ik heb hier voor mij een kapotte TPlink HS110 smartplug liggen. niks fancy met displays, gewoon 2 knoppen en een meerkleurige led
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQAxtgY102jf4nyddsmlZOGYWqHlN8yWzRe-g&s
mijn plan was om de behuizing te hergebruiken en eventueel de voeding met relais.

vele duidelijke fotos hier
https://www.reddit.com/user/ExistingPotential/comments/a1ymdv/tplink_h…
ik gebruik die ook om de printbanen te volgen.

nu wat valt mij op

onderaan een gewone MAX71020AETI (linkerbovenhoek): energy measurment chip met digitale lijnen en SPI, een gewoon relais, een simpele 3.2V voeding (ja echt, geen 3,3V) en blijkbaar een custom made AMS1117 van 1V6 (normaal zijn ze 1,5 of 1,8V).
ook nog een W25Q32 32bit serial flash memory chip met dual SPI en 4MB geheugen en die hangt met SPI waarschijnlijk aan die energie meter IC. allemaal doodnormaal in een smart plug zou ik zeggen.

MAAR de bovenste print is anders:

1) die zentel A3S56D40GTP grote chip, 256MB DDR ram :o : dat vind ik ENORM. mijn esp8266 smartplugs thuis hebben 512kb-1M of 4MB afhankelijk de versie, waarom hier 256MB in zit is me een raadsel.
het rare is dat ook zijn VCC niet aan 3,2V gekoppelt zit, maar blijkbaar via transistoren geschakeld worden. het ding is dus niet altijd 'actief'.
mijn openWRT router thuis heeft 4MB flash en 32MB geheugen zitten. die 'domme' smartplug heeft 8x meer geheugen dan mijn router thuis.

2) die atheros chip onderaan: AR9331

The Atheros AR9331 is a highly integrated and
cost effective IEEE 802.11n 1x1 2.4 GHz Systemon-a-Chip (SoC) for wireless local area network
(WLAN) AP and router platforms.

dat is gewoon een hele router met 4 ethernet poorten en wifi erop. begint natuurlijk mijn vraag te komen, waarom zoveel geheugen en zo een zware netwerp chip erin, voor een ding dat gewoon aan/uit doet. of zit er hier meer achter.
je connecteerd dat ding in principe gewoon met je netwerk, en je krijgt toegang via een app (kasa app) om die aan/uit te zetten of een automatisch tijdsplan erin te steken (cloud based vermoedelijk).

ik denk natuurlijk al verder dat die chinezen hier een waar spionage netwerk aan het opzetten zijn.
ze kunnen van hun servers aan uw smart plugs, en die dingen hangen aan je wifi netwerk. ze hebben volgens mij de rekenkracht om heel wat meer te gaan doen

de verbinding bovenste en onderste print is heel klein
6 GND verbindingen
2 VCC verbindingen van 3,2V
1 lijn dat naar transistors gaat om de relais aan te sturen
2 digitale lijnen met die energie measuring chip
3 lijnen tussen die energie chip en dat 32bit geheugenchipje
1 die ik nergens, maar dan ook nergens terug vind, vermoedelijk ergens een printspoor naar die atheros

maw: je zou er perfect kunnen een ESP aan knopen als basis smart plug, dus waarom die overkill van al die grote ic's

Ik denk dat ze daarop cryptomunten minen. :X

Maar het is inderdaad wat groot. Maar als het Linux oid draait dan heb je er misschien wel baat bij om meer geheugen te hebben.

EDIT: Het is trouwens 256Mb, dus 32MB!

[Bericht gewijzigd door Benadski op (11%)]

Zou je m niet kunnen hacken op de een of andere manier, en er een server of zo iets van maken..

Het is een : 3S56D40GTP is a 4-bank x 4,194,304-word x 16bit double data rate synchronous DRAM , with SSTL_2 interface.

https://nl.mouser.com/datasheet/2/1130/DSA3S56D340GTPF_02-1984099.pdf

Dat zijn 256 mega bits, niet mega bytes !

Deze is verder 'maar' 4 x 4 = 16 Mega Words (16 bit) en dus niet 32 MB ! Die banken worden vaak voor 'safe' modus gebruikt of om de fabriek instellingen weer terug te zetten.

flash2b, komt toch op hetzelfde neer als je twee bytes in een 16 bits word stopt. Bij computers wordt ook alles naar 8 bits teruggerekend. Als ik een geheugenmodule van 1GB heb dan is dat 8Gb, maar het is toch echt meer dan 8-bits breed.

