fatbeard
Honourable Member
Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Ik wil een simulatie maken van een schakeling met een LM393 (dual comparator). Hoeft niet ultra-precies of -snel, maar een opamp voldoet niet.
Modellen genoeg, met de meest exotische extensies; de een nog beter dan de ander (volgens zeggen).
Alleen: hoe krijg ik dat model aan de praat?
LTspice 24.1.5 for Windows zelf draait prima onder Wine in Linux Mint...
Wat ik heb gedaan:
- van TI de SPICE modellen gedownload: https://www.ti.com/lit/mo/slcj016b/slcj016b.zip
- daaruit de lm393.lib gecopieerd naar LTspice/lib/sub/Contrib/TexasInstruments/
- in deze file het .SUBCKT statement aangepast naar LM393
- van https://github.com/67432fbd-2337-41cb-8722-58b42dc82312 de file lm393.asy gedownload
- het SpiceModel en Value aangepast en de file in LTspice/lib/sym/Contrib/TexasInstruments/ gezet
In LTspice kan ik nu uit de bewuste directory het symbool plaatsen, maar de simulatie geeft steevast de foutmelding
Ik zal wel iets ongelooflijk basaals over het hoofd zien, maar WAT?
Onderstaand je aangepaste .asy file.
Een tip: Doe geen subckt's renamen maar gebruik de oorspronkelijk namen voor een component (LM2903B in dit geval) anders wordt het een modellen chaos.
fatbeard
Honourable Member
Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
De aangepaste .asy heeft deze foutmelding tot gevolg:
Kennelijk verwacht LTspice nu de .lib nu in de directory van de simulatie en niet, zoals de handleiding zegt, in de /lib/sub/ directory...
Zal wel een bug zijn, ik kan me herinneren dat dat ugh versies geleden ook zo was.
Na het opgeven van het volledige pad werkte het wel.
Behalve dan dat-ie na 220ms iets heel moeilijks tegenkomt: de simulatie'snelheid' zakt tot 3.5ns per seconde...
Bij mij werkte de .lib wel gewoon in de \LTspice\lib\sub\ directory zonder opgaaf van het volledige pad.
De LTspice\lib\sub\ directory is de default directory voor alle model files, dat zou gewoon moeten werken.
De traag wordende simulatie kan te maken hebben met dat er teveel simulatie data moet worden gecomprimeerd en opgeslagen en misschien door teveel geheugen gebruik vanwege een erg kleine "Maximum Timestep" setting.
Bij mij loopt een eigen test simulatie tot 400ms gewoon snel.
fatbeard
Honourable Member
Awel, het werkt (soort van).
Het directory issue is opgelost: je moet hem gewoon vertellen waar het model staat als dat niet in de default directory staat, hij 'zoekt' vanaf de default plaats...
Logisch, eigenlijk. Gewoon niet aan gedacht.
Het snelheidsissue is persistent, ook met andere (meegeleverde) comparators: zodra de comparator omklapt (output laag) zakt de snelheid dramatisch tot ns/s; er is geen minimum timestep opgegeven. En dat terwijl de simulatie 3 seconden moet simuleren...
Kennelijk houden comparator modellen er niet van als er nonlinear componenten (diodes) aan de input hangen... Deze isoleren met minimaal 10k helpt voor de snelheid (wordt een factor 1000 beter) maar gooit weer andere dingen in de war (onbedoelde tijdconstantes).
[toevoeging]
Het aanbrengen van een hysterese door middel van twee weerstanden (wat toch wel redelijk gebruikelijk is bij comparatoren) heeft ook een uiterst nadelig effect op de simulatiesnelheid: die daalt meteen tot enkele ns/s.
Ik denk dat ik dit probleem maar in het LTspice forum aan de orde ga stellen...
fatbeard
Honourable Member
Voed hem eens uit een langzaam stijgende voeding met rimpel (condensatorvoeding)?
Dat is de realiteit waar ik mee zit...
Niet gegarandeerd dat die simulatie bij jou meteen werkt, directories en zo.
fatbeard
Honourable Member
Ja.
Ik zou niet verwachten dat er simulatie verschillen tussen MAC en Windows zijn.
Misschien helpt het om LTspice eens opnieuw te installeren in een andere directory (om je oude installatie van LTspice te behouden) en alle settings eens default laten om te kijken of dat verbetering brengt.
fatbeard
Honourable Member
Aha. Ik draai Linux met wine... Laatste versie, voorzover ik weet.
Heb nog een Windows doos liggen, ga ik vanavond wel 'even' uitproberen...
Bij mij duurt één iteratie een whopping 45 minuten of zo (bij elke uitgangstransitie schakelt-ie voor een paar milliseconden terug naar 5ns/s) en ik had er 7 gepland.
Gedult is ene schoone saeck, maar dit is ook voor Job een pietsje teveel gevraagd...
Ik ga wel valsspelen door de startup te forceren met een extra 3.5V spanningsbron en een diode, dan ben ik de eerste 4 transities al kwijt.
Aha, geen MAC dus maar Windows LTspice draaiend op een opeenstapeling van veel software lagen die allemaal veel kostbare CPU cycles en geheugen kosten.
Een systeem performance issue zou ik zeggen. 
fatbeard
Honourable Member
Sou nie motte magge: 6-core i5 op 3.8GHz met 16GB RAM 
Zal wel weer een compatibiliteitsissue (3x woordwaarde?) zijn tussen wine en LTspice: die laatste is geschreven voor de laatste windhoos versie...
Maar met de 'quickstart' was ik alle opstart transities kwijt en kon ik in een aannemelijke tijd 6 runs maken; ik heb nu de data die ik nodig had om een real world exemplaar te gaan fröbelen.
Op gaatjesboard met een solderbout had me dat een week gekost (breadboards zijn niet echt geschikt voor netspanning).
Bedankt voor de ondersteuning.