande deel tov draaipunt mag maken.
Het neergaande deel in het plaatje zou dan een stuk vlakker moeten liggen.
nonius
set SCE to AUX.
Foto van de huidige situatie/setup ter plekke zou flink kunnen helpen bij het helpen zoeken naar de meest-elegante en simpele oplossing. Ik zit zelf nu eigenlijk meer aan een scharnierend metalen plateau te denken, dat op zijn beurt een standaard micro-switch bedient wanneer er een document opgelegd wordt. Bij dit soort problemen hangt het volledig van de plaatselijke situatie/uitvoering af wat de beste oplossing is. Een foto geeft direct duidelijkheid. Blijkbaar is er momenteel al een vorm van electronische oplossing, dus er is al stroom en een indicator aanwezig, schat ik.
Heb zelf nagenoeg geen elektronica ervaring
Zelf hou ik veel meer van een een mechanisch vlaggetje (zoals je ook op brievenbussen in de VS ziet). Heb ooit zoiets zelf gemaakt om op afstand te kunnen zien of het deksel van de brievenbus geopend was geweest door iemand, nadat ik het beu was voor de zoveelste keer nutteloos naar de brievenbus te hebben moeten lopen. Brievenbus was van het standaard PTT-model (groene kunststof bak, deksel aan de bovenzijde). Het vlaggetje/indicatortje/verklikkertje was gemaakt van een stukje RVS en een klein kogellagertje uit een oude harde schijf als lichtlopend draaipunt.
Zoek misschien zelf eens met een zoekmachine naar afbeeldingen van 'mailbox indicator flag' om inspiratie op te doen van de creatieve oplossingen van anderen, en kijk misschien of er op die basis iets te fabriceren valt voor uw situatie?
Zelf zou ik voor een dergelijk probleem pas als allerlaatste oplossing naar electronica grijpen.... (maar ben dan ook werktuigbouwkundige
)
Op donderdag 20 maart 2025 08:22:05 schreef fatbeard:
[afbeelding]
[plaatje is klikbaar]en dan het armpje buigen tot een 'berg', zodat er van twee kanten een helling is:
[bijlage]
Ik vindt het geniaal simpel!!!!! Ga meten zo'n microschakelaar bestellen en een sleufje maken.
Super bedankt voor de snelle reactie.
Gerald
Arco
Special Member
https://www.coinoperatorshop.com/en/Automats/Pinball/Spareparts/Micro-…

Of zoiets:
[Bericht gewijzigd door Arco op (35%)]
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Als je eenmaal een armpje hebt, dan kan je daar zelf wel een stuk staal oid tot "sensor-beugel" vouwen en aan het bestaande armpje maken.
Ik krijg zat hits op "long arm microswitch" of "long lever microswitch"