Doet me denken aan het Youtube filmpje wat ik gisteren zag over illegale tv-boxen, die zitten ook vol met spyware.

https://www.youtube.com/watch?v=vIuT7rJgc8w

Op donderdag 3 april 2025 13:53:06 schreef Benadski:
flash2b, komt toch op hetzelfde neer als je twee bytes in een 16 bits word stopt. Bij computers wordt ook alles naar 8 bits teruggerekend. Als ik een geheugenmodule van 1GB heb dan is dat 8Gb, maar het is toch echt meer dan 8-bits breed.

Als je één byte wegschrijft kost je dat twee bytes aan data omdat het altijd als een word wordt opgeslagen. Er zijn ook geheugens waar je enkel 8 bits kan wegschrijven. Vandaar deze opmerking. Het staat ook zo in de datasheet trouwens....

Op donderdag 3 april 2025 13:34:01 schreef Benadski:
EDIT: Het is trouwens 256Mb, dus 32MB!

dat komt al wat normaler over, maar toch. mijn router thuis heeft 32MB en een smartplug... ook.
en er zit ook al een 32bit 4Mbyte chip in, die winbound W25Q32. dus waarom nog eens 32MB geheugenchip. waarschijnlijk een must voor die router chip te kunnen gebruiken, maar ook daar, waarom was die nodig?
was het van luiheid, omdat TPlink toch al enorm veel van die chips produceert, dat ze die ook maar in een smartplug duwen

vind het eigenlijk wel een groot ic voor mijn 32MB te zijn

Op donderdag 3 april 2025 13:38:56 schreef mel:
Zou je m niet kunnen hacken op de een of andere manier, en er een server of zo iets van maken..

dat deel is net kapot, allé vermoed ik toch.
doet absoluut niks meer, geen ledje die brand.

ik wil er alles uitslopen om er een ESP in te steken.
mijn prototype van mijn boiler sturing kan dan een pak kleiner. gewoon deze erin
https://ls.codetech.nl/shops/346407/files/420565571/otronic-esp8266-d1-mini-v2-wi-fi-ch340g-developmen.jpg

http://www.cwad.be/projectpics/CB1.jpg

ik heb op aliexpress al een aantal ESP smart plugs gekocht, maar daar blijkt altijd iets anders in te zitten dan ESP.
dus deze leek ideaal.
de 3,2V voeding is ok, de relais zijn sturing is ook prima, dus mijn boiler software kan er zo al in. als ik die energie monitor nog kan uitlezen, is dat helemaal ideaal :-)

Op vrijdag 4 april 2025 09:03:17 schreef fcapri:
[...]

dat komt al wat normaler over, maar toch. mijn router thuis heeft 32MB en een smartplug... ook.
en er zit ook al een 32bit 4Mbyte chip in, die winbound W25Q32. dus waarom nog eens 32MB geheugenchip. waarschijnlijk een must voor die router chip te kunnen gebruiken, maar ook daar, waarom was die nodig?
was het van luiheid, omdat TPlink toch al enorm veel van die chips produceert, dat ze die ook maar in een smartplug duwen

De ene is opslag, de andere is werkgeheugen. En over die routerchip: een bedrijf neemt geen beslissingen op basis van luiheid maar op basis van economisch voordeel. Ze hebben al schema's op de plank, ze hebben al software op de plank, die routerchip wordt alleen maar goedkoper in (nog) grotere aantallen (misschien overtollige voorraad, verouderde chip zonder 5 GHz of zonder gigatbit lan). Oftewel zelfs al gebruik je maar 50% van die routerchip, dan nog zal dit economisch de beste keus zijn geweest.

edit: inderdaad geen 5GHz wifi en geen gigabit switch. Verouderd chippie dus. Prima manier om van je voorraad af te komen.

dat is idd wel begrijpelijk, als je met 100 000den 2.4GHZ router chips zit die niemand wil, gewoon opgebruiken in een serie smart plugs.

waarschijnlijk ook de reden om het zo in 2 printplaten te doen. de volgende versie chips kan je gewoon inpluggen op het bestaande onder deel. basis communicatie tussen meet/vermogen gedeelte en sturing