Ik ook niet. Maar imho betekent dat vooral dat ik nog nooit een functionele aardleiding ben tegengekomen.
Kan iemand met meer kennis over NEN1010 dan ik, uitleggen wat een functionle aardleiding is?

Er bestaat ook het begrip"schone aarde", dit is dus niet bedoeld als veiligheidsaarde, dit blijft groen/geel..Maar schone aarde komt voor in computercentra en dergelijke, men wol er zeker van zijn dat er geen invloed op het systeem wordt uitgeoefend,Ik dacht dat dit inderdaad zwart/geel is,maar zeker weet ik het niet.
En er zijn systemen welke zonder functionele aarde niet werken, hoewel ik niet zou weten wat..

ik heb ook nog geen zwart/geel of rose als aarding gezien. enige jaren terug bij een nen cursus ging het wel erover dat de vereffening steeds meer vermaasd moet gaan worden in bedrijfs omgevingen met veel ict. dit om storingen in data lijnen tegen te gaan. er dient echt zo goed als niks aan spanning verschil te zijn op de vereffening om dit goed te krijgen. met een enkele ader ging dat niet meer, dus alles aan aarde hangen en dikke kabels gebruiken werd toen gezegd. iets dergelijks komt op t werk ook niet echt voorbij, ligt meer aan de klanten. in een datacenter ga je dit wel krijgen bijv..

Schone aarde kan in veel gevallen prima veiligheidsaarde zijn. Het is alleen gescheiden van de "vuile" aarde waar bijvoorbeeld motordrives of ander spul op zit wat "zooi" op die aarde kan zetten.

Een beetje zinloze constructie als je het mij vraagt, uiteindelijk komt het allemaal bij elkaar.

@testman.
Dat wordt in data en besturingsruimtes al (decennia) gedaan. Er wordt een ring gelegd van twee blanke samengeslagen 150mm2's Onder elke rij kasten wordt een 150mm2 in de kabelgoot gelegd die met beide uiteinden aan die ring koppelt.

Elke kast krijgt van die 150mm2 op zijn beurt een 75mmm2 die op de aardrail in de kast wordt afgelegd.

Ik kom ook regelmatig in serverruimtes en af en toe een datacenter, daar heb ook nog nooit iets anders dan blank en groen/geel gezien.

In het artikel wat ik heb gepost staat ook dat geel/ zwart als kleur niet mag, dus dat de regels elkaar tegen spreken.

En rose aardedraad? echt nog nooit gezien.

Functionele aarde? Dat is toch gewoon de nul?
Verder inderdaad die kleuren nooit ergens tegen gekomen, ofja niet als aardingsfunctie

Het is geen 1 april grap denk ik.
Op een Engelse site dit gevonden:
https://www.vital-parts.co.uk/complete-guide-to-pink-pvc-cable-sleevin…

Het is volgens NEN-EN-IEC 60445

Ook Omega, daar heb ik 2 cursussen gedaan en die zijn serieus, meld het op de site:
https://omega-energietechniek.nl/wijzigingen-nen-1010/

Ben alleen wel benieuwd welke sukkel binnen dat normeringsinstituut voor de kleur rose heeft gekozen...

Dat zwart/groen was vast te verwarrend, dat zal voor een schakelaarde zijn aangezien 8)7

[Bericht gewijzigd door revado op (11%)]

Op zondag 23 maart 2025 12:47:26 schreef revado:

Ben alleen wel benieuwd welke sukkel binnen dat normeringsinstituut voor de kleur rose heeft gekozen.

Misschien een kleur in bepaalde soorten nachclubs? O-)

Op zondag 23 maart 2025 13:59:14 schreef mel:
[...]Misschien een kleur in bepaalde soorten nachclubs? O-)

:) :)

Op zondag 23 maart 2025 07:48:35 schreef mel:
Er bestaat ook het begrip"schone aarde", dit is dus niet bedoeld als veiligheidsaarde, dit blijft groen/geel.

Volgens de nen1010 zou dat nooit gemogen hebben.

Op zondag 23 maart 2025 12:47:26 schreef revado:
Ook Omega, daar heb ik 2 cursussen gedaan en die zijn serieus, meld het op de site:

Ah, maar daar komt de aap uit de mouw: het zijn ook geen aardleidingen, maar vereffeningsleidingen; die naam krijgen ze ook van nu af.
Ik vind dat wel een vooruitgang. Ook op CO zijn er al heel wat bytes besteed aan het belang van vereffening. Dat je vervolgens de hele boel ook nog aan aarde legt is vaak óók belangrijk (maar bijv. in een ruimteschip niet altijd mogelijk ;)), maar gewoon weer iets anders.

