Goedenmiddag forumleden.
Ook nu weer een "oud" toestel op de werktafel. QFU1.2E chassis. Ik hoor velen van jullie al zeggen: "niet aan beginnen"
. Maar goed - veel te mooi toestel om naar de kliko te doen. "Made in Poland". Europese kwaliteit en nog zo'n toestel dat gewicht in de schaal legt.
Anyhow - de storing; bij het inschakelen van de netspanning knippert de standby-LED periodiek 3x. De service manual zegt: "PSU probleem". Gelukkig had ik nog zo'n print liggen. Snel omgewisseld en inderdaad, het toestel doet het weer.
Ondanks dat het toestel nu weer werkt, zou ik de originele PSU graag willen repareren. Ik heb mij helemaal mottig gezocht naar een schema (want dat werkt zoveel prettiger), maar niets kunnen vinden. "FSP194-4FS1", zie foto. Kan iemand mij hiermee verder helpen?
Ik vermoed wat er wel vaker op deze voedingen was dat de Pre conditioner niet opstart door defecte FET of driver, kijk daar eens naar of er een spanning van 380-420V word aangemaakt in AAN conditie..
@smd - tnx voor je suggestie.
Ik zie bij veel PSU's dat, om de TV van "STANDBY" naar "AAN" te krijgen, uitsluitend de PFC gestart wordt. In zo'n situatie gaat de spanning op de elco's in het PFC-circuit omhoog van zo'n ~320VDC (√2 * 230V) naar ~400VDC, de normspanning van zo'n PFC-circuit. Achterliggende SMPS-IC's komen bij die spanningsverhoging dan ofwel in de benen ofwel schakelen over van een low-power mode naar de normale bedrijfsmodus.
Bij mijn defecte "FSP194-4FS1" PSU lijkt dat laatste dus niet te gebeuren. En het zou goed kunnen zijn dat het PFC-circuit defect is. Zodra ik weer thuis ben zal ik eens meten of/wat er gebeurt met de uitgangsspanning van het PFC-circuit als ik de TV uit "STANDBY' opschakel.
Vooruitlopend daarop: de DC uitgangspanning van een niet-actieve PFC-schakeling is √2 * de netspanning. Is het niet "gewoon" mogelijk om middels een regeltrafo tussen netaansluiting en TV de AC-spanning naar de TV op te draaien naar 283VAC (400/√2)? Voor de zich achter de PFC bevindende schakelingen zou dit immers niet uit moeten maken, er staat dan immers gewoon 400VDC op de elco's aan de uitgang van het PFC-circuit? Dit lijkt mij een hele eenvoudige manier om vast te stellen of alles áchter het PFC-circuit wél in orde is. Of zie ik iets over het hoofd?
Helaas simpel opdraaien met Variac zal het PFC status OK niet gaan afgeven richting de SMPS.. Reeds geprobeerd natuurlijk.. zolang de status OK niet komt, doet voeding niets.
Toch maar even doorgegaan met het zoeken van de fout in de originele FSP194-4FS01 PSU. En vastgesteld dat de 12VDC niet opkwam vanwege een doorgeslagen MOSFET in het LED-driver circuit.
De defecte MOSFET is van het type PD405BA van het fabrikaat NIKO. Daar lijkt niet meer aan te komen. De globale specs van die mosfet:
- Drain-Source voltage Vds: 110V (Max)
- Gate-Source voltage Vgs: 20V (Max)
- Continuous Drain Current Id: 15A (Max)
Heeft iemand een suggestie wat een bruikbare (en verkrijgbare) replacement zou kunnen zijn?
@smd, je maakt een typo vermoed ik. Het is "PD504BA" en niet "PD405BA".
Overigens kun je de datasheet waarnaar ik in de vorige zin doorlink ook terugvinden als bijlage bij mijn vorige post. Het defecte en inmiddels dus verwijderde exemplaar kun je eveneens op foto zien in de bijlagen bij mijn vorige posting. En voor de liefhebbers doe ik bij deze posting een foto van het beeld van het inmiddels gerepareerde toestel. Voor de kenners: het paneel is een LTA550HQ25.
[Bericht gewijzigd door ChristiaanR op (18%)]
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Helemaal spot-on Maarten. Ik heb hier diverse MOSFETs liggen, maar allemaal met een rDS(On) van boven de 100mOhm. En idd - dan loop je het op met zo weinig koeling. Dus wie-oh-wie zet mij op het juiste spoor bij het vinden van een bruikbare en verkrijgbare vervanger voor die PD504BA?
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Op woensdag 2 april 2025 20:01:57 schreef maartenbakker:
Die rDS(on) van 15 milliohm is in dit geval ook best belangrijk. Zoveel koeling krijgt hij niet.
15? Ik lees 85...
Verrekte lastig om een vervanger te vinden trouwens.
In TO-252 heb ik niets kunnen vinden wat op voorraad is. Vooral de Vgsth is irritant laag bij het origineel.
In TO-263, maar het is de vraag of je dat zonder problemen kwijt kan, heb ik deze gevonden:
STB30NF20L
https://nl.mouser.com/datasheet/2/389/stb30nf20l-1850200.pdf
(hoe heb je het nu opgelost dan?)
RDSon is daarbij ook nog enigszins afhankelijk van de gate source spanning.
Wat krijgt hij aangeleverd op z'n gate? De PD504BA geleidt al bij max 3V en de RDSon in gespecificeerd bij 4,5 en 10V.
De maximale stroom is trouwens 35A zoals ik de spec lees, de 15A is continu @25 gr C. Omdat bij in een SMPS zit kan ik me voorstellen dat bij inschakelen er even tijdelijk (veel) meer stroom loopt, de elcos zijn dan leeg.
Probeer ruimte te vinden, er is een minimum waar de FET aan moet voldoen, meer is niet perse slecht. Wat is de te schakelen spanning deze zal minder zijn de 110V en wat is de gate spanning die hij krijgt
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
@allen - dank voor zoveel input!
En @weardguy: ik heb de specs van die STB30NF20L eens bekeken. Op een aantal punten lijkt het een goede match, maar wat mij wél opvalt is dat de input-capaciteit bijna 4x zo hoog is vergeleken met de PD504BA (1.990pF vs. 527pF). En dat kon nog wel eens een probleem opleveren. Ik ga uit gemakzucht eerst nog eens goed kijken in de junkbox, of daar niet een al afgeschreven voeding ligt waar die PD504BA vanaf te halen is. En zo niet zoek ik nog even verder naar een alternatief.
To be continued.
Bart64
*hier heb ik geen app voor nodig
PD504BA gewoon te koop hoor op Aliexpress https://www.aliexpress.com/item/1005008556723210.html?spm=a2g0o.produc…
maartenbakker
Golden Member