helaas wil mijn gsm niet focussen op de zon. in het echt heb je een super mooi beeld
met de ouderwetse camera nog wat beter kunnen doen
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
mvdk
Golden Member
Ik las erover op twee websites. En dacht, zou mooi zijn er iets over op CO te lezen.
Dus bij deze dank aan KlaasZ en de mensen die geschreven hebben.
Ik heb de eclips zelf mooi kunnen zien, want af en toe was de zonneschijf vrij van wolken.
Maar mijn grafiek laat meer wolken dan maan zien. Toch zit er een juweel van een dip in... om één uur, als de eclips eigenlijk voorbij is. 
Ik bedoel mijn grafiek; hierboven inmiddels duidelijker geschreven. 
Die dip om 12 uur is ook wel spannend, maar véél te smal, en vooral véél te diep, om iets met de maan te maken te hebben gehad...
[Bericht gewijzigd door Frederick E. Terman op (46%)]
zomertijd/wintertijd???
k heb ooit ene gezien die zei dat zijn panelen om 4h smorgens al energie opwekten door de maan. zijn tijdzone stond gewoon fout 
Op zaterdag 29 maart 2025 17:08:24 schreef Frederick E. Terman:
Ik bedoel mijn grafiek; hierboven inmiddels duidelijker geschreven.
Die dip om 12 uur is ook wel spannend, maar véél te smal, en vooral véél te diep, om iets met de maan te maken te hebben gehad...
Die is ook wel erg grof, dat is een meting per kwartier zo ongeveer.
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Hier was het volledig helder tijdens de eclips, maar ik heb geen panelen. Ruimte op het dak is te klein en de maximale zon staat zo ongeveer loodrecht op het vlak van eventuele panelen op het dak, of moet ik nu 180° zeggen?; strijklicht dus.
Die eclips was toch tussen 12:00 en 13:00 ? En tussen 13:00 en 14:00 ?
Tweede plaatje is met 3 minuten interval ( 2groepen panelen)
[Bericht gewijzigd door JoWi op (31%)]
De eclips liep van ongeveer 11:15 tot 13:00. Varieerde iets afhankelijk van de plaats waar je woont.
Het maximum was een paar minuten na 12 uur.
Ik kwam op mijn vraag omdat de elektriciteitsbedrijven op scherp stonden omdat ze verwachtten dat het aandeel zonnestroom zo ver zou kelderen dat er kans was op netinstabiliteit.
Maar uit de getoonde grafieken zie ik dat de wisselingen door wolken veel heftiger zijn. Dus achteraf gezien denk ik dat ze zich zorgen maakten om niks.
Kweenie, wolken zijn plaatselijk, dus daarvan moet je het gemiddelde over het hele land nemen. De eclips werkt op alle panelen tegelijk.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op zaterdag 29 maart 2025 18:49:49 schreef KlaasZ:
Maar uit de getoonde grafieken zie ik dat de wisselingen door wolken veel heftiger zijn. Dus achteraf gezien denk ik dat ze zich zorgen maakten om niks.
Nee, dat is niet zo.
De individuele dipjes door wolken zijn welliswaar heftig, maar even verderop heeft iemand anders zon terwijl ik in de wolk-schaduw zit. Dat middelt enorm uit. Ze kunnen dan vast merken dat er 25% wolk-bedekking is, maar dat verandert niet heel snel. Tuurlijk wel over een paar uur als er een front binnentrekt.
Met de eclips is het zo dat "klaar voor de start.... Af! " ineens iedereen minder gaat produceren.
mvdk
Golden Member
Met de vrije markt in deze tijd, zitten er inkopers achter computerschermen die dit soort verschijnselen nauwlettend volgen en inkopen als dat nodig is. Doen ze dat niet, moet er naderhand afgerekend worden. De balans moet altijd kloppen.
Waterbedrijven, die zowel netbeheerder als leverancier zijn, moeten ook altijd opletten bij evenementen zoals voetbalwedstrijden en populaire tv programmas. Het mag dan wel zo zijn dat de pompstations een zekere autonomie hebben, druk word automatisch op peil gehouden, er moet wel voorraad zijn.
een samenvatting van de 3 systemen gemaakt op 1 foto. duidelijk te zien, de eclips. ik gebruik dus minuut gemiddeldes (elke minuut stelt een punt voor. daardoor zie je de wolken ook echt doorkomen). snap niet waarom fabrikanten echt voor die 5 en 15min gemiddeldes kiezen. zoveel data is dat toch ook niet? een dag bij mij is 20kB in gewoon tekst bestand. dat is minder dan 8MB/jaar. in huidige tijd van opslag zou een omvormer op 10jaar dan 80MB verzamelen.
ook is duidelijk de richting van de panelen te zien.
links is volledig zuid gericht (DS3 omvormer + ecoflow powerstream) waardoor het dal al merkbaar na de middag was.
midden is enkel de data uit de ecoflow (die uurgemiddeldes tonen heel weinig), ook zuid gericht.
rechts mijn 20 huis panelen er ook bij (10 zuidoost, 10 zuidwest) waardoor je duidelijk ziet dat die na de eclips weer vollop gaan, de 10 zuidwest panelen. het dal zit dan precies als de zuidoost al afnemen, en de zuidwest nog niet maximaal zitten
.
Op zaterdag 29 maart 2025 22:39:40 schreef keebrev:
[bijlage]Heb moeten zoeken tussen de andere dalen in de grafiek....Screenshot van APsystems, er wordt om de 5 minuten een meting gedaan.
vind eigenlijk dat het amper te zien is hier. zijn je panelen misschien overbemeten tov de omvormer?
Hier in het zuiden des lands waren er een hoop stapel wolken. Maar idd hier ook te zien! (Moet nog eens van Domoticz naar Home assistant)
KGE
Golden Member
Op zaterdag 29 maart 2025 22:56:11 schreef fcapri:
vind eigenlijk dat het amper te zien is hier. zijn je panelen misschien overbemeten tov de omvormer?
Nee, absoluut niet. Het zijn 380Wp panelen oost/west plat dak opstelling met DS3EU micro-omvormers (880Wp max). Per oost/west opstelling een microomvormer.
Het deels bewolkte weer heeft ook parten gespeeld, zodat het "deukje" in de zon niet opvalt.
joopv
Golden Member
Op
https://monitoringpublic.solaredge.com/solaredge-web/p/home?locale=en_…
Kan je 45000 installaties wereldwijd bekijken. De server is helaas vaak overloaded.