Er zijn meer plekken dan Nederland. Aarde is hier meestal geel/groen, vroeger grijs, maar het is ook wel eens gewoon groen. Ook zwart met een gele streep komt voor, hoewel je dat hier niet tegen zal komen.

Ga eens aan boord kijken... Daar is bruin erg gebruikelijk voor aarde (fase vaak zwart en nul vaak wit). Verwarrend? Mwah... Het wordt interessant als je 'civiele' spulletjes en 'nautische' spulletjes gaat mixen :)

[Revado]Ben alleen wel benieuwd welke sukkel binnen dat normeringsinstituut voor de kleur rose heeft gekozen...

Het is wel vrij eenvoudig te onthouden: een met roze gemarkeerde draad is voor 'anders geaard'. Dus wat dat betreft zie ik er wel enigszins de logica van in....

NEN 1010:2020, met daarin bepalingen over de kleuraanduiding voor functionele aardleidingen is op 1 april 2021 gepubliceerd. Op dit moment (april 2023) is deze norm via het Bouwbesluit nog niet aangewezen. (zie voor anwijzing van NEN 1010:2020, Nieuws1010-December 2022-2)

Nog niet aangewezen is dat hetzelfde als hoeft het nog niet gebruiken?

HEt gaat ook alleen om functionele aarde en niet om de gebruikelijke aarde

Functionele aarding is aarding van een punt of punten in een systeem, een installatie of materieel om andere redenen dan elektrische veiligheid. Het gaat hierbij veelal om het voorkomen en verminderen van elektromagnetische verstoringen.

Ik wist het verschil ook niet moet ik toegeven.

een met roze gemarkeerde draad is voor 'anders geaard'.

Precies en geel/groen blijft daarnaast ook bestaan.

Op zondag 23 maart 2025 18:39:57 schreef nonius:
[...]

Het is wel vrij eenvoudig te onthouden: een met roze gemarkeerde draad is voor 'anders geaard'. Dus wat dat betreft zie ik er wel enigszins de logica van in....

_/-\o_

Een schone aarde in ICT??
Met al die klote SMPS?? Grapjas.

Onlangs hoorde ik ook zoiets voorbij komen maar dan gaat het om vereffeningsleidingen (o.a. bij zonnepanelen):

Die van Omega had ik ook al gelinkt.

TU heeft 6mm2 soepel rose in het assortiment.
Het komt blijkbaar zo vaak voor dat je minimaal 5 haspels van 500 meter moet kopen, en dan nog speciaal besteld ook.

Op zondag 23 maart 2025 18:39:57 schreef nonius:
[...]

Het is wel vrij eenvoudig te onthouden: een met roze gemarkeerde draad is voor 'anders geaard'.

Die link legde ik ook al :) (vandaar die woke opmerking)

Op zondag 23 maart 2025 22:41:43 schreef revado:
Die van Omega had ik ook al gelinkt.

TU heeft 6mm2 soepel rose in het assortiment.
Het komt blijkbaar zo vaak voor dat je minimaal 5 haspels van 500 meter moet kopen, en dan nog speciaal besteld ook.

Hmm, heb jij een andere TU dan ik, variërend van losse ringetjes van 100 meter tot haspels van 500 meter met minimaal 4 km...

Schone aarde koop je in een tuincentrum.

Op maandag 24 maart 2025 09:52:10 schreef Jinny:
[...]
Hmm, heb jij een andere TU dan ik, variërend van losse ringetjes van 100 meter tot haspels van 500 meter met minimaal 4 km...

Ik had alleen op 6mm2 soepel gezocht.
Dunner , bv 0,5 is er wel, dat heb ik ook liggen hier voor kastenbouw, daar heb ik alle kleuren voor op voorraad,

Je hebt gelijk, de TU site borkt..
Je geeft aan 6qmm, en de site flikkert er rustig 0.75qmm doorheen..
Je zou maar bestellen en afgaan op de zoekresultaten zonder verder te kijken....

Op maandag 24 maart 2025 19:31:53 schreef Jinny:
Je hebt gelijk, de TU site borkt..
Je geeft aan 6qmm, en de site flikkert er rustig 0.75qmm doorheen..
Je zou maar bestellen en afgaan op de zoekresultaten zonder verder te kijken....

In ieder geval kun je er dingen vinden, Itsme is helemaal ruk, daar heb ik nog nooit iets kunnen vinden.