Na het lezen van een topic op het forum besloten een display met controller te bestellen om een chinese fiets met voorwielmotor te repareren.
Het originele display was defect door vocht en zag er niet meer uit. De fiets werkte nog wel was alleen niet meer te bedienen, motor en accu dus nog goed.
Het is een 36V systeem, met een Bafang BFSWXB36V250W motor.
ik heb de connector voor de hall sensor voor de motor overgezet van de oude controler, de nieuwe controler heeft dezelfde kleuren met één witte draad extra voor een wielsensor.
Ik heb de oude wielsensor zo'n reed contactje aangesloten op de witte draad en de ander naar de min.
Mijn fiets heeft een axis sensor, die heeft drie draden. Ik vind die niet terug bij de nieuwe controler. Alleen een motorsensor, daar heb ik hem maar op aangesloten. Nu gebeurt er wel wat als ik ga trappen, maar niet helemaal zoals het hoort. in een horizontale positie van de trapper werkt de ondersteuning. Ook als ik afstap gaat het voorwiel opeens draaien.
Wat voor instelling moet de controller hebben voor deze motor en voor mijn axis/PAS sensor? Ik zoek mij rot, die motor wordt wel aangeboden maar ik kan niet uitvinden welke instellingen er bij horen.
heb je een foto van de draden, of de website waar je de controller kocht?
pas sensoren zijn normaal ALTIJD voorzien voor ebike controllers en hebben 3 draden (rood-geel-blauw of zwart rood groen).
meestal is er ook een throttle sensor kabel, ook 3draden
normaal moet er ook ergens 2 witte draadjes zijn met een connector die op elkaar past. de programming kabel. als je die inplugt moet de motor gewoon ronddraaien, dan weet je toch al dat die correct zit.
als je die dan lostrekt en weer aansluit, moet de motor de andere richting uitdraaien. zorgt dat die vooruit draait voor je die de laatste keer lostrekt
ik heb u controller gegoogled en een russische foto gevonden waar de pas op staat.
rood-zwart-wit blijkbaar
bij uw fiets moet je mogelijks de draden omzetten van de sensor.
rood is altijd op rood (+5V)
zwart of geel zijn massa
blauw of groen is signaal. die zal op de witte moeten van de controller
Hoi, dank voor je reactie!
Het is inderdaad deze set, ik heb hem aangeschaft omdat hij goedkoop was en jij er goede ervaring mee had 
Ik kijk nu nog eens naar de tekening op het scherm van mijn laptop en zie dat de naam va de connector er onder staat ipv er boven
, ik heb mijn PAS sensor aangesloten op de Throttle connector!
Dat moet de oorzaak zijn...
Op de foto die jij upload maken ze trouwens dezelfde fout.
Morgen testen.
ja, met de pas op throttle, zal die rare dingen doen. als je met een magneet juist aan een sensor stopt, zou die in principe het 'volgas' instructie kunnen krijgen
als je fiets zeg je dan altijd
volgas - uit - volgas - uit - volgas - uit - volgas - uit ...
als je stopt, kan je dan op uit of volgas staan met de pas sensor
[Bericht gewijzigd door fcapri op (34%)]
Ja , hij doet het nu zoals het hoort.
Ik heb de wielsensor, dus het reedcontact nog maar even laten zitten. Maar daar doet hij eigenlijk niets mee. Is dat bedoelt voor een motor zonder hall sensor?
normaal meet die de snelheid door het aansturen van de spoelen van de motor (3fase). als je echter de ondersteuning stopt, valt de snelheid normaal uit op het display, omdat de motor niet meer wordt aangestuurt.
motoren met een apart snelheidsignaal zullen dan nog altijd de snelheid blijven weergeven.
kijk eens, als je stopt met trappen en de fiets laat uitbollen, of je nog snelheid krijgt van het reedcontact?
vermoedelijk werkt dit enkel met een hallsensor eraan.
je zou het in principe ook op 1 van de andere hall sensoren kunnen koppelen, ik heb dit nog niet getest (ga ik dit weekend eens proberen).
hoe hebt je het reed contact aangesloten? want je hebt immers 2 draden nodig.
als je de witte met reed naar massa hebt gezet, zal het weinig doen.
er zou iets moeten inzitten naar +5V volgens mij
Heb de wielsensor inderdaad naar massa aangesloten, als ik meet op de witte draad is die ook ongeveer 5 volt. De snelheid valt niet uit als ik stop met trappen. Zal hem eens losgooien kijken of dat verschil maakt.
Ik ben nog wat aan het experimenteren met de instellingen, ik moet een paar keer rondtrappen voordat hij begint te helpen, dat zou best wat eerder mogen.
Is me nog niet helemaal duidelijk hoe dit aan te passen.
ik denk dat dit onder P11 zit.
de chinees noemt dit in de manual: "PAS sensistivity" van 1-24
ik heb online een uitleg gevonden dat heet "assist delay". dat zou het aantal pulsen van de PAS zijn voor de motor werkt.
als je dus een magneetring hebt met 5magneten, en die assist staat op 10, zou je 2 toeren moeten draaien voor de motor start.
zet je die op 1, dan zal die bij 1/5de toer al in gang schieten.
let op dat je die niet te krap zet, bv op 1 met 12magneten op de ring kan de motor onverwacht aan een licht aan aanspringen als de pedaal een beetje beweegt.
bij 12magneten kan je die bv op 4 zetten (1/3de toer)
bij 8magneten op 3 e bij 5magneten op 2