Hallo, mijn project betreft het vervangen van een defecte diesel voor een electromotor in een 6 meter open sloep. Dit wordt een 6kWatt motor met 2 accubanken van ieder 48volt en 100ah. Een accubank bestaat uit 2 x 24Volt 100ah accu's in serie. Ik wil deze 2 accubanken bewust apart houden, dan heb je een 'reserve' accubank als er iets fout is met 1 van de accu's en/of wanneer je langer wil varen. De accubanken schakel ik door een rotary switch [accuschakelaar] 1-0-2. Zou hou ik de circuits gescheiden. Ik heb geen ervaring met elektronika of electriciteit, dus jullie hulp wordt zeer gewaardeerd. Hopelijk help ik andere (nieuwe) forumgebruikers met het ontwerp, er zit nogal wat uurtjes uitzoekwerk in. Mijn vraag is: ik wil beide accubanken kunnen opladen met 1 acculader die aan de walstroom zit. Nu lijkt dat te kunnen met een victron charge controller, maar ik loop vast op het volgende: als 1 accubank vol zit, zal het BMS van die accu's een signaal geven aan de charger waardoor deze stopt met laden. Ik wil dus eigenlijk dat de charger dan doorgaat met het laden van de 2de accubank. Iemand een idee of dat gaat werken? [let op: volgende stap is het levellen van de 2 accu's in 1 accubank zodat die constant hetzelfde niveau hebben (ook met een Victron), maar dat komt later. Dank,
Simon
Zie bijlage.
PS: als iemand opmerkingen heeft over het schema, graag schieten, daar wordt het beter van.
EricP
mét CE
Als die motor vol vermogen draait, dan doet dat zomaar 120 tot 130A ofzo - aangenomen dat die 6kW het electrisch vermogen en niet het asvermogen is. Een accupackje van slechts 100Ah is dan met 50 minuten wel plat. Aangenomen dat het een soort is die je helemaal leeg kunt trekken.
Ik weet niet in hoeverre Peukert bij andere typen dan lood accu een rol speelt, maar die zit je ook nog een keer dwars.
Dat gezegd hebbende: zet maar zoveel mogelijk parallel. Ook als je op slechts half vermogen vaart scheelt dat best. De accucapaciteit is best beperkt.
Voor de rest heb ik je bedradingsplan niet bekeken. Zolang je accucapaciteit de bottleneck is, is een bedradingsplan of een daaruit te destilleren schema niet zo boeiend...
Hi EricP, dank voor reactie. Ik hou inderdaad rekening met 100A. Echter, deze zal zelden op vol vermogen draaien, eerder op 20-25%. Vol vermogen zal zo'n 13km/uur opleveren, terwijl ik max 6km/uur ga varen. Daarmee kan ik dus zo'n 4 uur varen op 1 accubank. Met de 2de nog eens 4 uur, ruim voldoende.Peukert schijnt laag te zijn bij LiFePO4 accu's, maar daarvoor heb ik te weinig begrip van de materie.