Hallo allemaal.
Op de werkbank een 47PFL6008K/12. Probleem: bij het aanzetten verschijnt het Philips-logo, en daar blijft het bij. De standby-LED blijft tot in het oneindige knipperen (Althans dat vermoed ik; na 10 minuten ben ik gestopt met kijken
).
De serv-U output bekeken: alles wijst erop dat de eMMC overleden is.
Bij het openmaken blijkt dat het originele QFU1.2 SSB vervangen is door een voor mij onbekend board met als aanduiding 715G9331-M0B-B00-005K. Via de website van Toengel is mij inmiddels duidelijk geworden dat dit toestel een hardware-upgrade van het SSB heeft ondergaan; er zit een als-nieuw ogend board is (zie bijlage). Met daarop een sticker "42PFL6008S/R1". Uitlezen van de eMMC bevestigt dat deze defect is. "100% lifetime used" De USER-file is niet meer uit te lezen, BOOT1 en BOOT2 zijn gelukkig nog wel intact.
Om een nieuwe eMMC te kunnen programmeren heb ik een/de juiste USER-file nodig. "Toengel" roept dat dit vervangende SSB gebaseerd is op de "5501"serie van Philips. Met een QM16.4E- chassis. Maar van welk model TV uit die serie dien ik nu een/de USER-file te gebruiken?
Wie helpt mij op weg? Dank alvast voor alle feedback.
Was het maar zo'n feest, een EMMC dump van een ander mainboard gaat niet werken. Het systeem is wel gebaseerd op de QM16.4 maar is niet uitwisselbaar.
Hier kun je tijdelijk de EMMC dump voor de XXPFL7XX8/R1 downloaden.
Er zit een foutje in de hyperlink/url;https://https//drive.google.com/drive/folders/10ckD1mHy48urkQoxwPx8S6ZWwO4Wb73h?usp=sharing
[14:05] Download gereed. Enorm bedankt!
[Bericht gewijzigd door ChristiaanR op (51%)]
Een dubbele HTTPS, dat komt doordat deze website dat al invult, ik ben vergeten dat te verwijderen. Link is nu ook niet meer actief.
benieuwd hoe dit afloopt eigenlijk. Er beginnen hoe langer hoe meer nand's van Androids te overlijden heb ik het idee...
Op zaterdag 29 maart 2025 19:55:49 schreef Beeldbuisje:
benieuwd hoe dit afloopt eigenlijk. Er beginnen hoe langer hoe meer nand's van Androids te overlijden heb ik het idee...
Dat is afhankelijk van het merk en type EMMC wat gebruikt is, bij sommige toestellen gaan die dingen na een jaar of 5-6 al defect, bij andere zie je nooit een EMMC probleem.
Mee eens William! maar merk dat de chips onnodig te veel schrijf en leesbewegingen kunnen krijgen. Ik verslijt vaak USB sticks die op gegeven moment niet meer te lezen zijn bij dagelijks gebruik na ongeveer jaar of 2..
De eMMC is vervangen en het toestel doet het weer. En ik heb het hier al zo vaak gezegd: wat hebben de schermen van die generatie Philips TV's toch een geweldig mooi beeld! En daar was/is geen 4K voor nodig...
Samen met Deusjevoo al vaker SSB's van die dingen bekeken. Het valt me altijd maar weer op hoe vaak die nog ter herstelling aangeboden worden terwijl de QFU in 2012 op de markt kwam en verkocht werd tot 2014. Ik heb er zelf ook eentje gehad en veel spijt gehad dat ik hem in 2016 inruilde voor een 55PUS8601. 4K, en vele malen slechter beeld.
Ik denk dat er weinig Full HD LCD tv's zijn die zo'n mooi beeld geven dan de QFU, wellicht daarom dat ze zo veel verkocht zijn.
In mijn bureau heb ik een Loewe Individual 46 SL220 chassis staan. Daar zit precies hetzelfde paneel in dan in de 46PFL7007 en 8007. De beeldkwaliteit komt in de buurt, maar is niet hetzelfde.
Wat ik van Philips nooit begrepen heb (want toen was het nog Philips) is dat ze zo geïnvesteerd hebben in die beeldkwaliteit en dat hard en software bagger was.
Het lijkt wel alsof de ingenieurs het wisten dat een verkoop aan TP-Vision aan de orde was en dat ze dachten: we zullen nog eens laten zien wat we kunnen en laat TP-Vision maar met de problemen zitten later.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Verschillende teams, de software was al jaren r*k. Wel zou ik de losse BGA's qua ernst vergelijken met de kanonsluitingen in de ESF en ERF buizen (die ook het beste beeld gaven), hoewel de QFU's beter en goedkoper te repareren zijn.
het valt en staat niet alleen met het beeldscherm maar ook met de processing van signaal en de Fusion deed een goed werk destijds.
Panasonic lanceerde de OLED met de opmerking dat beeldkwaliteit beter was dan van LG en dat is ook zo. ondanks zelfde beeldscherm..